Demontering Compak K6

kellyk

Well-known member
Hej!

Jag behöver vägledning med en till synes simpel sak. Jag undrar om någon monterat av nedre "skivfästet" på en compak k6, dvs den del som sitter på motoraxeln och är försedd med "vingar". Jag blir inte klok på om delen endast sitter med bricka och mutter eller om det döljer sig fler skruvar.

Se sidan 8 del 17

http://www.iberital.com/iberital/MOLINOS/COMPAK.pdf

Det kan ju vara så enkelt att delen är cemnterad av gammalt kaffeklegg och behöver en liten touch med vedträet, men det kan ju kanske sitta nån liten insexskruv nånstans, och då göra vedträ sig icke besvär!
 

kellyk

Well-known member
Kollade med en kvarnkunnig på Monteriva, och det var mycket riktigt så att nedre delen sitter endast med den stora muttern, samt i mitt fall med superlim i form av kafferester.....Kanske funkar med en avdragare av något slag.
 

MartinForsberg

Well-known member
Kollade med en kvarnkunnig på Monteriva, och det var mycket riktigt så att nedre delen sitter endast med den stora muttern, samt i mitt fall med superlim i form av kafferester.....Kanske funkar med en avdragare av något slag.

Jag har aldrig lossat den nedre hållaren på just din modell av kvarn, men på andra kvarnar (Mazzer, Isomac, Rancilio) så brukar det funka finfint att göra som nedan - dock måste man vara försiktig!

Man kan ta en trästav (eller en styv plaststav) och sticka in den via hålet där kaffet kommer ut och sätta den mot en av vingarna eller hållarens bottendel och sedan ta en träklubba, eller plastklubba för att man inte skall slå för hårt, och försiktigt knacka på träpinnen för att få hållaren att släppa. Tänk på att knacka försiktigt då det är motorns axel och axellagret som är mothållet för slagen, man kan också sticka ner en träbit (eller flera i vinkel mot varandra) på motstående sida mellan hållaren och väggen i kvarnen som mothåll. Knacka lätt och vrid sedan malskivans hållare så du går ett varv runt eller mer, förhoppningsvis lossar hållaren efter en liten stund.

Om du har möjlighet kan du göra en kil av trä som du kan stick in i hålet för kaffet och få in under malskivans hållare och försiktigt, försiktigare än innan, knacka på den så hållaren släpper. Anledningen att du måste knacka försiktigare nu är att du annars kan få hållaren att tippa mer på sidan och då nypa fast ännu mer. Arbeta dig långsamt varvet runt med småknackningar så brukar det släppa.

Man skall undvika att knacka rakt ner eller försöka dra rakt upp då det på en del enklare kvarnar är risk att man antingen drar loss motoraxeln ur lagren eller att man råkar få loss ett lager ur sitt lagerfäste - det blir så mycket pilligare att få dit allt igen då även om det oftast inte medför några stora skador. Det är också därför alternativet med en kil ovan innebär att man skall knacka försiktigare eftersom man ju faktiskt lyfter axeln uppåt ända till dess hållaren släpper.

En stor anledning att det nyper fast är att motoraxeln oftast är i stål och malskivans hållare i mässing, fukt och värme som kommer mellan dessa anläggningsytor plus bulten som drar dem mot varandra brukar ge upphov till en hel del korrsion med tiden som får det att nypa rejält. Oftast ser man inte denna beläggning när man lossar hållaren, men jag brukar lägga på lite vitt vaselin där så skyddar man ytorna lite grann och det brukar vara lättare att lossa nästa gång - det är ingen risk att det slirar med den kraft man drar åt bulten.
 

kellyk

Well-known member
Tack för en utförligt svar! Det kan nog vara rätta vägen, får testa nästa gång maskinen är isär. I övrigt en lättmekad kvarn tycker jag (har iofs inga större erfarenheter) med stora tydliga delar, bra för trötta småbarnföräldrar:lol:
 

mts

Well-known member
Tack för en utförligt svar! Det kan nog vara rätta vägen, får testa nästa gång maskinen är isär. I övrigt en lättmekad kvarn tycker jag (har iofs inga större erfarenheter) med stora tydliga delar, bra för trötta småbarnföräldrar:lol:

kanske ska passa på nu när silvian inte vill vara med att rengöra kvarnen ordentligt? :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag blir inte klok på om delen endast sitter med bricka och mutter eller om det döljer sig fler skruvar.

Muttern med tillhörande bricka är det som håller fast den. Det kan hända att den är gängad åt "fel" håll, dvs att du skruvar medsols för att skruva upp den (minns inte riktigt om det var Compaken eller Brasilian som var felgängad).
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp