J&N Maragogype Estate Nuevo Armenia

treefinger

Well-known member
Någon som testat detta kaffe? Jag fick tag på en påse, rostad av Johan Ekfeldt himself. Ska bli väldigt intressant att testa, återkommer i tråden när jag gett mig på kaffet.
 

josef

Well-known member
jodå. spring förbi oss om ett par dagar så är det på menyn dessutom!

riktigt fint och mustigt.
 

Englund

Well-known member
Har fått in den och påsarna står så snällt i hyllan och väntar på att jag ska testa dem! Ska bli riktigt trevligt...
 

lupoo

Well-known member
Detta ser ju ut att bli en riktig "cliff-hanger". Medan vi väntar på vad de lyckliga ägarna av dessa bönor hittar för smaker så kan man få en hint här på J&N hemsida.

Jag blev i alla fall så pass intresserad att jag kommer att gå till min lokala leverantör och be dem ta hem några påsar.
 

josef

Well-known member
nu har jag hunnit leka med mer lagom åldrade bönor, samt smalare jigglar på maskinen (o,6 mot tidigare 0,8). HONUNG! mörk sirap och en hint av övermogna plommon. Sötman är slående, syran är alldeles lagom och balanserar koppen underbart. Nötighet, absolut. Som espresso, fantastisk. Med mjölk, fantastisk.
 

josef

Well-known member
den smalaste delen som vattnet får passera genom innan det rinner ut ur gruppen. Även "restrictors". Restriscts vattenflödet. Har beskrivit lite på bloggen.
 

Tobiemme

Well-known member
menar du inifrån maskinen "ned till gruppen"? för ut ur gruppen går det väl genom spridarfiltret till kaffet?:unsure:
 

josef

Well-known member
vet inte hur alla maskiner är konstruerade men pac eller nån kan ju kanske informera. La Marzocco handlar detta om iaf.. Vet inte om flödesrestriktionen är byggd på samma sätt i alla maskiner..
 

bodwigg

Active member
Har kört de första skotten som espresso. Mycket gott, med bra syra och kropp. Får däremot inte fram samma mandarin/apelsintoner som i Koppis Black Bull än. Otroligt vackra bönor.

Jag gillar detta bättre än Archia 9 och Misty Valley. Men det är ju jag...

http://bodwigg.wordpress.com/
 

djneo

Well-known member
Japp de har man provat denna rostad den 23/10. Tyckte den var god lite blommig med vår citrus väl balanserad. Gillar den grymt mycket med mjölk men även som espresso.

Lite bilder på första skottet nedan.

picture.php

picture.php

picture.php
 

Englund

Well-known member
Sitter just nu med en aeropressad Maragogype och är fascinerad. Mitt smakminne säger "Mjölkchoklad" fastän jag är helt medveten om att det inte alls smakar choklad...men det är en härlig nötig fyllighet som rundar av perfekt utan några som helst bismaker.

Kul med ännu ett grymt bra kaffe efter Arichan och Misty Valleyn...och ännu roligare att det är så annorlunda än dem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp