Vad har jag att förvänta av min oskuldskväll med Johan Nyström?

Videoten

Well-known member
Premiär för J & N bönor för mig
Har nyss lagt iväg en beställning på Baristashopen.
1pkt Brasilien Yellow Bourbon
1pkt Idido Misty Valley
1pkt El Salvador La Esperanza

samt lite råkaffe, Rwanda Gatsinga och Etiopien Yirgacheffe

Råkaffena, hur mörkrostade skall dessa vara för press, resp espresso?

Färdigrostade sorterna vad rekomenderas dom till, är det espresso eller press?
 

josef

Well-known member
idido i press eller ännu hellre aeropress! Helt klart. Eller americano. Espresso är gott det med, speciellt om du doserar lite mindre så det får svälla ordentligt och maler ganska fint så det rinner tuuunnt, precis så att det inte droppar. 2 cl på ca 20 sek. Då blir den riktigt söt och fruktig, iaf på den utrustning jag använt. Kan ju skilja i temperatur, tryck, storlek på filter etc (har la marzocco trippel).

Yellow bourbon blir riktigt fin i espresso. Inte experimenterat med den så mycket, men det jag smakat har varit mjukt och sött, men samtidigt lite kryddigt.
 

Bjarne

Well-known member
Tips, svälj inte allt kaffe utan våga spotta och skölj med vatten. Andra har svalt allt och mått därefter - inte så kul tydligen ;)
 

Videoten

Well-known member
Tips, svälj inte allt kaffe utan våga spotta och skölj med vatten. Andra har svalt allt och mått därefter - inte så kul tydligen ;)

Oooooj, känns lite fel att spotta ut så dyra bönor

Iofs. så mådde jag pyton när jag stod och rostade 6omgångar och var tvungen att provkäka bönor efter varje rostning.

:blush:
 

Bjarne

Well-known member
I know, det är lite det som är problemet ;)

Du kan köpa på dig en påse "fulbönor" om du ska testa tampningstekniker eller ha nå'tkaffe-aktigt att hälla latteart i, men kanske inte för att reta smaklökarna.

En annan variant är att bjuda in släkten eller grannarna så slipper du spotta så mycket - fast då måste du förlita dig på deras smaklökars kvalitet - hmmmmm...tufft val.
 

Videoten

Well-known member
Så att träna latteart i espresso gjord på exklusiva bönor är som att blaska ut dyr singelmalt med pepsicola
 

Bjarne

Well-known member
Njae, inte om det smakar gott när man dricker (och blundar för arten inte blev så snygg). Då är det helt OK med goda bönor. Fast blir det varken gott eller snyggt så kanske det svider mer att ha offrat bra bönor :)
 

Fabian

Well-known member
Vilken trevlig afton du har framför dig! Var nära att beställa av baristashopen i morse, men höll på att sätta min aeropress-kopp i halsen när jag märkte att de ville ha runt 50 spänn frakt för 250g kaffe. Hej då, blev det, tyvärr!
 

Buffeln

Well-known member
Mitt stalltips:
Kör misty valley i presskannan, La Esperanza som espresso
och Yellow Bourbon som Cappu. Men det är ju så klart en smaksak! :)
 

Ernst

Well-known member
Det viktigaste är att inte ha för höga förväntningar. Första gången är ju just första gången. Och det tar tid innan det blir riktigt bra. Hmmm. Nu låter jag som Malena Ivarsson. :blush: :D Men hennes gamla visdomsord passar ganska bra faktiskt.

Hoppas att du och Johan får det trevligt. :)
 

Videoten

Well-known member
Det viktigaste är att inte ha för höga förväntningar. Första gången är ju just första gången. Och det tar tid innan det blir riktigt bra. Hmmm. Nu låter jag som Malena Ivarsson. :blush: :D Men hennes gamla visdomsord passar ganska bra faktiskt.

Hoppas att du och Johan får det trevligt. :)

Får jag väl kontra med att det är inte killen som skriver på forumet som frågar :nowink:
 

Hopdemon

Active member
Misty valley blir höjdare som espresso, eller som liten americano för den som inte vill ha syran riktigt lika bitande. Som vanligt är det dock inte alla som uppskattar fruktig espresso med hög syra, men om du gör det så rekommnderar jag det varmt.
De båda andra är ockwså utmärkta som espresso. Alla tre trivs i presskanna, eller aeropress, eller brygg.
 

Kson

Well-known member
Hopdemon: Nu är jag lite OT visserligen men jag är nog en av de som inte gillar hög syra och frukt utan lite sötare och mjukare. Nyfiken på om dú har ngt tips på detta.
 

Hopdemon

Active member
Kson: Om du skall dricka från J&N: Brasilien Yellow Bourbon, El Salvador La Esperanza, eller för den delen mysore nuggets.
De förstnämnda är mjuka och fina. J&N talar om karamell på etiketten till La Ezperana och jag instämmer.
Annars finns ju klassiska espressoblandningar, som har mildare syra.
Jag personligen är inte så försjust i monsun, utan föredrar kaffet före monsuneringen.
 

Kson

Well-known member
Ok det var lite intressant. Jag har kollat lite på Monsun och det verkar somatt en kan behöva blandas med nån skön böna. Som vi alla kanske gärna gör.

Kan jag även få fråga vilka du menar med de klassiska espressoblandningarna?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp