Min Espresso blir lika bra som börsen

jojo

Well-known member
Kul att det nu är fixat! :)

Creman ser väldigt ljus ut på bilden så testa att byta bönor. Vad har du för rinntid från det att du slår på pumpen tills du har detta i koppen/glaset?
 

Mr Q

Well-known member
Jag har inte klockat, men det blir så där ringligt och bra. Skulle kunna vara 30 sek, men jag vet inte riktigt. Bilderna gör inte färgen rättvisa, för blixten skiner upp allt till en ljusare ton. Jag skulle säga att tonen är gyllenbrun ungefär. Den ser väldigt fin ut tycker jag.

Jag pickar kaffet med en tandpetare innan jag tampar.

Angående ångswitchen så finns det enligt sprängskissen 2 termostater på kokaren, en 98 graders och en 125 graders. Det betyder att 125 gradigt vatten eller snarare ånga har gått till bryggning tidigare när jag höll på med fel knapp. Inte konstigt att allt gick åt fanders för mig. De var inte kanalisering utan ångschock! :lol:
 

Kson

Well-known member
Nej jag förstår att du haft det kämpigt med detta. Har nu kört in mig på min Giada och får riktigt bra espresso tycker jag. Dock är det lite trixande med malning och bönval för att hamna rätt. Som alla påpekar så är ju Arabica inte lika lättflirtad somRobustan så crema varierar. Tycker också att din bild visar en bra Crema.

Ja kaffelivet är inte alltid enkelt men det klarnar tydligen efterhand inser man.

Visst har du en Rockykvarn nu? Vad kör du för malningsgrad?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Färgen på bilder kan skilja enormt. Beroende på vitbalans, blixt eller inte blixt, vilken inställning folk har i sina datorer och vilken datorskärm man använder (och i vilket skick skärmen är i).

Har man med ett vitt A4-ark i bilden kanske den kan fungera lite som referens? Men helt "rätt" blir det nog aldrig,,,
 

Stompan

Well-known member
Vill bara göra ett inflik av en uppenbarelse jag fått på senaste, gällande vad som är viktigt för att få en bra espresso..jag har upptäckt vikten av att tampa JÄMT, att verkligen se till att pucken inte lutar något i PF..dettaa enkla, basala faktum har fått mig att koncentrera mig extra på detta moment, och medfört en förbättring av mina espressos!

/David

ECM Giotto
M203
just nu; molinari silvriga, helt ok ICA-kaffe!!
 

Mr Q

Well-known member
Hela den här tråden har fallit litet hemma hos mig nu. Det är inte ens någon sport att göra en bra espresso längre. Kvarnen står stabilt på 8:an, jag kör enbart med dubbelfiltret, tampar normalhårt. Fyller med råge, men ej så att det går trögt att få dit portafiltret. I dubbelfiltret blir det sällan snett för mig av någon anledning.

Bra shots varje gång. Bra med mina mått mätt obs, jag är alltså helt nöjd med resultatet.

Jag köpte också en bönpåse (molinari?) på hemköp, funkade hur bra som helst, så med risk för att svära i kyrkan, så kan möjligen debatten om kaffebönornas färskhet var litet överdriven? (Nu får jag väl KG efter mig :lol:)
 

Mr Q

Well-known member
Jodå, jag köpte fina bönor från kaffemaskinen först. Visst var det gott, men jag dricker mest latte, så frågan är om färska bönor skiner igenom så mycket?
 

Videoten

Well-known member
Jodå, jag köpte fina bönor från kaffemaskinen först. Visst var det gott, men jag dricker mest latte, så frågan är om färska bönor skiner igenom så mycket?

Jo
Eller i alla fall så tycker jag att även latte och cappu blir skillnad med färska bönor gentemot "fulbönor"
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kvarnen står stabilt på 8:an...Fyller med råge...Bra shots varje gång. ...köpte också en bönpåse (molinari?) på hemköp, funkade hur bra som helst,

Tja, whatever gör dig nöjd. Det finns ju till och med de som köper billigaste möjliga kaffet de kan hitta och är fullt nöjda med smaken.

kaffebönornas färskhet var litet överdriven?

Nope, inte överdrivet. Däremot inte sagt att färska bönor är något för alla. Det finns de som nöjer sig med frystorkat snabbkaffe, och de ska nog inte ha något färskare för då smakar det inte så som de vill att det ska smaka (antar jag).

Vill du ha godare smak, köp godare kaffe. Är du nöjd med det du har, kör med kaffe från hemköp. Har du en centiliter kaffe i en halvliter mjölk i din latte så spelar det nog ingen roll, men för normalare doseringar och cappus, då gör kaffet skillnad i smaken.
 

Axel

Well-known member
Jodå, jag köpte fina bönor från kaffemaskinen först. Visst var det gott, men jag dricker mest latte, så frågan är om färska bönor skiner igenom så mycket?

Enligt mig, JA. Det skiner igenom oerhört mycket tycker jag.

Man kan se det från detta hållet;
Känner du stor skillnad på en flaska Gato Negro och en flaska Amon-Ra lagrad i 10år första gången du dricker vin. Troligtvis känner du ingen större skillnad.
Precis som med många andra komplexa drycker tar det tid att lära sig och känna skillnad.
 

Mr Q

Well-known member
Det finns de som nöjer sig med frystorkat snabbkaffe.

Hehe, om man inte rostar hemma är man en frystorktorsk alltså? :lol::lol::lol:

Har du en centiliter kaffe i en halvliter mjölk i din latte så spelar det nog ingen roll, men för normalare doseringar och cappus, då gör kaffet skillnad i smaken.

Jo jag har nog normala doseringar, kör inte cappu men kanske 1,5 till 1 mjölk vs kaffe. 2 till 1 ibland.
Tja, whatever gör dig nöjd.

Amen that. Jag var en hifinörd tidigare, då blev man aldrig nöjd. Har som tur var lämnat det där bakom mig, sålt av hela anläggningen som betingade ett 6-siffrigt värde. Ibland, bara ibland, måste man hejda sig och vara litet nöjd med tillvaron. Allt är inte grönare bortom horisonten! (jaja jag förstår att de där orden svider för vissa av er;))
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hehe, om man inte rostar hemma är man en frystorktorsk alltså? :lol::lol::lol:

Inte alls, men de finns. Frysisarna alltså (bl.a. min bror kör frystorkat:lol:).


Amen that. Ibland, bara ibland, måste man hejda sig och vara litet nöjd med tillvaron. Allt är inte grönare bortom horisonten! (jaja jag förstår att de där orden svider för vissa av er;))

Definitivt! De orden svider inte alls, det är kloka ord! :)

Men färska bönor är det som gör den största skillnaden, faktiskt.... Enormt mycket mer än en espressomaskin för tiotusentals kronor.
 

Buffeln

Well-known member
Absolut. Färska bönor och egen kvarn ger ett större lyft än maskinuppgraderingarna. Då är man mer inne på jämnhet och nyanser (precis som om du är hi-finörd). De första stegen är de stora stegen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp