Tips om god espresso

Kson

Well-known member
Hallå på er!

Kan ni nu tipsa migomen riktigt bra espressoböna. Jag gillar De Sica, Mauro bla men vill ha en renare Arbabica men sötare smak. Det jag saknr på De Sica och Mauro är lite söthet och mindre beska. Vill dock inte ha ngn toksöt historia men ngra nyanser mildare än Mauro. Ös nu på med tips men snälla ge inte inte bara namnen utan även hur ni upplever att de smakar.
 

lupoo

Well-known member
Johan & Nyström Idido Misty Valley. Kan bara inte annat än att missonera för detta kaffe. Klarar sig bra i alla tillredningsformer med och utan mjölk.
 

Kson

Well-known member
Jagar fortfarande en god böna

Jodå, den tråden har jag sett men tyvärr så är de flesta inläggen mer av karaktären "supergod" aldrig smakat godare" fantastisk" osv. Det beskriver liksom inte den smakupplevelsen som uppstår och det är därför jag specificerat min inriktning och ber om lite hjälp från er som känner att ni har något att bidra med. Stort tack.
 

Kson

Well-known member
Det är ju återförsäljarens egen beskrivning! Jag är faktiskt mer intresserad av att få det beskrivet av ngn som verkligen köpt och smakat själv. För egen del tycker jag att det är mer intressant när jag får ta del av egna beskrivningar från oss konsumenter. Det är ju ändå så att etikettens smakbeskrivning ofta är ganska intetsägande och gör ju inga jämförelser med andra bönor eller hur. Så friska på nu alla som har lite egna smakupplevelser som kan hjälpa mig att bli guidad till den goda bönan!!
 

Fabian

Well-known member
Jag vill påstå att det finns finfina smakbeskrivningar och jämförelser i ovan länkade tråd. I kategorin Mjukvara finns även en underavdelning som endast inriktar sig på olika kaffen, även däri finns omfattande smakbeskrivningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp