J&N Maragogype Estate Nuevo Armenia

Fridolf

Well-known member
Englund! Har ni fått in en ny batch? Min kära mamma var inne i fredags och kollade. Det är jag som bor uppe i norr och är helt beroende av en kaffefraktande mamma. Tror att hon kommer in på onsdag. Är det möjligt att lägga undan 250 g till på onsdag om de börjar ta slut? Funderar på att be henne köpa 500 g. Har du något annat tips? Än så länge har jag smakat tazza d'oro, mauro de luxe och eustachio. Gillar ganska lena fruktiga bönor, gärna med mycket sötma i eftersmak.
Dricker främst cappu och latte.

Trevlig vecka!
 

Fridolf

Well-known member
Kom på att jag gillade arcaffés mildaste sort. Eller nja, var det verkligen den mest milda? Minns iallafall att det var 100 % arabica. Å andra sidan är det roligt med latte art och monteriva marches créma är en utmärkt bas.
 

Englund

Well-known member
Fridolf: Inga problem. Vi får in Maragogype idag eller imorgon så då lägger jag undan ett par påsar. Vi kommer även att få in Arcafés 100% Arabica i veckan, men där är jag osäker på när den kommer.

Ett annat tips är Mokambo d'Oro som är riktigt trevlig och prisvärd. Den kommer dock bara på 1-kg:s påsar. Det finns också en 100% arabica från Mokambo som är bra och kommer på 500gr.

Annars, som du säger, Mauro Deluxe. Ev J&N Originale eller Isola.
 

Fridolf

Well-known member
Perfekt! Kan du inte skicka med en överraskning? En påse Maragogype (250g) och en påse med något annat? Vill helst inte ha större påsar än 250. Nötigt, fruktigt eller allmänt len smak!
Jag har än så länge inte provat någon av J&N's blandningar. Ni har väl ett nytt märke från italien? Ta vad du tror passar en frusen student uppe i norr.

Snabbt svar förresten =)
 

lupoo

Well-known member
Fick min påse idag.
Dom var....
picture.php

...Bamse stora!!!
Och goda!
 

mikfri

Well-known member
De är verkligen bisarrt stora. Men vilket kaffe! Bättre än Misty Valley tycker jag spontant. Lättare att få till och mer kropp som passar mig.
 

Tobiemme

Well-known member
var förbi Espressino iag och fick testa nyheten. det visade sig att jag inte föll för J&N:s Maragogype heller. (den andra jag provat var Koppis Black Bull.) för mycket aggressiv syra och en relativt tunn munkänsla, tyckte jag. fin fruktighet i avslutningen, men inget kan kommer köpa för att köra hemma. blir mer sugen på Biloya i så fall. :)
 

josef

Well-known member
tobiemme: be om en tightare isf. Är det något singelkaffe jag fått till fyllig munkänsla med så är det detta. Men då måste den få droppa fram. Annars blir den hyfsat syrlig, men jag gillar båda delar :)
 

Ducceniclas

Well-known member
Kör en påse rostat i mitten av november nu. Kvarnen orkar knappt med att mala så fint som jag tror att jag behöver. Det rinner för snabbt - därav den syrliga smaken och bristen på den önskade sötman Josef skrev om tidigare.
Tittar nog in på Espressino imorgon för att testa hur den är på deras maskin. Det finns väl kvar på menyn?

/Nicke
 

TTobbe

Well-known member
Köpte till nyår en påse maragogype rostat 17/12 blev tvungen att köpa en till i dag tycker att det är en härligt kryddig smak direkt som sedan rundar av mot det söta.
 

rotlas

Well-known member
Jag håller med. Kan bara jämföra med en otroligt god aeropress Maragogype som jag drack på tvålpalatset. Vet tyvärr ej vilken rostning det var på den men jag har inte lyckats efterlikna samma rika aromer hemma. Har provat både presso och moka. Kan dock inte utesluta att det beror på min egen färdighet. Jag testar vidare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp