Ska vi ha koppeltvång för hundar?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, vi tar en till "het potaits" att bolla med, om någon vill diskutera lite. Möjligen något mindre infekterad frågeställning än den förra potaitsen, som är lagd till historien.

Vad säger hundägare, varför skulle man inte ha koppeltvång för alla hundar som inte är i ett inhängnat område? :huh:

Sedan kan man läsa det här och försöka sätta sig in i situationen:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=857&a=450672&ref=puff

Hade ovanstående (och X antal bitna människor per år) kunnat undvikas om man hade koppeltvång på alla hundar?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nope, det är faktiskt inte koppeltvång någonstans. Inte i tätbebyggda områden, städer, utanför skolor, whatever. Konstigt nog...:nowink:

En del hundar kan få ett specifikt koppeltvång på sig, efter att de t.ex. har bitit någon. Precis som de kan bli "dömda till munkorg" eller vad det nu ska kallas. Men jag tycker gott att man kan ha det innan hundarna biter någon.

Politikerna funderar och det är prat om koppeltvång. Men som vanligt tar det väl minst ett decennium innan de får tummen ur.
 

mts

Well-known member
finns en lag som reglerar ansvaret för hundar och katter, den säger att det föreligger "strikt" ansvar dvs ägaren är ansvarig för allt hunden/katten tar sig för. Länsstyrelsen kan ha stadgar för vad som gäller men jag är tveksam till at det finns något om koppeltvång där.
Det finna fall om skadeståndskrav för att hundar slickat folk som inte ville bli slickade, lägg in lite hundskräck och annat trams, vips! lite rikare och lite mer hatad än tidigare.

Personligen så tycker jag att det ska vara ett krav oavsett var man är, att du litar på din hund innebär inte automatiskt att alla andra gör det. Jag gillar hundar och de flesta hundar gillar mig, men jag är inte så sugen att nån hund som går lös (eller i för slappt koppel) tuggar på min ettårings hand när vi är ute och går.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
finns en lag som reglerar ansvaret för hundar och katter, den säger att det föreligger "strikt" ansvar dvs ägaren är ansvarig för allt hunden/katten tar sig för.

Visst är det så. Och visst är det en ganska klen tröst om ens barn får ansiktet sönderbitet?

Om ägaren är ansvarig eller inte spelar liksom ingen roll då längre, det hjälper inte den som är biten det minsta. Ett koppel innan bettet kanske hade hjälpt, men så ser ju tyvärr inte verkligheten ut.
 

mikotekniko

Well-known member
Hur många oprovocerade och farliga bett har vi per år? Hur många hunder finns det i sverige? Kommer ägarna av dessa hundar bry sig om koppeltvång? Jämför detta med andra faror i samhället och överväg vidare diskussion efter det.
Jag är helt skadad efter att ha sett denna föreläsning: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=967269
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur många oprovocerade och farliga bett har vi per år?

För många. Sökte på "Hund bet" med Google och fick över en halv miljon träffar. Plockar man de från förstasidan så hittar vi bl.a. följande citat

"En kvinna angreps på torsdagsmorgonen av en hund i Vällingby, utanför Stockholm. Hunden bet kvinnan upprepade gånger i underlivet."

"En hund bet ett tvåårigt barn i ansiktet i en privat bostad i Jungsund i går. Barnet fick allvarliga, men inte livshotande skador."

"Hund bet hund. Vid 13-tiden i onsdags på Skepparegatan var en man ute och rastade sin hund som då blev attackerad av en större hund"

"
En sexårig flicka blev biten i ansiktet av en hund i Västberga i södra Stockholm vid femtiden på fredagen."

"En pitbullterrier har bitit sin fodervärd och hans sambo"

"En sjuårig foxterrier bets ihjäl av en annan hund i Limhamn på fredagskvällen"

"Den 22-åriga kattägaren låg och solade i en park i centrala Karlstad när en lösspringande kamphund plötsligt attackerade hennes katt.
Katten fick ett kraftig bett över bröstkorgen och sitt hjärta punkterat - missen var död när den kom till djursjukhuset."

"En 49-årig man attackerades av en hund och blev biten i båda armarna.
- Det blödde kraftigt och han tvingades uppsöka sjukvård, säger Hans Axelsson.
Mannen har beskrivit hunden som bet honom som ”ovårdad, flerfärgad och av okänd ras”. Det fanns ingen ägare i sikte.
- Det händer ganska mycket sådant här just nu, säger Hans Axelsson"

Och som sagt, det var bara från den första sidan av sökresultatet... Jag har inte tagit med dubletter av sökresultatet.

Hur många hunder finns det i sverige?

Ingen aning, men det är väl egentligen irrelevant?

Kommer ägarna av dessa hundar bry sig om koppeltvång?

Tja, om man avlivar alla hundar som springer lösa så tror jag att de flesta väljer att ha hundarna kopplade.

Drastiska lösningar ger drastiska resultat, det är lätt att få hundägare att följa koppeltvång om bara straffet för att bryta mot det blir tillräckligt kännbart. Eller så blir man av med de okopplade hundarna i och med att de utrotas.

Vill hundägarna behålla sina hundar så kopplar de på ett koppel. En väldigt lätt lösning, egentligen.

Jämför detta med andra faror i samhället och överväg vidare diskussion efter det.

Vad finns det för andra faror i samhället som är lika enkla att skydda sig från, som att hålla hundarna kopplade? Jag är nyfiken. :)
 

Cillalåda

Well-known member
Det är koppeltvång visså årstider pga alla djurbebisar överallt. Fåglar, rådjur listan kan göras lång så faktum är ändå att koppeltvång gäller de flesta av årets dagar....dock vet jag inte hur det funkar i Stora staden....
 

svartvest

Well-known member
Det är hundägaren som är ansvarig.

Skulle det fungera så skulle den ansvariga hundägaren se att i stad kan jag inte släppa loss min hund.

Inför körkort på hund. Jag tror inte på begreppet "kamphundar" alla hundar kan ta till kamp om de är tränade så. Har träffat på småhundar med en kampglöd utöver det vanliga, små och farliga. Blandraser av sämre avel.

Som hundägare skall jag ha min hund under uppsikt jämnt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
extremt bra föreläsning.

Äh, bara för att det skrevs om den där var jag tvungen att göra ett försök till. (gav upp första försöket när det skulle pop-uppas grejer, gillar inte sådant).

... och inte får man reda på hur lång den är heller! Holy hell, jag orkade lyssna ett tag, men om jag inte ens kan se när slutet ska komma har jag inte tid att lyssna igenom hela. Han var ju seeeeg.

Visst har han rätt i att man måste våga dittan och dattan, men det hör väl egentligen inte till tråden, eller?:huh:

Eller menar ni att folk som vill ha koppeltvång är "för rädda"? För egen del är det OK med fria hundar, jag kan nog freda mig såpass att jag överlever i alla fall (om jag inte blir tok-överraskad då).

Men de barn som blir påhoppade av löst springande hundar... menar ni att de också "ska våga" på något sätt? För det är trots allt hundratals om året som blir bitna.

Googlesökning (jag gillar statistik):

"I USA sker årligen 1,3 fall av hundbett per 1000 invånare där den drabbade söker sjukvård för bettet. Forskare från Österrike har undersökt riskfaktorer för att bli hundbiten i en studie, som presenteras i tidskriften Pediatrics.

Forskarna har identifierat 341 barn i åldrarna 0–16 år som sökt pediatrisk vård vid Universitetssjukhuset i Graz efter att ha blivit bitna av en hund någon gång under perioden 1994–2003.

Störst risk att drabbas av hundbett löpte de små barnen. Allra flest bett råkade ettåringarna ut för, och incidensen föll sedan med stigande ålder. I en majoritet av fallen, 82 procent, var det hundar som barnen var bekanta med som orsakade betten. I hälften av fallen hade barnen skadat ansikte, huvud eller hals."

Något att fundera på, alla som har barn och hundar.

Jag läste om en familj i Australien för ett halvår sedan kanske? I alla fall så hade de en hund, som var jättesnäll och aldrig hade bitit någon. En dag hoppade den upp i vaggan och bet ihjäl familjens sex månader gamla baby, helt utan förvarning, helt oprovocerat (vad man vet, kanske retade barnet hunden?).

Kul story... not. Men sann? Japp, dessvärre. :(

Jag är inte hundrädd, men om mina barn är nära en hund så ser jag till att inte släppa dem med ögonen. För säkerhets skull.

EDIT: Jag minns inte exakt antal månader på barnet, men det handlade om månader och det var en vagga. Och det var en "helt vanlig snäll" hund.
 

mts

Well-known member
det är egentligen skitenkelt. Du har ansvar för hunden, kan du lita till 100% på att den inte gör något dumt?

nej, det kan du inte, det kan ingen göra. Däremot så kan du minimera riskerna, är det verkligen värt att låta hunden gå i koppel gentemot att se lile fido med ett barn i munnen? *pling* (ljudet när vågskålen gick i botten på ena sidan)

Sen bör vi ju koppla våra barn också, speciellt när de är i den åldern då de är ute och gör sattyg. En på jobbet berättade att hennes dotter elva år med rosa ryggsäck vart rånad av några högstadieelever på sitt bibliotekskort (!).

jag skulle aldrig kunna släppa att min hund bet ett barn pga att jag inte höll den kopplad eftersom jag litade på att jag hade koll... eftersom jag vet att man aldrig har 100% koll men att ett koppel minskar riskerna markant.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Läsvärt är även: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2638760.ab

Hunden som bet de här barnen har till slut avlivats. Men det krävdes två separata och allvarliga attacker mot barn innan den avlivades. Öhhh? Varför två?

Och hundens ägare: "Hon hade fött upp de två rottweilerna Ozzy och Meatloaf själv.

– Jag kan knappt sova om nätterna. Jag ångrar mig något fruktansvärt, jag borde ha avlivat Ozzy direkt efter det första överfallet. Då hade det här aldrig hänt

– Jag har haft rottweiler i femton år och har gått alla kurser som finns. Men djur är djur och det finns aldrig några hundraprocentiga garantier."

Lite fritt citerat, det blir för mycket att citera allt.




Är det inte konstigt att vi inte har koppeltvång, egentligen? Jag menar var är argumenten emot koppeltvång?
Jag har inte sett ett enda argument som är vettigt.
 

Axel

Well-known member
Jag ser inga argument emot koppeltvång, tycker det vore oerhört vettigt.
Däremot tycker jag fortfarande att föreläsningen är extremt vettigt och att Sverige är ett typexempel på trygghets narkomani.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Trygghetsnarkomani är aldrig bra.
Pang på rödbetan, friskt vågat hälften vunnet. Osv.:)

Man ska inte fundera för mycket på att göra saker. Det är bättre att göra det man funderar på att göra, än att fundera på det tills man funderat slut på funderingarna om att göra det.

God natt kaffetokar. Wherever you are.:cool:
 

AA

Skottjägare
Jag går alltid med våra 2 i koppel. Ingen skall behöva vara rädd för att dom går lösa. Dom är lösa på ängen eller i skogen.

Vad tycker ni om katter? Skall dom få gå lösa? Skall dom få springa i era trädgårdar och skita i era barns sandlådor?
Jag har staket och stängsel runt tomten men katterna hittar in ändå. Ser jag en katt på tomten så bussar jag hundarna på den men katterna lär sig inte utan kommer tillbaks.
Har ni nåt bra tips för att bli av med katterna?

Ha de´

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har ni nåt bra tips för att bli av med katterna?

"I mina föräldrars bostadsrättsförening så var det mycket klagomål om katter. Det löstes så att man köpte in elektriska kattskrämmor (=Catwatch, tror de köptes in via kommunen) till de som hade problem med katter. Efter det har klagomålen slutat och de som fått kattskrämmor säger att de knappt sett några katter i närheten av trädgården, så det verkar fungera. Catwatchen ser ut som en liten grön låda som avger ett djud som katter avskyr men som människor inte hör, man kan hitta några bilder på nätet ifall man söker på ordet catwatch."

Ovanstående är kopierat från någon debattsida på nätet. Kanske något att testa, om kattägaren inte går att få tag på? Kanske är det en vildkatt? Tyvärr finns ju många sådana, övergivna katter alltså.

I frågan om att ha de lösa eller inte så är jag kluven. På landet tycker jag det är OK, men i tätbebyggt område vete sjutton. Jag har nog inte stött på eller läst så mycket om allvarliga problem med katter att det känns som just ett "allvarligt problem".
 

AA

Skottjägare
Tackar för tipset!

Jag har meddelat dom som äger katterna att jag inte kan garantera katternas säkerhet när dom befinner sig på min mark och det är dom helt med på.
Hundar, pilbågar, nedfallande takpannor, portafilter som kommer flygande efter att man upptäckt kanalisering, osv.... Det är mycket som kan förkorta en katts liv hos mej....

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp