Ska vi ha koppeltvång för hundar?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Bättre i så fall att de håller katterna instängda, eller att man provar t.ex. Catwatch (som kattägaren självklart betalar).

Man ska inte hålla på med djurplågeri (sparka, kasta saker, skjuta pilar), bättre i så fall att kattägaren löser det på något sätt. Ett tillräckligt högt staket runt den egna trädgården att katten inte smiter ut?

Avlivning? Bättre att ta livet av katten än att skadeskjuta den, så den går och lider ihjäl.
 

AA

Skottjägare
Jag håller med. Jag vill absolut inte skada katterna. Det var mest ett dåligt skämt.

Släpper vi ut hundarna så är det för att skrämma katten. Stängsel har vi men katter klättrar bättre än det mesta.

Jag skall jaga info om catwatch och så skall jag kolla med en skyddsjägare.

/AA
 

mikotekniko

Well-known member
Jag menar inte att man måste våga ha hundarna lösa. Det jag vill få fram är någon form av riskbedömning och förväntan på resultat. Som sagt tror jag inte att koppeltvång är en lösning.
 

Heffa

Well-known member
Jag tycker det skall införas koppeltvång på barn!

Trots att jag VÄLDIGT ofta får säga till småbarnsföräldrar att hålla bort sina barn från min stora hund så låter de OFTA två-treåringar springa fram för att klappa och krama honom.

Jag försöker förklara att min stora fluffiga Collie ser ut som världens kramgoaste nalle (vilket han också är, hemma) men att han INTE gillar främlingar eller framför allt barn.
Att han dessutom är väldigt pälsöm och har lång fluffig päls gör det inte bättre.

Varför kan inte alla småbarnsföräldrar förstå att jag inte ber dem säga till sina barn för att jag är en grinig gubbe, utan för att jag vet att min hund inte gillar barn?
 

mikaels

Active member
Nope, det är faktiskt inte koppeltvång någonstans. Inte i tätbebyggda områden, städer, utanför skolor, whatever. Konstigt nog...:nowink:

Jodå, Jaktlagen säger
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, där det står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti
så ska man tro Naturvårdsverket är det i praktiken koppeltvång 1 mars till 20 aug.

Hur ser det ut resten av tiden då? Det bestämmer kommunen, i sin lokala ordningsstadga. För Stockholm gäller följande: http://www.stockholm.se/OmStockholm...-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/
20 §
Hundar skall hållas kopplade på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Tikar skall under löptid hållas kopplade när de vistas utanför inhägnade områden. Hundar får inte vistas på stadens egna eller till staden upplåtna begravningsplatser och kyrkogårdar.
och de flesta andra kommuner har liknande skrivningar.

Problemet är inte i första hand för lite förbud, utan att ett antal hundägare ignorerar de regler som redan finns. Det blir förmodligen inte bättre av fler förbud, istället borde man agera mot dessa hundägare, som förstör för alla oss andra, tycker jag.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jodå, Jaktlagen säger... Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti

Och simsalabim har alla extremt väldresserade hundar och den lagen blir helt tandlös. Svensk effektivitet när den är som bäst.

så ska man tro Naturvårdsverket är det i praktiken koppeltvång 1 mars till 20 aug.

Det är det ju inte, eftersom väldresserade hundar inte behöver koppel. Ett koppeltvång fungerar tyvärr bara i verkligheten om den gäller för alla.

Om det är upp till var och en att bedöma om det behövs (så som lagen är skriven) så blir det bara pannkaka av det.

Stockholm... och de flesta andra kommuner har liknande skrivningar.

Olika + liknande + och upp till hundägaren att bedöma = pannkaka.

Och eftersom påföljderna är så banalt värdelösa så är det ingen som bryr sig om att följa reglerna.

Om man inte ens behöver avliva en hund fast den har bitit ett barn väldigt allvarligt, så kan man gissa att påföljden för okopplad hund är rätt menlös.

Om det däremot var avlivning direkt på plats för alla hundar som inte är kopplade (oavsett vad ägaren anser om dressyr och vilket datum det är) i kombination med straff till hundägaren (eftersom man utsatt allmänheten för fara)... då skulle det nog inte finnas så många okopplade hundar. Tror jag i alla fall.

Men så är jag ju för drastiska åtgärder. Men mina åtgärder skulle i alla fall ge ett resultat. ;)
 

mikaels

Active member
Och eftersom påföljderna är så banalt värdelösa så är det ingen som bryr sig om att följa reglerna.
Där är vi överens, men jag tror fortfarande inte lösningen är fler förbud, de lokala ordningsstadgorna räcker bra, om man ser till att folk följer dem, det finns fö inget utrymme för hundägarebns egna bedömningar i de stadgor jag har sett; hunden skall vara kopplad på offentlig plats, punkt.

Vilken nytta gör strängare lagar om polisen ändå inte ser till att folk följer dem? Och vill polisen göra något skulle de kunna göra det redan nu, med stöd av existerande lagar och ordningsstadgor, det är min poäng.
 

SB

Well-known member
Jag tycker väldigt mycket om hundar, men inte dem som kastar sig över mig. Det spelar ingen roll om de är glada och vill hälsa, på det viset plockar man inga poäng...Det är en självklarhet att hundar ska vara kopplade, både för andras och deras egen skull. En tamhund (domesticerad varg) har sin flockledare (= trygghet ) i andra ändan av kopplet. Utan det så tar hundens naturliga instinkter över och om den känner sig hotad eller trängd så kan den gå till anfall. Även om ägaren bedyrar att "den är så snäll"!!!!! Hur många gånger har man inte hört det när man ser en osäker hund utan klart ledarskap, redo i startgroparna?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vilken nytta gör strängare lagar om polisen ändå inte ser till att folk följer dem?

Anställ krypskyttar som får sitta på hustak och skjuta hundar utan koppel? Utrusta befolkningen med en varsin Uzi och licent to kill dogs?
Skämt åsido...

Jag vet inte hur det ska gå till rent praktiskt, jag vet bara att jag blev bra irriterad när jag länkade mig fram till den där lilla killen som jag länkar till i det första inlägget (han som blev påhoppad av en lös hund utanför sin skola).

Sedan ser jag en följd-diskussion om att folk vill ha koppeltvång och jag kan bara inte förstå varför man inte skulle ha det.

Fråga: Kan någon ge ett bra exempel på varför det inte skulle vara bra med koppeltvång på alla hundar som är lösa, alltså inte är inom ett inhägnat område avsett för rastning av hund (eller egen inhägnad gård)?

Vilken påföljd det sedan ska vara för att bryta mot den lagen kan vi ju lämna därhän, tills vidare. Om det är avlivning eller 9:- i böter till hundägaren eller något däremellan.
 

SB

Well-known member
Skjuta hundar utan koppel...? Är det hundarnas fel att de inte blivit kopplade...:blush:
 

mikotekniko

Well-known member
Koppeltvång drabbar de med väldresserade snälla hundar.
Koppeltvångslag är eventuellt ett slöseri med tid för lagstiftare.
Ska man ha definitioner på vad som är ett lagstadgat godkänt koppel? Nyligen slet sig en rottweiler ur näven på den 60-åriga ägaren busenkelt för hon hade "flexikoppel".

Näe jag tycker vi förbjuder hundar istället. :p
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Koppeltvång drabbar de med väldresserade snälla hundar.

Som ibland biter människor de med. Enligt ägarna så är ju alla hundar snälla och väldresserade, i alla fall om de själva får bestämma.

Ska man ha definitioner på vad som är ett lagstadgat godkänt koppel? Nyligen slet sig en rottweiler ur näven på den 60-åriga ägaren busenkelt för hon hade "flexikoppel".

Jag har ingen aning om vad ett flexikoppel är (ett sådant långt med snöre i en behållare?), men t.ex. ett snöre av bomull duger inte. Klart det ska vara ett riktigt koppel.

Om sedan ägaren inte klarar av att hålla i kopplet (t.ex. 60-åringen med rottweiler) så får den ägaren helt enkelt hundförbud. Får inte ha, äga eller rasta en hund. Låter som en självklar påföljd, tycker jag?

Näe jag tycker vi förbjuder hundar istället. :p

En möjlighet, men en mycket tråkigare lösning, då många vill ha och behöver en hund. Förbud mot hundar, det skulle däremot vara omöjligt att genomföra. Folk skulle protestera som hundar. ;)

Men jag kan, ärligt talat, inte först vad någon har emot en lag om koppel. (en vettig lag alltså, och inte som den ser ut idag)
 

Molarin

Well-known member
För en gångs skull håller jag helt med herr Kaffegalning. Hundar som vistas bland folk eller där det finns uppenbar risk att möta andra människor skall självklart hållas kopplade.

För att inte tala om alla lösa katter som springer omkring och dödar oskyldiga djur och kissar överallt, repar bilar och beter sig illa...
 

chribba

Member
vad är argumentet för att ha sin hund lös, dvs okopplad, i stadsmiljö? glömmer man inte bort att hunden styrs av instinkter och att man aldrig kan vara helt säker på hur de reagerar på hot, vilt eller annat som kan dyka upp...

skulle aldrig drömma om att ha mina lösa, inte i skogen och inte i stan.
 

Massiv

Massivo utan o
tycker synd om hundar som aldrig får gå lösa.......ser jag som en form av djurplågeri...!!
så länge sunt förnuft existerar funkar det med lösa hundar men självklart går inte hissen hela vägen upp hos vissa/alla människor!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp