Hur många här rostar sina egna bönor, och vad använder ni för rost?

Rostar ni ert egna kaffe, och i så fall med vilken hårdvara?

  • Nej, jag rostar inte mitt kaffe idag.

    Röster: 26 35.6%
  • Ja, jag använder min ugn.

    Röster: 19 26.0%
  • Ja, jag använder en "luftrost", typ I-roast, CR-100, osv.

    Röster: 12 16.4%
  • Ja, jag använder en "trumrost", typ Hottop, Alpenroast, Toper, osv

    Röster: 3 4.1%
  • Ja, jag använder en "hybridrost", en Genecafé.

    Röster: 8 11.0%
  • Ja, jag använder en varmluftpistol... en pistolrost kallar vi den för.

    Röster: 5 6.8%

  • Totala väljare
    73

Tobiemme

Well-known member
en del använder väl moddade popcornmaskiner. i vilken kategori ryms de?
(hoppas kunna testa rosta själv en dag – just nu har vi gasugn... :| )
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En popcornapparat borde gå in under "luftrost", eftersom den rostar (och blandar) bönorna med en ström av väldigt varm luft.
 

GLC

Well-known member
Intressant tråd. Kommer att kliva in i rostningsträsket framöver så jag ser fram emot diskussioner här runt olika rostare.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Ändå lite skrämmande eller vad det nu kan vara att se att så många inte rostar hemma. Fast det är ju inte så många som har rösat ännu men än då!! Själv kör jag imex cr 100 tills något bättre kommer på marknaden typ Behmoren.
 

MiC

Well-known member
Kör med ugn och testat några gånger med halvtaskigt resultat med varmluftspistol. Rostar tyvärr inte kontinuerligt då det är lite besvärligt med ugnsrosteriet i mitt hus (lukt och rök) så drömmen är en ordentlig rost, vilket kanske inte är alldeles för långt borta...
 

Almapeso

Well-known member
Jag har rostat ett par / tre gånger med blandat resultat.
Min gamla ugn är snabb som en vessla men jag tvivlar lite på kapaciteten.
Har aldrig fått någon rökutveckling, beror detta på att jag inte rostar så kraftigt?
Eller när sker själva rökutvecklingen?
 

Videoten

Well-known member
Kör en helt omodifierad popcornmaskin från ÖB för det facila priset 99:-
Har hunnit rosta 2kg. med den.
Funkar bra, om än lite snabb rostning
Men jag gillar mörkrostat
 

Large

Well-known member
Popcornmaskin som inte använder varmluft. Ingen given kategori för detta, stekpanna hade nog varit närmast :)
 

kaffe med slice

Well-known member
Har en I Roast 2 som jag använder ibland. Men kör även i ugnen som iof värmer ojämnt så det är inte helt lätt att få till det. Måste snacka med frugan om att köpa ny ugn :)
 
jag har testat rosta i stekpanna på spisen någon gång och fått bra resultat men nu är vi, min sambo och jag, i diskussion om att starta ett rosteri i kommersiell karaktär i Dalarna.....så jag kommer ju få tillgång till färskrostat även om jag inte gör det hemma :coffee:
 

Tonzon

Active member
Rostar för tillfället i ugn, men väntar hem en rostare med trummodell, som det skall bli väldigt spännande att få testa. Har hittat ett ställe i Polen som säljer råkaffe. Har många intressanta sorter till bra pris. Jag skall bara få det översatt. Man måste beställa åtminstone 5 kilo råkaffe. Frakten en ca 45 kr. Men jag vet inte om det gäller till Sverige. Får se om man skickar efter.
 

Almapeso

Well-known member
Ummm, när bönorna rostas?:unsure:
Vad får du för färg på bönorna, och hur lång tid tar det?:huh:

Det tar ca 15-20 minuter,
färgen är varierande då vissa går väldigt snabbt och andra tar lite längre tid.
Dock så har jag inte hårdrostat några bönorna tillräckligt länge. Så min tanke var att det sker en rökutveckling i slutet av processen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det ryker mer mot slutet. Om du inte får någon rökutveckling alls blir jag lite fundersam över hur pass rostade bönorna blir. Når du 1:a crack? Hur pass bruna/mörkbruna blir bönorna?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp