Flöde ökar under extraktion

MartinForsberg

Well-known member
Kan du köra maskinen från en dunk med vatten för att se om det påverkar bryggningens forsande? Ibland kan för högt intryck till pumpen påverka maskinen så det uppstår ett pulserande tryck i maskinen - men ditt tryck verkar snarar förändras långsamt än i stötar om jag förstått din beskrivning korrekt?

En något ojämn malning av kaffet kan också inverka så det till en början rinner på fint då kaffet fuktas och sväller upp under bryggningens första fas, men när kaffet har svällt färdigt så klumpar de finare respektive de grövre partiklarna ihop sig och då rinner vattnet igenom fortare - det bildas små små kanaler för vattnet att rinna igenom, inte lika grova och synliga som vid channeling men de finns där mellan kaffepartiklarna och är en sorts channeling men på finare nivå.

Antingen så får du väl prova att lossa malskivorna igen och kanske också den undre hållaren för malskivan och försöka rikta in dem igen eller så ger du helt enkelt servicefirman det uppdraget! Det är ganska sällan som axlarna blir skeva, men motorn kan hamna snett eller så kan ett dåligt lager göra hela infästningen skev - är en axel skev var den oftast det redan från början. Att ha en spritpenna eller någon liten riktigt vass rits för att märka ut hur malskivorna satt innan man lossar dem så man får dem tillbaka i samma läge är inte dumt vid rengöring. Jag brukar också ta bilder med min digitalkamera för att ha som referens vid återmonteringen och eftersom skivor och andra detaljer oftast har små skillnader brukar det vara lätt att se hur de satt!
 

josef

Well-known member
Det skulle jag nog kunna testa med vattendunken! Kvarnen får bli service på om det visar sig vara den, vilket jag tror. För jag har nog inte tiden att ta tag i den själv. Manometern på maskinen pulserar gärna upp och ner, men det var dock inte fallet när jag testade med kg's manometerhandtag..
 

Marv

Well-known member
Jag märkte att när jag började använda min renoverade Rossi kvarn så rinner det jämnade än med min Demoka-203 kvarn. Jag var mycket noga när jag bytte skivorna och såg till att både den övre och undre var helt centrerade. Jag tror att dina problem beor på kvarnen, prova en annan kvarn och jämför med....
 

josef

Well-known member
Nån på söder som vill låna ut en kvarn? hahahaha.. Shit.

Kan ju inte testa med min dualitkvarn.

Och kan ju inte hjälpa dem genom att säga "lämna kvarnen hos primulator" om jag inte vet med säkerhet att det är kvarnen som är på efterkälken.
 

MartinForsberg

Well-known member
Nån på söder som vill låna ut en kvarn? hahahaha.. Shit.

Kan ju inte testa med min dualitkvarn.

Och kan ju inte hjälpa dem genom att säga "lämna kvarnen hos primulator" om jag inte vet med säkerhet att det är kvarnen som är på efterkälken.

Finns det ingen bra kaffebutik som kan mala bönor i olika malningsgrad åt dig i närheten?
 

josef

Well-known member
kaffemaskinen har vi 5 min bort. Men då är det just fem min bort också. Maximal väntetid mellan malning och extrahering. kan inte ladda fem skott och ta med, utan måste springa tillbaka... ni finns ju här på forumet km! tipsa :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp