Nuova Simonelli Personal 1

johey

Well-known member
Jag kan eventuellt ha en Nuova Simonelli Personal 1 på gång. Är det en trevlig maskin? Funkar den att ha som hemmabruk för att göra en kopp lite då och då, eller bör jag behålla min Silvia istället?

Edit: Vet någon om denna maskin har värmeväxlare så man kan brygga espresso och skumma mjölk utan att vänta emellan? Och vet någon om det är rotorpump eller om den kommer låta lika mycket som min Silvia?
 

Pac

Maskindoktorn
Det är en rotorpumps HX som har väldigt mycket gemensamt med MAC V. Samma tank, samma värmare, samma elektronik, samma chassie, samma elkablage, samma...

Personal 1 är föregångaren till MAC-maskinerna. Det som skiljer en MAC från en personal är att MAC'en har en infusionskammare. Men det är ingen ko på isen, den kan man eftermontera på Personal 1 och den kostar inte skjortan.

Det är en slithäst som gör riktigt gott kaffe. Om du får den för en vettig penning så är det bara till att gratulera. :)
 

theseal

Kaffeterroristen
Förmodligen är det en HX med rotopump, och den kommer att besanna dina våtaste espressodrömmar.

Den skåpar ut silvan i stabilitet och kraft, men gör du rätt så gör silvan säkert lika bra kaffe. Dock är just stabiliteten och kraften avgörande för att få samma resultat, gång efter gång. Det blir så bra varje gång att det nästan blir tråkigt.
 

johey

Well-known member
Tack för fina svar! Hade nästan glömt hur bra responsen är på detta forum. :)

Då kommer följdfrågan... Till Personalen kommer även en kvarn av märket La Cimbali. Eller är det modellnamnet? Båda pjäserna har servat på ett litet café i Stockholmstrakten och är enligt säljaren välvårdade och regelbundet genomgångna. Gör jag bra eller dåligt i att ersätta min Rocky med denna?

Och andra följdfrågan: Theseal säger att Personalen är snabb. På vilket sätt? Är det kort tid mellan dess att jag slår igång strömmen tills dess att jag kan skjuta en espresso?

Och tredje följdfrågan: Infusionskammare???
:coffee:
 

Daffy Duck

Well-known member
Fin-fin maskin du har hittat där!
Själv är jag mer än nöjd med min Mac Digit!
Lite tung bara. 40-45 kg väger min...
Ungefär en kvart tar min på sig för att bli varm, vilket är helt ok, med tanke på att den har en kokare på 5 liter.

Här finns förresten manual till den:
http://www.nuovasimonelliusa.com/images/manuals%20pdf/mac2000_personal_1groups_manual.pdf

Kvarnen är nog antagligen en La Cimbali Max.
En riktigt fin kvarn som har en konstruktion som är en hybrid mellan flata och koniska malskivor och har mikrometerinställning av malgraden. Kolla bara så att den är fin, jag tittade på en Max på en restaurangutrustningsfirma på Götgatan i Sthlm, och den var ett riktigt lik!
 

johey

Well-known member
Den får gärna väga 50 kg, om den ändå ska vara fast installerad i köket. Bra med en stabil sak. 15 minuter är rätt bra. Silvian kan jag få igång på fem minuter om jag flushar och jävlas, men ska den bli genomvarm utan hjälp får den står en halvtimme.

Visst ja... En kaffemaskin med vattenintag mår väl bäst av att ha någon extern avkalkningsanordning? Var får jag tag på en sådan och vad kostar den?
 

Daffy Duck

Well-known member
Visst ja... En kaffemaskin med vattenintag mår väl bäst av att ha någon extern avkalkningsanordning? Var får jag tag på en sådan och vad kostar den?

Jo, en sån är allt bra att ha! (säger jag och kör utan...)
Finns hos både Kaffemaskinen och hos Kaffecompagniet från strax över tusenlappen om jag inte minns fel!
 

Pac

Maskindoktorn
Pre-infusion är ett sätt att skapa en kontrollerad långsam tryckuppbyggnad på kaffepucken. På Mac finns det en separat kompressionskammare som skall skapa den tryck uppbyggnaden.

Rocky är ju en duktig kvarn men för att vara säker kan du kan ju be om att få göra ett prov med den nya kvarnen.
 

theseal

Kaffeterroristen
Det var Pac som var snabb....

Som jämförelse så blir min Faema E98 snabbare varm än min ECM Giotto.. vet inte varför, men jag gissar att de moderna grupphuvudena som sitter tightare med tanken värms upp snabbare än good 'ol E61.
 

johey

Well-known member
Jag har varit och beskådat skönheterna. Tyvärr glömde jag blixten hemma och det var lite mörkt i rummet, så bilderna blev som de blev. Kan någon identifiera modellen av kvarnen? Det står ingenstans på den. Bara tillverkarens namn, La Cimbali.

Vågar någon slänga ut en gissning på "normalpris" för dessa pjäser? Maskinen är inte inkopplad, så jag har inte kunnat testa den. Dock finns det papper på att den är servad av en auktoriserad kaffenörd för 1½ år sen, då även pumpen byttes. Kvarnen testade jag och den verkar mala riktigt perfekt.

Edit: Kanske skulle slänga med bilden. :)
gtwBVRWNg.jpg
 

lupoo

Well-known member
Najjzz kulör på grejerna. Lyser upp vilken kaffebänk som helst.
If the price is right!? Go for it!
 

Daffy Duck

Well-known member
Om man tittar på själva kvarnhuset så är det misstänkt likt Brasilias RR45, dock med en annan konstruktion av dosatorn...
 

Tobiemme

Well-known member
nu blev man nästan avis! jag älskar den typen av retromaskiner, de har en så mysig blandning av plysch brutalism. *jag säger slå till, om priset känns rätt. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp