Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 19

Tips till dessa bönor!!

Hej kollektivet.

Jag beställde nyss:
    Espresso 5 Estate
    Idido Misty Valley
    Etiopien Aricha Selection 9

Är det någon som har tips om hur jag ska köra dem i min Classic (mängd,tid m.m), kan vara bra med en grund innan allt kaffe tar slut.

// Jimmy
    Om det regnar blir jag blöt

Bra val! Även om Arichan och Mistyn är väldigt lika i karaktären så är dom grymma.

Får man fråga vartifrån du beställde?

Tycker det är overkill att köra Arichan och Mistyn som espresso. Iofs som blir de goda men de växer en eller två dimensionerar i Aeropressen. Tyckte 5 estate blev bäst lite kort o ca 30 sek. När jag testade Arichan och Mistyn var de bäst lite längre. Har läst att Mistyn funkar bra som americano oxo. Hann inte testa detta innan bönorna tog slut
    Stavar jag fel så har någon bytt plats på bokstäverna på tangentbordet

I beg to differ!
    bland de absolut godaste espresso jag druckit var en riktigt kort espresso på Koppis Aricha #17 – så det kan mycket väl låta sig göras som espresso!
    detsamma gäller för Misty Valley – även om jag upplevde att den kanske krävde lite mer finlir för att verkligen blomma ut som espresso. men vilket kaffe!!! ujujuj. jag är beredd att skriva under på lupoos påstående att det här är årets kaffe. i synnerhet som espresso.

Citat Ursprungligen postat av larjo11 Visa inlägg
    Tycker det är overkill att köra Arichan och Mistyn som espresso. Iofs som blir de goda men de växer en eller två dimensionerar i Aeropressen. Tyckte 5 estate blev bäst lite kort o ca 30 sek. När jag testade Arichan och Mistyn var de bäst lite längre. Har läst att Mistyn funkar bra som americano oxo. Hann inte testa detta innan bönorna tog slut
    jag hävdar att både mistyn och framförallt arichan är grymma som espresso, förutsatt att man inte är skolad att espresso "ska" smaka bränt gummi.
    latte art | Jag har inte tid att dricka dåligt kaffe

Citat Ursprungligen postat av larjo11 Visa inlägg
    ...och har man ingen aeropress så är de mycket goda i presskanna också, med lite lägre dosering och +5 min extrahering. Råd avseende espresso överlåter jag till någon annan då jag aldrig blev jättenöjd med mina egna skott.
    "Man skall inte vara FÖR snål mot sig själv..."

ha!

p.s. grattis jimla till fina kaffeval – du har mycket gott framför dig.

Det där såg rätt lika ut vad jag fick med mig från Lounge i går,,,
    Skulle bara ha en påse Misty Valley.

Lagon när jag skulle gå,, kom DC och undrade om jag hade testat Aricha Lot 9,
    vilket jag inte hade testat,,, och vips fanns det en påse till bredvid mig,, och ytterligare en,

Gissa om det ska smakas kaffe i helgen. Lot 9 får man dock tänka sig efter ordentligt om vad det ska bli av.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •