Ännu en kaffedrickare...

Kent

New member
Jag dricker kaffe därför att jag förmodligen har ett visst koffeinberoende och givetvis för att det är gott. Allt som oftast dricker jag mitt kaffe själv då jag är hemma och brygger det i perkolator eller kaffepanna om jag dricker flera koppar, eller mokabryggare om jag skall njuta av det, kanske framåt kvällningen när sambon ställer kravet att jag skall hålla mig vaken...

Det jag egentligen mest uppskattar med kaffedrickandet är den lilla proceduren och mala bönorna i handkvarnen, och stå och titta på bryggaren och värma koppen. Ibland kan det närapå bli lite perverst med denna högtidsstund som ofta upprepas flertalet gånger under kvällen efter ungarnas sänggång. Jag har nu tre olika mokabryggare varav den senaste, en Bialetti som inhandlades i Milano av min kära sambo. Jag gör ofta en sats i två samtidigt för att smaka skillnader eller för att njuta lite extra.

Jag har inte för avsikt att köpa en dyr espressomaskin då jag anser att man inte behöver öppna plånboken på vid gavel för att få ett gott kaffe, eller faktiskt fantastiskt gott kaffe, och som nämnt så känner jag mig lite duktig när jag står vid spisen och brygger min moka.

Förutom kaffet så konsumerar jag gärna öl och bearnaisesås. När jag inte äter/dricker så pillar jag med mopeder, motorcyklar och bilar.
 

josef

Well-known member
Du har hittat hem min vän! Välkommen :)

Jag håller med om att man inte måste ha en espressomaskin. Det är ju om man gillar espresso som det är nödvändigt, plus att hantverket är så komplicerat, så den där nästintill perversa högtidstunden blir allt djupare... Annars kan man gå på ett schysst café eller kaffebar för ett skott eller två. Jag älskar espresso, men jag jobbar på kaffebar så jag kommer undan med maskin där, hemma blir det Aeropress eller presskanna.

Det som gör en duktig kaffemakare är just det du gör, gör flera för att smaka skillnader. Experimentera. Testa olika kaffen, malgrad... Vad är det för handjagare du har?

Lycka till!
 

mts

Well-known member
välkommen! känslan när man ser kaffet komma upp ur en mokabryggare är alltid sådär speciell, först kommer det lite bubblor, sen det svarta och efter en stund något som liknar crema :)

saknar mina småttingar, kanske ska ta hem dem bara för att? :)
 

larjo11

Well-known member
Välkommen hit!
Känner igen det där med att man har liksom en procedur när man gör sitt kaffe.
Vill tippas om en annan bryggmetod om ger underbart kaffe o där makapären inte är så dyr. Köp en aeropress och njut av kaffet.
PS
De har fortfarande en auropress till rabatterat pris i "saluhallen" i Västerås.
Kanske lite långt för dig. Det är närmare till Norrtull. Men lämpligt för oss mindre bortskämda Västeråsare... DS
 

Kent

New member
Kaffekvarnen ja, ett marknadsfynd av tyskt fabrikat, MHK om jag minns rätt, slitet malverk så det tar dryga kvarten och veva fram en sats till mokabryggaren. Ny skall införskaffas framöver. I det avseendet är jag lite bekväm och köper ofta färdigmalet. Zoegas espressomalning med 30% Robusta är för närvarande min favorit.

Nog har jag funderat till och från på just en aeropress, dock så har jag aldrig druckit kaffe från en sådan men sättet att brygga, eller pressa kaffet tilltalar mig, vackert för ögat. Vad gäller aeropressen så är jag lite skeptisk då det enligt instruktionen skall användas "kallt" vatten, 80grader mot konventionella metoder där 92-96grader anses vara den rätta. Har provat med svalare vatten i pressobryggaren men resultatet blir märkbart fattigare på smak enligt mig. Ni som aeropressar, vad blir smakskillnaden på kallvatten och varmvatten?

Annat om mig är att på jobbet så har vi en Jura Impressa X7 som brygger en godkänd espresso. Mer än så är det inte, kan bero på bönan som är Gevalias Mastro Lorenzo. Men ändock så är den godare än något annat som serveras här i Vallentuna.

Min egna kaffekonsumtion då? Har egentligen aldrig reflekterat över det, men på arbetet blir det nog tre till fem dubbla och hemma en till två dubbla, ibland, eller ganska ofta faktiskt så kan det bli lite väl mycket av det goda. Kaffepannan tar jag egentligen bara fram på helgerna och gör kokkaffe. Jag bor granne med skogen och är där oftat med ungarna och då är det himmelskt att hälla upp kaffe ur temosen i plåtmuggen, och mumsa på en prickigkorvmacka.
 

Englund

Well-known member
Välkommen!

Vad gäller Aeropress kör vi nästan uteslutande med varmt vatten. Vissa bönor mår bra av något svalare vatten men inte i närheten av 80 grader :)
 

josef

Well-known member
Jag får ofta till riktigt fina koppar runt 80-85°C. Men då måste kaffet vara färskare än en månad sedan rost har jag märkt. Smakar nada annars.. Fördelen då är att många bitterämnen uteblir lättare :)
 
Topp