gör ni choklad, thé i er maskin?

Videoten

Well-known member
Använder ni er maskin till annat än kaffebaserat?
Varmvatten till thé?
Eller ångröret till choklad / oboy (beroende på vilken del av landet man bor i).

Vad gör ni, och hur går ni i såna fall till väga?
 

Hopdemon

Active member
Jag gläder ofta min son med choklad som jag värmer/skummar med ångröret.
Det händer att jaggör tevatten, men det är lättare med vattenkokaren, så det blir oftare att den används.
 

Videoten

Well-known member
Skummar ni mjölken först och sen rör i oboy
eller socker, kakaopulver?

Själv värmer jag upp mjölk med en skvätt grädde i panna, i med mööööööörk choklad (massor), sen rör jag i råsocker och kakaopulver, ska vara tjockare än mjölk.
Skummar mjölk "hårt" i min manuella bodum mjölkskummare
Häller upp chokladblandningen i vinglas, på med klickar av det "hårda" skummet och strö lite krossad choklad på.

Uppskattas av barnen efter fredagsmiddagen när jag och frugan tar oss en cappu.
 

Hopdemon

Active member
Jag skummar chokladen (mjölk rörsocker och kakaopulver). Sedan ritar jag lite försök till latte art med skummad mjölk i chokladen.

Om du hackar chokladen först så går det nog fint att använda choklad i stället för kakaopulver utan att överhetta mjölken.
 

pere

Well-known member
Oboy och mjölk som jag skummar direkt i muggen. Blir inte så varmt att kidsen bränner sig.
Espresshouse chai latte + mjölk som jag skummar direkt i muggen. Frugan klagar på att det inte blir tillräckligt varmt.
Fördelar: bara muggen(arna) att diska och alla har nytta av giotton.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Skummar med chokladen i mjölken.

Vill man vara lite lustig kan man skumma bara mjölk i en lite RF kanna. Skumma den riktigt hårt!

Sedan är det bara att hälla upp den skummade chokladen i muggar och skeda på med det vita skummet. T.ex. kan man göra snögubbar eller annat kul till kidsen. Etsa till ögon och andra detaljer på snögubbarna från den chokladfärgade mjölken.

Tadaa!
 

djneo

Well-known member
Självklart så kör man chokladen i maskinen fast jag brukar göra mjölken för sig och hälla ihop det sen.
 

Ernst

Well-known member
Jag har en snabbvariant av te-latte till icke kaffedrickande gäster:

- Tryck ner två valfria tepåsar utan snöre och etikett i portafiltret.
- Gör en 5 sek. fuskpreinfusion (kör en och vänta fyra)
- Sedan kör man ut typ en dubbel i en cappumugg
- Skumma mjölk och häll på

Det går att göra art men det blir mer relief än färgskillnad. Godast blir bärteer av olika slag.
 

Videoten

Well-known member
Tänk vilken uppfinningsrikedom det finns
Får nog testa KG´s hårdskumning imorgon till Halloweenfesten med barnen
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp