Giada...

SB

Well-known member
Nu är jag less på min maskin! Har försökt att få till det där med mjölken sedan april, men det är som förgjort! Giadans ångrör är inte gjort för att användas, jag lovar!Nu har jag tre olika storlekar på kanna ,men lik förbannat når jag inte ner i botten pga att huven är i vägen. Inte heller ser jag vad jag gör och det går inte att vinkla kannan mer än åt ena hållet, jag blir tokig!!! Det måste gå att byta ångrör på eländet...
Någon av alla mekarmickar på den här sidan måste ju sitta inne med en lösning...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om jag kör ner mitt ångrör (Silvia) till botten av kannan så skriker det bara. Inte ens i slutfasen behöver jag nå ned så långt under ytan. Är de så annorlunda på Giadan?

Det här med skumning är banne mig ett kapitel för sig självt... :unsure:

//Stefan (som kanske bara tror, trots allt, att han kan skumma ganska bra)
 

Kson

Well-known member
SB! Jag förstår vad du genomlider helt och fullt. Ska göra vad jag kan för att hjälpa dig. Har själv en Giada som bråkat med mig ang skumning men som nu gör kanonskum.

Så här ska du göra så garanterar jag dig ett det snabbt blir bra skum.

Använd röd mjölk och se till att den är kall.
Om du använder 3 dl kannan så ska den fyllas till pipens nedre början dvs ca 1dl.

Du gör lämpligast först din espresso och slår nedan om till ångläget.
Då lyser samtliga lampor. Du ska minst vänta en minut, alltså inte bara 30 sek som et står i instruktionshäftet. Du kan även vänta tills gröna kaffelampan slockna men det tar lite längre tid. För att espresson ska ha kvar sin vackra crema så kan det vara bra att inte ta förlång tid.

Börja med att ta ånga nu och låt kondensvattnet fräsa ut och kör lite till så du sas låter ångan lugna ned sig lite och bli torr. Ca 15 sek räcker.

Nu tar du kannan med pipen riktad mot ångrört och lutar den framåt i ca 30-40 graders vinkel och doppar ned ångröret. När röret är under ytan drar du igång ångan med full fart så att det riktigt skvalpar i kannan. Du har nu fått mjölken att röra sig i kannan och detta är jätteviktigt. Du kan även föra runt kannan i en cirkel med pipen hela tiden i samma riktning. Det jag hela tiden gjorde fel var att jag hade kannan ganska plant och köre röret i botten. Röret ska bara vara ca 2 cm ned när du börjar ånga.

När du efter ca 10-15 sek har virvlat runt så borde du nu ha början påmikroskummet och kan lugna ned ångan lite och långsmat testa att föra upp ångröret. Det gör inget om det råkar komma över ytan men se till att du för ned det igen.

Här ska du köra nu i ca 10-15 sek så tror jag att du kommer att ha ett OK skum.

Tro mig det är faktist vinkeln på kannan och virvel i mjölken som är det viktiga.

Nu blev ett låååånt detta inlägg men håll dig till detta så kommer du att ha bra skum inom kort.

Lycka till!!!
 

Kson

Well-known member
Just det. Som Stefan Böna även tog upp. Ångröret ska INTE ned i botten, absolut inte så ångrörets längd är inte ett problem har jag insett. Varsjälv så ja irriterad innan jag fick till det så jag var påväg att beställa ett annat rör men nu är det faktiskt inte ett problem. 2 cm ned i luta kanna är det som gäller.
 

Mr Q

Well-known member
Jag har ju bråkat en del med min Giada, vilket kan läsas i en granntråd. Men är det något Giadan gör bra så är det ångning tycker jag. Det trick jag tror mig kommit på är att låta kokaren stå längre än man tror och ladda ånga, sen blöda av vattenskvättet rejält. Skumma i en 3 dl kanna för enkelcapu eller 6 dl för dubbel. Vanlig röd mjölk.

Sug ned litet luft i ytan först, sänk därefter ned munstycket kanske 1 cm under vattenytan. Kolla ned i kitteln att du får en "uppstuds" av ångan på motsatt sida. Så tyst ångning det går är bra. På slutet när det verkar klart, för upp munstycket i ytnivå och bygg upp skum.
Et voila!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag misstänker att problemet har varit de där försöken att nå botten på kannan...
Istället ska man försöka nå ytan, utan att bryta den.:cool:
 

SB

Well-known member
Oj, oj det var mycket på en gång....Jag får nog börja om på nytt märker jag..:blush:
Men allvarligt, tycker inte ni att det är fruktansvärt irriterande att inte ha fri sikt ner i kannan?
 

Kson

Well-known member
Jo det är det så det håller jag med om. Men om du har den lutad framåt så ser du att mjölken får fart och i det läget ser du ändå ganska OK. Sen ska du veta att jag verkligen känner med dig så jag ska göra allt jag kan för att stödja. Lägga bara in nya inlägg så kollar jag ganska ofta.

Gick en tung rond kring detta igår här på forumet men ett antal personer kom med klockrena praktiska tips som gjorde stor skillnad så kör så det skummar!:)
 

iZappa

Well-known member
Giada kan lage fantastisk melkeskum. Det er bare å øve seg. Riktig teknikk er et must.

Her er et bevis:
cappu1.jpg
 

SB

Well-known member
Nu skummar det! Har faktiskt lyckats få till det där mjuka , lätta skummet varje gång sedan jag fick hjälp här. Det jag tycker är lite jobbigt är att creman hinner tunnas ut lite medan espresson väntar (och det får den ju göra gaaanska länge..). Det blir inte så bra slutresultat, rent estetiskt alltså.... den smakar ju bra.
Just nu känns det som att det tar väldigt lång tid att få morgonkaffet , och det kaffet är viktigt eftersom det sätter tonen för hela dagen.... Blir nog en uppgradering snart ändå.
 

Kson

Well-known member
Ja väntetiden efter att du gjort en espresso är ju nån minut vilket du inte kommer undan med mindre än att byta upp dig. Ett ngt billigare förslag för att hålla creman fräsch är dock det som många gör, skumma först. Skummet kan utan problem stå en minut eller två. Sen gör du omedelbart din espresso och på sått är kaffet fräscht när du blandar. Vänte tiden på nån minut får du leva med. Dock anser jag nog att den minuten kan tillbringas med morgonrution, ut med smör och bröd eller annat sen det klart för tappning...
 
Skummning på GIADA

Nu är jag less på min maskin! Har försökt att få till det där med mjölken sedan april, men det är som förgjort! Giadans ångrör är inte gjort för att användas, jag lovar!Nu har jag tre olika storlekar på kanna ,men lik förbannat når jag inte ner i botten pga att huven är i vägen. Inte heller ser jag vad jag gör och det går inte att vinkla kannan mer än åt ena hållet, jag blir tokig!!! Det måste gå att byta ångrör på eländet...
Någon av alla mekarmickar på den här sidan måste ju sitta inne med en lösning...

Hejsan

Karin här på Magasin 11, jag förstår att man inte skall göra reklam här och det är inte det jag skall göra. Det är bara det att vi jobbar med kurser i att just läsa sig knixen på de olika hemma maskinerna. De är alla lite olika och det kan vara svårt att få till det genom att bara läsa på webben om tekniken.

Men jag MÅSTE ge dig ett tips: inte eftersträva att ha ångröret i botten av mjölkkannan!!!

Brygg först kaffet, slå på ångpinknappen, vänta tills mittenlampan slocknar, kör sen ut det första vattnet ur ångröret, sen kör du fullt ös med ångpipen vid mjölkkanten i rostfri kanna (som du fyllt till hälften med kall röd mjölk)...

Pipen skall alltså vara i mjölkkanten inte nere i mjölken!!! Håll kannan still, små rörelser.
Det absolut vanligaste "felet" man gör är att inte köra ångvredet i max, gör det så skall du få se på microskum!!! Jag lovar, det går!

Bästa Hälsningar Karin
 
Flåt en sak till, såg tidigare inlägg och har ett tips till.
PERU (från CIRCI, ROM) håller creman JÄTTELÄNGE! Smakar dessutom jättegott som cappuccino/latte! -Lite stark som espresso dock, mycket robusta, alltså inget för mesar ;-)

Tjing
 

treefinger

Well-known member
Huga.. hur kan man rekommendera någon att göra espresson först? Den hinner ju dö innan skummet är klart, förutsatt att man inte kör anabola.. ehm.. robustakaffe. Kaffet tappar all spänst vilket också försvårar latte art. Visst kan man snurra igång creman igen, men det blir inte samma sak som att hälla mjölken i en purfärskt extraherad espresso.

skumma först, brygg sedan.

*hukar sig för mothugg*
 

Buffeln

Well-known member
Glöm i så fall inte att flusha ordentligt för att få ut ångan och ner temperaturen. Annars blir det bara blask.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp