Cona session, dåliga bilder från webkamera...

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Då har jag gjort ett litet temperaturs-experiment med min Cona. Min kamera är för tillfället på semester, så jag tänkte att jag är smart (eller hur?) och tar bilderna med min webkamera. Jag ska ju ändå göra kaffet vid datorn. Bilderna blev kassa som f-n, men man kan se att det är en Cona på bild i alla fall. Hoppas jag.:angry:

Förberedelser:

1- Kaffet mals (80 gram till en liter vill jag ha), jag har det i en liten rostfri kanna tills det är dags att hälla i kaffet.
2- Vattnet kokas upp i en vattenkokare, annars tar det evigheter.
3- Häll över det kokande vattnet i den undre behållaren. Lägg den övre behållaren på plats och tänd den lille brännaren.

Såhär ser det ut efter en liten stund:
attachment.php


Vattnet har börjat sin färd till den övre behållaren. Trolleri!


Och efter ytterligare en liten stund är det mesta av vattnet i den övre behållaren, luft bubblar upp genom röret. Dags att hälla i kaffet. Temperaturen i den övre behållaren är nu 85 grader.
attachment.php


Kaffet är i, jag blandar om med en sked i vanliga fall, nu blev det temp-givaren som fick leka sked...
attachment.php


Jag tar tid. 4 minuter får kaffet stå och "småputtra". Det puttrar iofs bara lite i början, när vacuumet är ett faktum i den undre behållaren så är det lugnt och fint. Temperaturen stiger till som högst 89 grader.
attachment.php


Elden släcks genom att man lägger ett litet glaslock över brännaren. Efter en minut har såhär pass mycket kaffe dragits ner till den undre behållaren av vacuumet.
attachment.php


Och efter 2 minuter...
attachment.php


Efter 2:40 så börjar Conan sörpla luft från den övre behållaren. Kaffet är klart. Man tar av den övre behållaren, placerar den i sin hållare och häller upp kaffet.

Och njuter. För det är gott som f-n! :cool:
 

Bilagor

  • Cona 1.jpg
    Cona 1.jpg
    34.8 KB · Visningar: 116
  • Cona 2.jpg
    Cona 2.jpg
    37.4 KB · Visningar: 108
  • Cona 3.jpg
    Cona 3.jpg
    36.5 KB · Visningar: 110
  • Cona 4.jpg
    Cona 4.jpg
    37.5 KB · Visningar: 111
  • Cona 6.jpg
    Cona 6.jpg
    34.9 KB · Visningar: 112
  • Cona 7.jpg
    Cona 7.jpg
    37 KB · Visningar: 120

Axel

Well-known member
Borde verkligen skaffa en till hemmet!
Charles bjöd mig på Aricha 17 i Conan det är en upplevelse allt.
Bilderna var trevliga, men vart köpte du din Cona?
 

GORM

Active member
Bodums Don Pedro motsvarighet till Conan

Don Pedro fugerar enligt exakt samma princip, med den skillnaden att den funkar på keramik-och gashäll. En gammal känd mekanism, undertryck, som ger gott kaffe utan filterpåse. Dock lite joxit att diska men reservglaskannor står Bodum till med.:D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jepp, samma princip på Don Pedron. Fast har inte den något filter? Jag har för mig det, men är osäker...

Conan har bara en glasstav som "filter". Och så är den snyggare, förstås.:cool:
 

Buffeln

Well-known member
Jag gillar sista meningen i artikeln:

"I dessa tider när man utsätts för plågsamma hemespressoexperiment var och varannan dag kan en pålitligt god kopp bryggkaffe vara värd ett par hundralappar extra."

:D
 

Ante

Well-known member
Trevligt reportage, inspirerade faktiskt mig till att dra igång min Syphoon och brygga 2 koppar Geisha som avnjuts i skrivande stund framför favorit forumet.

Intressant att lägga i kaffet efter att vattnet stigit till den övre behållaren, själv har jag alltid låtit kaffet ligga i den övre behållaren redan vid start och inte tryckt dit den ordentligt (så att den sluter tätt) förs än vattnet nästan kokar. Måste pröva ditt tillvägagångssätt nästa gång.

Allt för ofta glömmer man bort att man har 6-7 st varianter på att tillreda kaffet hemma
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nu har jag bara jämfört Eva Solo och Cona med samma kaffe en gång. 4 ESSE, om jag inte nämnde det någonstans.

Skillnaden... ptjaaa. Mjukare, renare och rundare smak med Cona?

Borde ha en kopp av varje sida-vid-sida för en bra jämförelse egentligen, och mer exakt samma extraktionstid. Extraktionen blev lite längre med Conan i och med att det tog tid för kaffet att dras ner.

Sedan var det lite lägre temperatur med Conan också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp