Flöde ökar under extraktion

josef

Well-known member
Kopierar pm-serie rakt av, så ser ni problemet.

josef sa:
Pac sa:
josef sa:
och vidare så irriterar jag mig otroligt på något jag inte vet är felet. Espresson rinner snabbare och snabbare under extraktion. börjar den rinna fint så flödar den som vattenfall efter 20s och börjar den droppa sakta så flödar den fint mot slutet. Du som hållt på med lite maskiner, känner du till problemet? Det händer liksom inte på någon annan maskin, typ la marzocco, synesso, wega.. Kan det ha med jiggeln att göra? Dålig tryckreglering? Värmeinstabilitet? Kanske borde göra en tråd av detta...

ha det bra! /Josef

Hmmmmm... Det låter nästan som om du får kanaler/channeling...???

//Per

nope. Det har ingenting med sånt att göra. Detta är maskinellt, nästan helt garanterat. Har ju ej testat naket, men channeling av den graden syns annars i pucken. Använde samma handtag och filterkorg som jobbet, (lm trippel), detta gäller oavsett handtag, dosering, kvarn... men men. lägger upp en tråd.


Någon som känner igen sig? Finns några tips om hur jag ska mäta flöde osv?

Detta gäller en La Nuova Era Altea 2 gr, HX E61. Rotorpump, bryggtryck nu inställt på 9 bar. 0,8 bar kokartryck. Med stoppat flöde ökar trycket ca 1 bar sakta med tiden (ca 30 sek), detta är ju svårt att mäta om det även sker under bryggning då manometern på maskinen är lite vinglig (ej fallet på manometerhandtag, jämnt tryck, men som sagt, ökande vid stoppat flöde).

Borde kanske verkligen få tag på en scace 2 på riktigt. Den simulerar ju en extrahering.
 

AA

Skottjägare
Om du kör utan kaffe hur ser flödet ut då? Ökar flödet vid en viss tidpunkt? Hur stor volym vatten får du ut på 30 sek? Normalt är 75ml per 10 sek.

/AA
 

josef

Well-known member
det är svårt att se hur vattenflödet ter sig bara med vatten. 75ml per 10 låter som en grej. tar tre mätglas och byter var tionde sekund och ser om det är någon större skillnad.. Har inte tillgång till denna maskin dagligen, så regna in med tips så ska jag försöka med allt så fort jag kan lira lite med den. Förmodligen blir det fredag-lördag.
 

Ernst

Well-known member
Jag märker samma tendens med min maskin. Inte så mycket men klart märkbar skillnad efter typ tio sekunder. Jag hoppas att avkalkningsfesten fixar problemet. Den har vibrationspump och vattentank om det gör någon skillnad i det här fallet.

Bra idé att mäta vattenflödet. Det ska jag göra i morgon. Inte köra vibrationspump på natten.
 

josef

Well-known member
hur menar du då kg? regulator i pumpen vid inloppet? innan avhärdningsfilter? I inlopp i fastigheten? Helt separat pryl monterad innan inlopp i maskin?
 

jojo

Well-known member
josef: Du tror inte att det kan ha att göra med kvarnen som används till den maskinen då?
 

josef

Well-known member
Använder du samma kvarn som med övriga maskiner?
Nej, det gör jag inte. Minns inte 100% nu, men vill komma ihåg att den betedde sig likadant med förra kvarnen. Den körde jag så lite på, för ett halvår sen, så minns inte helt säkert. Nackdelen är väl att jag inte har någon ordentlig kvarn att ta dit och testa med. Men å andra sidan, vad skulle kvarnen kunna orsaka i detta fall som inte har med kanalisering att göra?
 

jojo

Well-known member
Jag tycker att man får ojämnare flöde under extraktionen om man har en sämre kvarn.

Vad är det för kvarn som du har där då?
 

mrjohan

Well-known member
Nej, det gör jag inte. Minns inte 100% nu, men vill komma ihåg att den betedde sig likadant med förra kvarnen. Den körde jag så lite på, för ett halvår sen, så minns inte helt säkert. Nackdelen är väl att jag inte har någon ordentlig kvarn att ta dit och testa med. Men å andra sidan, vad skulle kvarnen kunna orsaka i detta fall som inte har med kanalisering att göra?

En kvarn som maler något ojämnt, dvs. kaffekornens storlek varierar mer, ger upphov till denna typ av extraktion även på en La Marzocco. Jag kan inte säga exakt varför det blir så, men då vi testat olika kvarnar (badcoffee.com's kvarntest) har detta varit extra tydligt med de billigare kvarnarna, med mindre malskivor. De stora, dyra kvarnarna, med stora malskivor betedde sig som man ville att det skulle göra - jämnt flöde genom hela extraktionen. En kvarn med stora malskivor, men i ett slitet format, borde också ge upphov till något mer ojämn malkvalitet och således även mer ojämna extraktioner. Förmodligen har det med homogeniteten i det malda kaffet att göra.
 

josef

Well-known member
hmm okej. Det sitter en faema mc99 med koniska 68mm skivor. De kan behöva bytas dock. Vidare, när jag skruvade ihop kvarnen efter större rengöring innan utbildningen jag körde på stället så råkade jag nudda nollpunkten. Men skivorna verkade inte ta emot jämnt, utan det metalliska ljudet pulserade lätt. Kan axeln vara skev? Bör låta primulator ta en titt på bjässen kanske.

Kanske stötte huvudet på spiken här.
 

mrjohan

Well-known member
Då låter det inte som att malskivorna är centrerade längre. Ojämna kaffekorn är i så fall ett faktum.
För att fastställa eller utesluta att kvarnen är den bidragande orsaken till fenomenet, försök testa med en annan kvarn, anpassad för kaffebarsmiljö, som du vet har fräscha malskivor. Good luck!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp