Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 12

Cona session, dåliga bilder från webkamera...

Då har jag gjort ett litet temperaturs-experiment med min Cona. Min kamera är för tillfället på semester, så jag tänkte att jag är smart (eller hur?) och tar bilderna med min webkamera. Jag ska ju ändå göra kaffet vid datorn. Bilderna blev kassa som f-n, men man kan se att det är en Cona på bild i alla fall. Hoppas jag.

Förberedelser:

1- Kaffet mals (80 gram till en liter vill jag ha), jag har det i en liten rostfri kanna tills det är dags att hälla i kaffet.
    2- Vattnet kokas upp i en vattenkokare, annars tar det evigheter.
    3- Häll över det kokande vattnet i den undre behållaren. Lägg den övre behållaren på plats och tänd den lille brännaren.

Såhär ser det ut efter en liten stund:

Vattnet har börjat sin färd till den övre behållaren. Trolleri!

Och efter ytterligare en liten stund är det mesta av vattnet i den övre behållaren, luft bubblar upp genom röret. Dags att hälla i kaffet. Temperaturen i den övre behållaren är nu 85 grader.

Kaffet är i, jag blandar om med en sked i vanliga fall, nu blev det temp-givaren som fick leka sked...

Jag tar tid. 4 minuter får kaffet stå och "småputtra". Det puttrar iofs bara lite i början, när vacuumet är ett faktum i den undre behållaren så är det lugnt och fint. Temperaturen stiger till som högst 89 grader.

Elden släcks genom att man lägger ett litet glaslock över brännaren. Efter en minut har såhär pass mycket kaffe dragits ner till den undre behållaren av vacuumet.

Och efter 2 minuter...

Efter 2:40 så börjar Conan sörpla luft från den övre behållaren. Kaffet är klart. Man tar av den övre behållaren, placerar den i sin hållare och häller upp kaffet.

Och njuter. För det är gott som f-n!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Borde verkligen skaffa en till hemmet!
    Charles bjöd mig på Aricha 17 i Conan det är en upplevelse allt.
    Bilderna var trevliga, men vart köpte du din Cona?
    kräm café - Helsingborg

Jag tror att det var från Hasbean. Jo, så var det!
    Cona = cool.

Bodums Don Pedro motsvarighet till Conan

Don Pedro fugerar enligt exakt samma princip, med den skillnaden att den funkar på keramik-och gashäll. En gammal känd mekanism, undertryck, som ger gott kaffe utan filterpåse. Dock lite joxit att diska men reservglaskannor står Bodum till med.

Ojoj fel med namnet

Namnet på Bodums kanna är Santos men den urspringliga hette Don Pedro, tror jag. Se länken historik om Conan och Don Pedron.
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=385765

Jepp, samma princip på Don Pedron. Fast har inte den något filter? Jag har för mig det, men är osäker...

Conan har bara en glasstav som "filter". Och så är den snyggare, förstås.

Justja! Charles kör Don Pedro och inte Cona! My bad.
    kräm café - Helsingborg

Jag gillar sista meningen i artikeln:

"I dessa tider när man utsätts för plågsamma hemespressoexperiment var och varannan dag kan en pålitligt god kopp bryggkaffe vara värd ett par hundralappar extra."

"Man skall inte vara FÖR snål mot sig själv..."

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •