Svag äggdoft på nymalet?

Videoten

Well-known member
Skratta nu inte :blush:
men, jag tycker mig känna en svag "äggdoft" när jag maler hemrostade monsoonbönor.
Har jag fel på näsan, kvarnen, hustruns bakdel eller kan det verkligen lukta lite lätt äggare när man maler vissa bönor (Ok, jag förstår att man kanske inte skriver ut det i arombeskrivningen men jag kom inte på nå bättre för att visualisera det.....okej, kanske sulfatlukt).
 

Videoten

Well-known member
Mjae, snarare lite lätt rutten möka
Alltså inte spyilla men nån form av bakgrundsägg är det.

Om jag nu inte har helt fel på den nasala regionen.

Finns inte minsta tillstymmelse av skämd smak på det och det kan knappast ha härsknat för det är rostat för 1vecka sen och förvarat i sluten glasburk där det är mörkt och kallt.
 

kellogs

Well-known member
varför tar hon bort nagelack med amoniak? Finns så mycket trevligare saker att använda istället för det. Du tänker nog på aceton, vilket iofs är riktigt obehagligt det med, det går rakt igenom huden och är inte jättenyttigt. Gå och köp en nagellacksborttagre utan aceton till frun din :D

sorry för OT
 

josef

Well-known member
det är ju inte omöjligt iaf... men har ingen aning om vad det kan vara. Låter ju inte som en angenäm doft =(
 

lupoo

Well-known member
men jag kom inte på nå bättre för att visualisera det.....okej, kanske sulfatlukt).

Den visualiseringen fattar jag! Efter att själv ha genomlevt min tidiga barndom boende granne med Assis pappersbruk i Karlsborgsverken , eller på Karlsborg som det heter lokalt (ca 1 mil norr om Kalix) så vet jag vad slufatlukt är.
Och visst kan nymalet kaffe ge en stickig doft. Jag beskrev häromsistens om hur en viss rostning av Misty Valley vid malning gav mig doft associationer av parmesanost.
 

Buffeln

Well-known member
Sedan skall vi ju inte överdriva. Det luktar mest gott och att ha riktigt färskt kaffe har ju andra fördelar. Jag står gärna ut med lite vassa dofter vid malning om det i slutändan resulterar i en mottafläckad espresso.
 

Videoten

Well-known member
Den visualiseringen fattar jag! Efter att själv ha genomlevt min tidiga barndom boende granne med Assis pappersbruk i Karlsborgsverken , eller på Karlsborg som det heter lokalt (ca 1 mil norr om Kalix) så vet jag vad slufatlukt är.
Och visst kan nymalet kaffe ge en stickig doft. Jag beskrev häromsistens om hur en viss rostning av Misty Valley vid malning gav mig doft associationer av parmesanost.

Då har vi ju nästan varit grannar.
Själv bodde jag 1 år på lillnorgrens backe i karlsborg när vi flyttade till kalix i början av 80talet så jag känner väl till den beryktade doften av pengar (eller som bögen sa..... - det luktar kärlek)
........ursäkta om nån tog åt sig av skämtet, var ej meningen.
 

Videoten

Well-known member
Den första kemilektionen fick jag av min far som jobbade på pappersbruk, den var som sådan.

Sulfit luktar skit och sulfat luktar mat.........fast tvärtom

Och tänk, det har faktiskt hängt med mig i snart 30 års tid.
 

MaZ

Well-known member
Den första kemilektionen fick jag av min far som jobbade på pappersbruk, den var som sådan.

Sulfit luktar skit och sulfat luktar mat.........fast tvärtom

Och tänk, det har faktiskt hängt med mig i snart 30 års tid.

Förklaring:

Innan dom hade Sodapannor på bruken så stank det alltid sulfat (skit) om dom men det inne bar ju att dom funkade = mat på bordet för arbetarna med familj (dvs hela orten oftast)

Så "sulfat luktar mat" är en förkortning/förenkling helt enkelt. Sulfit luktar ingenting så det innebäratt om det inte luktade så fick man ingen lön = ingen mat.
 

Videoten

Well-known member
Förklaring:

Innan dom hade Sodapannor på bruken så stank det alltid sulfat (skit) om dom men det inne bar ju att dom funkade = mat på bordet för arbetarna med familj (dvs hela orten oftast)

Så "sulfat luktar mat" är en förkortning/förenkling helt enkelt. Sulfit luktar ingenting så det innebäratt om det inte luktade så fick man ingen lön = ingen mat.

Ahh!
Kul att få en förklaring
Det gör de hela lite roligare
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp