Sekunder hit och sekunder dit, men kör man 2ggr?

Videoten

Well-known member
Nu försöker jag läsa på mig allt i väntan på kommande maskin. (har ju tidigare bara druckit presskaffe mm.)
Det jag förstått är att en singelespresso ska grovt sett vara 7gr kaffe, ta 20-25sekunder att brygga och resultera i 3cl.....rätt?

Om jag kör en dubbel, kör jag då således i 14gr i "handtaget" och kör på i 40-50 sekunder och får ett resultat av 6cl???????????

Hur mycket rymmer ett "handtag"?

Är det jag som måste slå av maskinen efter 3cl eller slår den av auto?
 

GLC

Well-known member
Inte samma filter, ryms olika mycket och därför samma tid på olika mängd kaffe.

7gram på enkel och 14 gram på dubbel (eller efter behov, många överdoserar lite). 20-25 sek på båda är en bra tid att utgå från.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nu försöker jag...en singelespresso ...resultera i 3cl........ en dubbel, ....6cl?

Ovanstående är bra guidelines. Men bara guidelines.
Något däromkring, så länge du tycker att det smakar bra. Då är det rätt.;)

Hur mycket rymmer ett "handtag"?

Det beror på hur stor filterkorg du har i handtaget, det finns enkla, dubbla och trippla.

Och sedan finns enkla och dubbla i lite olika storlekar beroende på tillverkaren. För att göra det hela lite enklare.

Är det jag som måste slå av maskinen efter 3cl eller slår den av auto?

Det beror på om du har en med automatisk dosering. De flesta har inte det.
 

Videoten

Well-known member
Så om jag förstår det rätt.
ett filter för en singel och ett annat för en dubbel (såvida inte filtret rymmer den mängd kaffe som ska i), men blir det sämre att göra en singel i ett dubbelfilter?

Sen bör jag stå och hålla i offknappen för att få till 3cl ?????
Brukar det inte efterdroppa, ska man slå av vid 2cl???????
 

Axel

Well-known member
Precis, två filter.
Det blir snarare bättre att göra enkla espresson genom dubbelfiltret än att använda enkelfiltret.
Väldigt få som någonsin använder det enkla filtret.
Nej, de brukar inte efterdroppa, så slå av när du tycker det känns rätt.
För att hjälpa dig på traven kan jag säga hur jag brukar dosera;
21-23gram i dubbelfiltret, på en tid runt 30-40, och 2cl.
 

Axel

Well-known member
Starkt och starkt. Har svårt att bedöma det efter styrka.
Då jag endast dricker olika typer av fruktiga, syrliga samt söta arabicor finns det väldigt sällan någon kärvhet, bitterhet eller beska. Så det starka i kaffet blir snarare en väldigt smakbomb/smaksensation av söttma, syra, fruktighet mm.
Så för mig är detta inte starkt.
 

Videoten

Well-known member
Jag kanske förstod det fel
Men, tar du 21gram kaffe och extraherar i ca 40sekunder och får ut 1st espresso på 2cl?
 

Axel

Well-known member
När jag använder dubbelfiltret använder jag även "dubbelhandtaget" och får därför ut 2st enkla espresso 2cl vardera på 21gram kaffe och 40sekunder.
Så det blir egentligen 10.5g per espresso. Ursäkta att jag var lite otydlig.

Jag använder aldrig enkelfiltret och den enda gången jag använder enkelhandtaget är när jag ska göra en dubbelespresso, det för att få ett jämnare flöde och en bättre/behagligare crema.
 

Videoten

Well-known member
Ahhh, då klarnar det.
Jag drog paralleller enkelfilter=enkelhandtag och dubbelfilter=dubbelhandtag
Men en dubbelespresso är dubbelfiltret med enkelhandtag? eller?????
 

Axel

Well-known member
Precis!
Ja, men du kan även använda dubbelfiltret i dubbelhandtaget och låta båda strålarna träffa samma kopp. Även då blir det en dubbelespresso.
Jag tycker bara att smaken blir bättre om man använder dubbelfilterkorg och enkelhandtag då; det är lättare att få ett jämt flöde och smaken/creman blir bättre.
 

Bjarne

Well-known member
Enkelhandtag = 1 spout (pip) undertill, Dubbelhandtag = 2 spouts (en i vardera koppen om man gör två enkla espressos)

heh...såg inte att det redan fanns svar och fler inlägg än jag hittade. Ska nog stänga burken och tugga kudde iställe ;)
 

Videoten

Well-known member
Men varför skulle man då vilja ha ett dubbelhandtag (2spouts) och enkelfilter???

Ursäkta om jag verkar oinsatt....men så är faktiskt fallet.

Och varför köra enkel espresso med dubbelfilter (antar att kaffet inte blir lika hårt packat i ett sånt).
 

Bjarne

Well-known member
Sant, du har helt rätt i resonemanget.
Jag kör själv bara med dubbelfilter och "dubbelhandtaget" eftersom det antingen är två cappuccinos till mig och frugan eller en dubbel till mig själv, så andra kombinationer har jag aldrig provat.
 

Axel

Well-known member
Tänk så här;
Du står bakom kaffemaskinen och det kommer ett sällskap på två personer och de beställer följande;
Person 1;En enkel espresso.
Person 2; En enkel espresso.

Då är det ganska praktiskt att använda ett dubbelhandtag med ett dubbelfilter.
Då hinner du göra två espresso på en och samma gång.
Annars hade du varit tvungen att använda 2 separata enkelhandtag med enkelfilter och slösa tid, kraft och energi.

Varför man skulle vilja ha ett enkelfilter kan vara om du ENDAST tänker göra 1 enkel espresso och inte en dubbel eller två singlar.
Då sparar du kaffe och eventuellt pengar.
Hoppas det hjälpte
 

Axel

Well-known member
Så när du gör cappu så kör du med 3cl kaffe / cappu?

Precis, en cappu innehåller en enkel espresso.
En espresso kan även vara 1cl men även 4cl.
Det handlar bara om personliga preferenser.

Har du två enkla espresso i din cappuccino, kallas det ofta Cappuccino Scuro dvs en mörk espresso.
 

josef

Well-known member
ofta är en cappu en enkel espresso med skummad mjölk i 15-18 (möjligen 20) cl kopp. :)

edit: här var jag allt inte snabb nog.
 

Kson

Well-known member
I praktiken är det oftast så att enkelfiltret inte ger en bra crema eftersom kaffemängden är för låg i enkelfiltret. Kör därför alltid i dubbelfiltret så kommer du att få bra resultat.

Vad gäller måtten 7 gr, extrahering 20-25 sek så ska du inte hänga upp dig så mkt på måtten utan fyll ditt filter relativt fullt och tampa ganska hårt och se till att du har en ganska fin malningsgrad så kommer du att hamna rätt ganska snabbt.

Som svar på frågan om varför dubbelhandtag och enkelfilter så vill man helt enkelt inte ha det men det finns ändå. Ungefär som tandsten...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp