Droppar från ångröret

Videoten

Well-known member
Har upptäckt att det droppar från ångröret på min nyinköpta lapavoni.
När jag kör igång den så funkar det utmärkt, sånär som på nån enstaka droppe kopplar jag om för ånga så temperaturen går upp så börjar det pysa lite från ångröret sen när jag kört ånga så läcker det rejält ända tills jag öppnat "vattnet" för att få ner temperaturen till normalt då lägger det av.

Visst inte ska det väl vara så, och vad kan det i såna fall bero på???
:angry:
 

Bjarne

Well-known member
Kanske dålig ventil/vred för ångan. Vet att ex.vis Gaggia´s vred är känsliga för att man drar åt dem "för hårt" och att de sen får problem. Det är tydligen nån slags nål som ska täppa till ett munstycke, men mer vet jag inte.

Hoppas nån i forumet kan ge ett mer specifikt tips på dess funktion och vad man gör åt det hela. Kanske finns nån sprängskiss på nätet som förklarar hur den fungerar och hur den ska hanteras.

Tänk också på att mycket saker blir olika vid värme, resp. kyla. Material/Vätskor expanderar vid värme och dito minskar i volym vid kyla.
 

Kson

Well-known member
Det finns faktiskt en möjlighet att det skall vara så. Trot eller ej men det finns modeller detta fenomen är helt enligt instruktionerna att det ska droppa 20 - 30 droppar. Behöver alltså inte vara något fel. På tex Giada anger tillverkaren i instruktionsboken att det SKA droppa. Detta fenomen uppstår på denna typ av modeller som "delar" ånga sas. När maskinen slår på värmeelementet så stiger trycket och detta ligger även på i ångröret och orsakar detta.

Kolla givetvis gärna med återförsäljaren också för att undvika att det faktiskt är ngt fel på apparaten.
 

MartinForsberg

Well-known member
Precis som det påpekas så skall det droppa i en del maskiner beroende på deras konstruktion, men det kan också vara så att maskinen är helt ny och då kan det behövas en liten period innan packningar och säten på ventiler "kört in sig" (packningar som svällt/mjuknat upp och delar som slits in mot varandra) mot varandra så de tätar helt och hållet. Men fråga givetvis där du köpte den och hos tillverkaren om du känner dig osäker.
 

Videoten

Well-known member
Kontaktade åf´s serviceverkstad som rekomenderade att skicka in den för en mindre justering.
Tyvärr slarvades maskinen bort i deras hanteringssystem men efter 2 veckor hittade dom igen den.
Fick besked idag (en vecka efter återfinnandet) att maskinen ej gick att reparera så en ny skall komma med DHL under nästa vecka.

Nån som vill köpa en ny laPavoni?
 

Videoten

Well-known member
Mja, är väl lite sugen på en Silvia (tror att jag kan övertala frugan med en sån eller i alla fall smyga in en i hemmet utan att hon anar något).
Annars hade jag gärna tagit en BFC Perfetta, men det är bara önsketänkande
 

Tobiemme

Well-known member
det finns inte mycket (inom en vettig budget) som överträffar en E61 HX för hemmabruk (ok, dubbelkokare, kanske ;). så du kanske skulle hålla ögonen på blocket, så kanske det dyker upp någon sådan för nästan samma pengar som en Silvia. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp