Gaggia MM kvarn: status på malskivor?

Fikahhh!!!

Active member
Såja. Efter ca 6 års innehav (dock under senaste året enbart som "andrakvarn") har jag för första gången :)blush: *skäms*) skruvat isär min Gaggia MM för en rejäl rengöring. Det jag undrar lite över är i vilket skick malskivorna (se bild) egentligen befinner sig:

1. Bra med tanke på åldern. Rengör och kör på.
X. Hmm, halvrisigt. Rengör noggrannt och fortsätt använd max nåt år eller så. Bör bytas inom inte alltför lång tid.
2. Bedrövligt. Byt genast ut mot nya!

Nån initierad kvarnkännare som har lust att spela lite "malskivebingo" enligt ovan och ge mig råd? :)
 

Bilagor

  • Gaggia MM.jpg
    Gaggia MM.jpg
    80.7 KB · Visningar: 74
  • Undre skiva.jpg
    Undre skiva.jpg
    85.5 KB · Visningar: 79
  • Övre skiva.jpg
    Övre skiva.jpg
    73.2 KB · Visningar: 81

Fabian

Well-known member
Jag vet inteom det kan vara fel på bilden, eller på mig för den delen... men de där skivorna ser ut att helt och hållet sakna skärpa! De ska vara vassa ute i kanterna, de där ser ut att vara helt avrundade!
 

Fikahhh!!!

Active member
Låter som en solklar 2:a från din sida Fabian. :) Får väl säga att ditt svar bekräftar min misstanke... La till två extrabilder så att det syns tydligare.
 

Fabian

Well-known member
Har tittat på extrabilderna och kan konstatera att mina pengar går raka vägen till 2:an utan vidare spekulationer :) Har du planerat använda den där kvarnen något mer är det dags att byta skivor.
 

Marv

Well-known member
Tyvärr är det så att nya skivor inte heller är skarpa. MM mal inte kaffet utan krossar det snarare. Jag tycker du skall göra rent och spara pengarna som de nya skivorna skulle kosta och lägga dem på en ny kvarn istället. Jag hade tidigare en MM och tänkte byta skivor, har för mig att nya skivor skulle kosta ca 400kr då....det blev en ny kvarn istället och det ångrar jag verlkligen inte.
 

Pac

Maskindoktorn
Jag sätter en 2'a på bingo-brickan. Jag med. :)

En malskiva skall ha en egg så att den skär bönorna snarare än krossar dem. För att göra en jämförelse med knivar så är eggen inte alls lika skarp på en malskiva, men den skall finnas där. Blir den rund är det definitivt förbi bäst föredatum.

Dina malskivor ser definitivt ut att vara runda på bilderna. Precis som marv skriver så verkar de mosa bönorna istället för att mala dem.
 

Fikahhh!!!

Active member
Tack för svar! Om det är så här dom brukar se ut även när dom är nya så skippar jag nog att köpa nya skivor- däremot så får man väl på sikt fundera på om "lillkvarnen" (som jag bara kör koffeinfria bönor i) bör ersättas. Men om det handlar om >500 pix så får jag nog ta mig en funderare på prioriteringarna i hushållsbudgeten. Nä, nu är det dags att köra igång en förmiddags-fika m h a en riktig kvarn: Anfim Best. :)
 

AJ

Well-known member
Håller med. Kolla in Huginkvarnen. Finns en lång tråd om den här på forumet.
/A
 

larjo11

Well-known member
Klar 2:a. Sämre än mina som var sparasamt använda i 4 år. Bilden har det redan länkats till i tråden. Vet inte om de nya är särskilt bättre. Såg dem någonstans men hittar inte länken just nu.
Köp en Hugin. Den funkar bra till allt utom espresso.
 

Videoten

Well-known member
Jag har 2 huginkvarnar
Dom mal med skivor och inte knivar
Fungerar bra för brygg och presskaffe men även om jag kör på finaste så går det inte att köra espresso, blir för grovt.
Så ska du bara köra brygg, press eller aeropress å är en hugin ett enormt prisvärt val
Köpte förresten mina för 279:- styck på coop.
 

Fikahhh!!!

Active member
Kör dessvärre enbart espresso så det låter som att jag får leta vidare efter något annat. Om nån har nåt tips om någon annan "tillräckligt bra" andrakvarn för att kunna köra lite espressomalning "vid sidan av" (t ex koffeinfritt) så hojta gärna till! :) Bör dock vara tämligen billig för att komma i fråga för stunden... (max 500 pix).
 

Videoten

Well-known member
Kör dessvärre enbart espresso så det låter som att jag får leta vidare efter något annat. Om nån har nåt tips om någon annan "tillräckligt bra" andrakvarn för att kunna köra lite espressomalning "vid sidan av" (t ex koffeinfritt) så hojta gärna till! :) Bör dock vara tämligen billig för att komma i fråga för stunden... (max 500 pix).

Så fort jag fått tag på en lämplig kvarn kan du få köpa min zassenhaus (manuell kvarn) men otroligt bra
 

Fabian

Well-known member
Fixade den där slitna gaggian verkligen espressomalet? Stefan Böna rapporterade i tidigare nämnda tråd att det gick att göra espresso med Huginkvarnen, men att han fick dosera väldigt mycket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp