Min Espresso blir lika bra som börsen

Mr Q

Well-known member
Ok, nu har jag köpt tamper och matta, 2x rostfria kannor, sprillans Rocky kvarn, nya fina bönor. Likt förbaskat får jag bara blaskat icke-crema kaffe ur den förbannade Giadan! Känns som allt allt går emot nu, inte bara börseländet.

Vad ska jag göra? Skicka espresso-crap-maskinen ut genom fönstret och köpa en Nespresso istället, eller en Jura.

Jag har testat att mala finare och packa lösare, då börjar den kanalisera direkt. Jag har testat att mala grövre och packa hårt i topp, sorry ingen crema. Jag har testat finmalt och hårdpackat, dropp-dropp-äckligt. Jag har till och med fått 25 sekunders ringlande dropp, inte antydan till crema.

Ärligt talat, går det att få bra kaffe ur en Giada eller är allting bara ett stort skämt med den här apparaten?

5000 för nåt som inte funkar, fina grejor.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Giada väl inte den bästa maskinen, men duglig espresso ska den väl kunna göra. Vad använder du för kaffe? Hur länge sedan var det kaffet rostades?
 

Mr Q

Well-known member
Jag använder en specialblandning bönor för Espresso som jag köpte av kaffehandaren i Solna centrum. Han hävdade att det var extra färskt och nyrostat. Det doftar saftigt om dem, särskilt det nymalda kaffet verkar riktigt fint. Det kan vara kaffet det är fel på, men jag betvivlar det.

Jag har också testat att lura maskinen att kicka igång kokaren genom att blåsa en massa dummyånga för att sedan aptera PF och brygga espresso så fort lampan slocknat.

Min personliga teori är att kokaren är för klen samt att även om manometern visar 14,5 Bar så är det i själva verket 7 bar. Alternativt att konstruktionen är fel så att enda chansen att få 25 sek rinn är att mala så fint och packa så galet hårt att det blir dropp istället.

Äh man får väl först ta smällen på börsen, sen gå och köpa en HX-maskin eller nåt.

Det här PID hur gör man det? Kanske enklare att uppgradera hela apparaten till en bättre iofs.
 

Axel

Well-known member
Om du använder dubbelfilter och gör 2 enkla espresso. Hur mycket doserar du då exakt?
 

Mr Q

Well-known member
Jag kör enkelfiltret och doserar precis så att det tar emot när man stänger PF. Använder man mindre kaffe spelar det ingen roll hur mycket man tampar, den börjar kanalisera ändå. Ofta är det nära kanten i PF den får "hålet", jag brukar försöka gå ett extra varv med tampern utmed kanterna.
 

GLC

Well-known member
Prova dubbelfiltret och se, ofta sjukt mkt svårare att få till konsekventa extraheringar med enkelfiltret.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Använd dubbelfiltret.

Och var det den där kaffehandlaren som verkade vara lite bakom portafiltret? Snackade om att "mala kaffet så det passar din maskin" och sådant jox?

I så fall: Byt kaffe. Och kaffehandlare.

I annat fall: Byt kaffe. Köp något som inte är hans specialblandning, köp något som andra här i forumet håller högt. Inte Zoegass espresso från konsum, utan riktiga espressobönor av någon sort.

Och hursomhelst, använd dubbelfiltret.
 

Bjarne

Well-known member
Jag använder en specialblandning bönor för Espresso som jag köpte av kaffehandaren i Solna centrum. Han hävdade att det var extra färskt och nyrostat. Det doftar saftigt om dem, särskilt det nymalda kaffet verkar riktigt fint. Det kan vara kaffet det är fel på, men jag betvivlar det.
Om ditt kaffe är 100% Arabica så blir det klart mindre crema än om du kör ett med robusta i. Kolla blandningen
Min personliga teori är att kokaren är för klen samt att även om manometern visar 14,5 Bar så är det i själva verket 7 bar. Alternativt att konstruktionen är fel så att enda chansen att få 25 sek rinn är att mala så fint och packa så galet hårt att det blir dropp istället.
Stirra dig inte blind på tryck-siffrona. Vattnet ska ha ca 9 bar när det tar sig genom kaffet, men kokaren ska ha en "kapacitet" på ca 15 bar för att orka med. Så inga 15 bar genom kaffet, det är bara dumma säljtexter.
Det här PID hur gör man det? Kanske enklare att uppgradera hela apparaten till en bättre iofs.
PID behöver du nog främst om du jagar en viss "smak" på kaffet, inte crema. Vissa sorters bönor ger dig olika smaker vid olika temperaturer, likaså spelar malningsgraden, mängden kaffe i PF och tiden för extraktionen in. Jaga inte alla saker på en gång, för då blir du nog besviken och lägger kanske av. Koncentrera dig på några få eller en enda, sen testar du vidare. Stefan Böna kan nog skriva spaltmeter om sina resor med Silvia :) Inse bara att detta tar tid att lära sig, men när det sitter får man knappt bort flinet från munnen :lol:

Lycka till!
 

Tobiemme

Well-known member
kanalisering brukar vara ett problem först när man använder nakenfilter i och med att det börjar spruta små strålar åt olika håll och man får ett duktigt rengöringsjobb att ta itu med. att kaffet rinner på ett icke önskvärt sett tror jag mer har att göra med dosering och malningsgrad. eventuellt kan det vara en bra idé att leta upp en gramkänslig våg och börja i den änden.

men – som jag tyvärr måste medge - Giadan är inte den bästa maskinen för att få espresso med perfekt crema. jag slet med min i fyra år med min och lyckades i alla fall få ett kaffe som smakade okej – men snyggt blev det inte...

ang manometern så tror jag den visar hyfsat, men som iZappa påpekade i en annan tråd: Giadan är byggd för att brygga vid ca 15 bar och det är oftast då man får mest okej resultat.

jag lät min Giada gå vidare till en kompis som jag misstänker kommer dyka upp här på forumet snart – och där lyckades vi få ett dugligt resultat (med en blek liten crema!) när vi gick till kaffeaffären och malde upp ett halvkilo på tre olika malningsgrader och sedan testade vilken som funkade bäst. (i detta fall på inställningen -1 från espressomalning på den stora Mahlkönigen.)

hur som helst: misströsta inte – du kommer få okej kaffe och du lär inte ångra investeringen i en bra kvarn.
lycka till!
 

josef

Well-known member
ang kanalisering så är det inte bara ett problem i naket. Det påverkar smak. Blondar tidigt, och en del kaffe blir underextraherat och en del överextraherat. Då snackar vi de lite större kanaliseringarna. Det syns ofta i pucken efteråt. Som alla sagt, dubbelfilter underlättar enormt!

Jag tror att det har med kaffet att göra, helt klart. Annars är det något riktigt fel med trycket eller något i maskinen. Dålig crema är inte alls ovanligt i gammalt.
 

Mr Q

Well-known member
Jo för den börjar blåsa luft och därmed är den extraheringen förstörd. Jag lovar att jag har testat 20 olika kombinationer av malning, tampning, fyllning i pf ikväll. Och malt upp nästan kanske 250 gram kaffe.

Det löjliga är att på jobbet har vi en sketen podsmaskin som ger perfekta krämiga shots varje gång. Varför köpa attiraljer som fyller halva köket när man kan få till det varje gång med en podsare. Och varför blir det så bra med en sån förresten. Tar man ett dricksglas och gör en espresso i, är det lätt 1/3 med crema.

Vad gäller kaffebönorna är snart kaffeturken på Solna Centrums bönor slut, då har jag en alldeles ny fin påse från kaffemaskinen, med nån sort de rekommenderade. Min 1000kronors gissning är att det inte gör nån skillnad.

Nej jag borde nog köpt en Gaggia Classic, den skulle nog passat mig bättre. Han som konstruerade Giadan verkar ha försvunnit till Columbia på en wacky weed smokers paradise trip.
 

Mr Q

Well-known member
Det här är den bästa jag gjorde ikväll. Jag har lurats litet med kameravinkeln. De flsta hade bara litet antydan till crema i kanten:

DSC06649_2.JPG
 

AA

Skottjägare
OT:

kanalisering brukar vara ett problem först när man använder nakenfilter i och med att det börjar spruta små strålar åt olika håll och man får ett duktigt rengöringsjobb att ta itu med. att kaffet rinner på ett icke önskvärt sett tror jag mer har att göra med dosering och malningsgrad. eventuellt kan det vara en bra idé att leta upp en gramkänslig våg och börja i den änden.

ang manometern så tror jag den visar hyfsat, men som iZappa påpekade i en annan tråd: Giadan är byggd för att brygga vid ca 15 bar och det är oftast då man får mest okej resultat.

Vad menar du med att kanalisering brukar vara ett problem först när man använder naket?
Du menar att det man inte ser inte finns? ;)
Självfallet kan kanalisering även förekomma i vanliga enkel/dubbel/trippel-porta.

Giadan är inte byggd för att brygga vid 15bar. Ingen maskin som är byggd för att användas för bryggning av espresso är byggd för att köras med 15bar. Pumpen är oftast kapabel att leverera 15bar men man strävar efter ett bryggtryck på 8-9bar.

Ha de´ och lycka till i jakten!

/AA
 

Tobiemme

Well-known member
OT:
Vad menar du med att kanalisering brukar vara ett problem först när man använder naket?
Du menar att det man inte ser inte finns? ;)
Självfallet kan kanalisering även förekomma i vanliga enkel/dubbel/trippel-porta.
:)
så klart. det jag menade var förstås att MrQ:s problem inte nödvändigtvis hade med just kanalisering att göra.

Giadan är inte byggd för att brygga vid 15bar. Ingen maskin som är byggd för att användas för bryggning av espresso är byggd för att köras med 15bar. Pumpen är oftast kapabel att leverera 15bar men man strävar efter ett bryggtryck på 8-9bar.
/AA

om jag fattade iZappa rätt så menade han att han hade koll på att motsvarande OPV i Giadan var inställd på 15 bar. det skulle i så fall stämma med mina iakttagelser med just den maskinen. om den manometern visade 9 bar, smakade kaffet diskvatten.
kanske är mätaren helt åt fanders – men min maskin betedde sig så som iZappa beskrev.
 

Mr Q

Well-known member
Fel av mig, det är väl vattnet som blåser igenom utan motstånd? Det börjar pysa och strålarna blir kraftiga.

Nu i morse testade jag dubbelfilter och det blev samma resultat som tidigare jag försökt med den, nämligen att det blev en för snabb stråle därefter kanalisering. Total extraheringstid 10 sekunder kanske. Var bara å slänga, montera singelfiltret och därefter gjorde jag en hyfsad cappuchino.

Jag få testa ikväll med det nya kaffet från Kaffemaskinen så får vi se om det är skillnad.

En fråga om dubbelfiltret, måste det toppfyllas? Det blir en hel del kaffe som ska i där.
 

AA

Skottjägare
En fråga om dubbelfiltret, måste det toppfyllas? Det blir en hel del kaffe som ska i där.

Olika maskiner trivs med olika mycket kaffe i filtret. Utgångspunkten är (för mej personligen) ca 16g. Vissa kaffe kräver att bli mer finmalda än andra och då kan det se lite ut i korgen medans andra som skall malas grövre blir mer toppfyllda.
Ett tips är att när du tampat så låser du portat i maskinen och sen tar ut det igen, ser du då märke i puckens polerade yta så har du förmycket kaffe i filtret. Om grupphuvudet kan röra vid pucken innan extraheringen så betyder det att du har brytit den polerade ytan och vattnet har fått en liten genväg genom kaffet.

Har du testat att köra WDT? Sök på WDT så hittar du vad det är om du inte redan vet. Det kan vara en möjlig lösning.

Lycka till!

/AA
 

Mr Q

Well-known member
Tack!

Man kanske skulle testa ultrafin malning och dubbelfiltret?

I Giadan är det alltid deformerad yta pga den förbenade mittskruven som konstruktören envisats med att sätta dit. Men kanaliseringen sker nästan alltid ute mot kanten, så skruvens inverkan på kaffet är nog (förhoppningsvis) begränsad.

Ok, jag får söka på WDT. Just det, kaffet jag köpte från kaffemaskinen heter Espresso Isola från en grossist i Tullinge. Ska testa det ikväll.

mvh /Q
 

Almapeso

Well-known member
Tack!

Man kanske skulle testa ultrafin malning och dubbelfiltret?

I Giadan är det alltid deformerad yta pga den förbenade mittskruven som konstruktören envisats med att sätta dit. Men kanaliseringen sker nästan alltid ute mot kanten, så skruvens inverkan på kaffet är nog (förhoppningsvis) begränsad.

Ok, jag får söka på WDT. Just det, kaffet jag köpte från kaffemaskinen heter Espresso Isola från en grossist i Tullinge. Ska testa det ikväll.

mvh /Q

Hur ser din filterkorg ut? Har du en skräpsamlaränna ungefär 2/3 från överkant?
I mitt fall undvek jag kanalising i ytterkant genom att mala så pass mycket kaffe att efter tampning så befinner sig kaffekanten strax över denna ränna. Innan tampning rör jag (som många med mig) runt med en tandpetare för att krossa eventuella klumpar. Finmalt ska det vara också, så en nollning av din kvarn är att föredra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp