Tips till dessa bönor!!

jimla

Active member
Hej kollektivet.

Jag beställde nyss:
Espresso 5 Estate
Idido Misty Valley
Etiopien Aricha Selection 9

Är det någon som har tips om hur jag ska köra dem i min Classic (mängd,tid m.m), kan vara bra med en grund innan allt kaffe tar slut.

// Jimmy:coffee:
 

Anders

Well-known member
Bra val! Även om Arichan och Mistyn är väldigt lika i karaktären så är dom grymma.

Får man fråga vartifrån du beställde?
 

larjo11

Well-known member
Tycker det är overkill att köra Arichan och Mistyn som espresso. Iofs som blir de goda men de växer en eller två dimensionerar i Aeropressen. Tyckte 5 estate blev bäst lite kort o ca 30 sek. När jag testade Arichan och Mistyn var de bäst lite längre. Har läst att Mistyn funkar bra som americano oxo. Hann inte testa detta innan bönorna tog slut :(
 

Tobiemme

Well-known member
I beg to differ!
bland de absolut godaste espresso jag druckit var en riktigt kort espresso på Koppis Aricha #17 – så det kan mycket väl låta sig göras som espresso!
detsamma gäller för Misty Valley – även om jag upplevde att den kanske krävde lite mer finlir för att verkligen blomma ut som espresso. men vilket kaffe!!! ujujuj. jag är beredd att skriva under på lupoos påstående att det här är årets kaffe. i synnerhet som espresso. ;)
 

treefinger

Well-known member
Tycker det är overkill att köra Arichan och Mistyn som espresso. Iofs som blir de goda men de växer en eller två dimensionerar i Aeropressen. Tyckte 5 estate blev bäst lite kort o ca 30 sek. När jag testade Arichan och Mistyn var de bäst lite längre. Har läst att Mistyn funkar bra som americano oxo. Hann inte testa detta innan bönorna tog slut :(

jag hävdar att både mistyn och framförallt arichan är grymma som espresso, förutsatt att man inte är skolad att espresso "ska" smaka bränt gummi.
 

Buffeln

Well-known member
Tycker det är overkill att köra Arichan och Mistyn som espresso. Iofs som blir de goda men de växer en eller två dimensionerar i Aeropressen. Tyckte 5 estate blev bäst lite kort o ca 30 sek. När jag testade Arichan och Mistyn var de bäst lite längre. Har läst att Mistyn funkar bra som americano oxo. Hann inte testa detta innan bönorna tog slut :(

...och har man ingen aeropress så är de mycket goda i presskanna också, med lite lägre dosering och +5 min extrahering. Råd avseende espresso överlåter jag till någon annan då jag aldrig blev jättenöjd med mina egna skott.
 

Zalve

Well-known member
Det där såg rätt lika ut vad jag fick med mig från Lounge i går,,,
Skulle bara ha en påse Misty Valley.

Lagon när jag skulle gå,, kom DC och undrade om jag hade testat Aricha Lot 9,
vilket jag inte hade testat,,, och vips fanns det en påse till bredvid mig,, och ytterligare en,

Gissa om det ska smakas kaffe i helgen. Lot 9 får man dock tänka sig efter ordentligt om vad det ska bli av.
 

josef

Well-known member
arichan från j&n är tyvärr inte fullt lika bra som åres och haugaards, men nog väldigt bra ändå. Den är mycket krämig. Mistyn är väldigt livlig, och gör sig bäst kort (i detta fallet ca 2cl), mindre doserad (inga gram här tyvärr) och väldigt fint malen (rinn sakta, precis så att det inte droppar). Men självklart kan ju sådant variera beroende på tryck i maskin, temperatur och filterkorg (hade la marzocco trippel). Mycket sötma och syrlighet kan nog utlovas.

5 estate är lite mer lättarbetad och även den dricks nog helst runt 2 cl på 20-25 sekunder. Har inte labbat så mycket fram och tillbaka med den dock.
 

larjo11

Well-known member
jag hävdar att både mistyn och framförallt arichan är grymma som espresso, förutsatt att man inte är skolad att espresso "ska" smaka bränt gummi.

...och har man ingen aeropress så är de mycket goda i presskanna också, med lite lägre dosering och +5 min extrahering. Råd avseende espresso överlåter jag till någon annan då jag aldrig blev jättenöjd med mina egna skott.

Ok,jag ger mig.
Hann kanske inte köra tillräckligt många skott espresso för att få till det innan bönerna tog slut. O bränt gummi var det ett tag sedan jag fick. Iaf hemma :)
 

Zalve

Well-known member
Min påse kommer dock från "da Matteo", vilket skulle tydligen vara "bättre" än J&N.
En liten söt påse som DC stoppade på mig. Frun tyckte att den var riktigt stilig påse.

Vilken trevlig fredag det kommer all bli,,, :coffee:
 

jimla

Active member
Bra val! Även om Arichan och Mistyn är väldigt lika i karaktären så är dom grymma.

Får man fråga vartifrån du beställde?
Jag beställde från baristashopen.

Tack allihopa för inlägg och tips ang. detta, jag är total färsking på detta så det ska bli kul att utforska smakerna.:lol:
 

jimla

Active member
Nu har jag testat Mistyn, mycket tramsande med malningen innan jag hittade åt rätt håll.
Körde den väldigt finmalen.
Nu förstår jag vad Josef menade med livlig och syrlig, kanske även lite för syrlig för min smak, ska prova igen imorrn.:)
 

Videoten

Well-known member
Även jag har nyss testat min misty från baristashopen.
Först blev det presskanna, 30gr kaffe (lite grövre malning än bryggkaffe) 0.5l vatten och en extraktionstid på 4,5minuter.
Riktigt fruktig och tog sig ordentligt när den började kallna lite....tyckte att det var då den söta limesmaken verkligen kom fram.
Sen testade jag den som espresso.....mjae, sådär fick jag väl till den, men jag tror faktiskt att resten av påsen blir i presskannan.
 

josef

Well-known member
underdosering, kort dragen (ca 2cl), ganska tight (nästan droppandes), ca 20 sek. Där fick jag till sötman på riktigt! Testa :) Tampa inte så hårt heller.
 

Videoten

Well-known member
Var tvungen att prova en cappu idag på denna (även fast jag var skeptisk), ca 16gram och packade rejält hårt så det fick en extraktionstid på ca 40s (jag vet....ja är amatör och i prövarstadiet).
Och faktiskt så blev det riktigt gott.
 

jimla

Active member
underdosering, kort dragen (ca 2cl), ganska tight (nästan droppandes), ca 20 sek. Där fick jag till sötman på riktigt! Testa :) Tampa inte så hårt heller.

Jag gjorde precis tvärtom för 30 minuter sedan, överdoserad, c:a 3-3.5 cl, lite för tight (droppade) , 35-40 sek. DEN BLEV INTE SÖT.

En annan sak Josef, när jag körde den enligt specen här ovanför så blev creman ganska tunn, och den försvann nästan helt efter c:a 1 minut.
Varför?:huh:
 

jimla

Active member
Var tvungen att prova en cappu idag på denna (även fast jag var skeptisk), ca 16gram och packade rejält hårt så det fick en extraktionstid på ca 40s (jag vet....ja är amatör och i prövarstadiet).
Och faktiskt så blev det riktigt gott.

Jag gjorde också en cappu på mistyn nyss, men jag tycker att mjölken tog överhand alldeles för lätt. Fick du fram bra smak av kaffet?
Jag brukar få till riktigt bra cappus, men inte ännu med mistyn.
 

Videoten

Well-known member
Jag gjorde också en cappu på mistyn nyss, men jag tycker att mjölken tog överhand alldeles för lätt. Fick du fram bra smak av kaffet?
Jag brukar få till riktigt bra cappus, men inte ännu med mistyn.
Om jag jämför med presskaffet så fick jag fram betydligt mycket mer limétoner med press än med cappu.
Men däremot så upplevde jag den mjuka fruktiga smaken som bättre med cappu.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp