KitchenAid Kaffekvarn Artisan

Videoten

Well-known member
Efter att ha ägt/äger Kitchen Aid, både deras blender och deras assistent så måste jag säga att kitchenaid är otroligt snygga i design men i dessa två fall så finns det både billigare och bättre apparater.
Blendern som gick på 3.000:- när vi köpte den användes sporadiskt i 4år innan den åkte iväg på blocket (jag tyckte den var rent ut kass på de den gjorde).
Assistenten har vi kvar men det är ett helsicke när man ska baka bröd i den (vi köpte till ett tillbehör för 500:- för att den inte skulle kasta ur mjöl) det funkar inte bra, sen vill den på och vandra när man har igång den så den har hoppat ner i golvet några gånger.

Hur kvarnen är vet jag inte, men är det som de övriga kitchen aid jag testat så skulle då jag satsa på något annat märke, och det måste gå att få tag på bättre än K A för pengarna den kostar.
 

Videoten

Well-known member
Men kan man baka bröd i den... så är den minst sagt allsidig:lol:

Jorå klart det går :nowink:

I med degen, sen står man med varmluftspistol första cracken kommer när frugan av frustration bankar kaveln i huvvet på dig (låter mer som en doooooong) andra crack när du faller raklång på golvet av smällen (ett dovare ljud).
:coffee:
 

Artin

New member

BloodyMezzo

Well-known member
Nu är ju tråden gammal, hoppas du hittade en kvarn du blev nöjd med till slut! Jag kan iaf dela med mig av mina erfarenheter av kitchenaid-kvarnen.

Jag beställde en från pixmania för två månader sen. Den kom på tre dagar från Frankrike. Grymt! Men relationen blev lika olycklig som kort. Jag hade läst ett test av espressokvarnar på smartson.se eller vad de heter (Det var det enda svenska testet jag hittade). Kvarnen fick mycket god kritik. De skrev också att den skulle klara att mala finare än nödvändigt för espresso. Jag ville kunna göra turkiskt kaffe så jag blev övertygad. Kvarnen hade dessutom glasbehållare vilket dödade problemet med statiskt kaffe, och konstruktionen kändes solid. Men den kvarn jag fick kunde oavsett kalibrering och inställning inte mala finare än vanligt bryggkaffe. Troligtvis var den felaktig. Stoppskruven felmonterad eller så. Fick pengarna tillbaka och köpte en Rocky som jag redan älskar. Det var klart värt den tusenlappen att få en bra produkt från en fysisk butik!
 

Ignatius Riley

Well-known member

BloodyMezzo

Well-known member
Nope. Jag hittade bara instruktionen för kalibrering, och det hjälpte ju inte. Sen kan jag tycka att sånt ska fan vara fixat när maskinen är fabriksny. Jag är rookie, jag vill inte börja med att skruva ihop min egen kvarn om jag köper den ny. Men bra tips. Nu är jag jättenöjd att jag bytte. Rocky äger. :)

Det tog pisslång tid för Pixmania att ta emot min reklamation. Först tog det minst en vecka innan jag fick returkupongen. Sen jag sen skickat maskinen på en gång tog det ytterligare flera veckor. De sparar prylarna i Arlandastad innan de fått ihop tillräckligt många för att skicka skiten till frankrike. Det visste jag inte så då var jag grinig. Men så fort den kom fram var de snabba. Tror de lät bli att skicka en ny eftersom den gått upp i pris. Tack för det! :)
 

tommy.

Well-known member
Så Kitchen Aid är inge bra prylar?
Jag hade för avsikt att införskaffa en sådan, som assistent då och inte som kvarn.
 

zix

Well-known member
Har läst om flera som har haft besvär med den kvarnen, tyvärr.
Men den ser ju väldigt bra ut, och idén runt konstruktionen är inte alls dum - matning från sidan som på de gamla, stora elektriska kaffekvarnarna.

Videoten: :D
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hej!

Sent svar. Vad jag läst skall Kitchenaid vara kända för produkter som håller i evighet men jag har ingen erfarenhet av annat än kvarnen jag hade (som kanske hade varit riktigt bra om man bara skruvat ihop den själv). =) Dock fick just kvarnen riktigt medelmåttig kritik på hm... var det coffeegeek. Tror det. =)
 

johey

Well-known member
Hoppsan vad snopet. Här har jag suttit 20 minuter och formulerat ett inlägg av hela mitt hjärta, och när jag sedan trycker på Svara på ämne, får jag snabbt inse att den knappen betyder något helt annat än att lämna mitt svar på ämnet. Jävlar, jag avskyr i princip allt med det nya forumet. Ge mig tillbaka det gamla snabbare än kvickt!

Nåväl, med det sagt känns det bättre. Nu återgår jag till ämnet och sammanfattar kort det jag nyss skrev mycket.

Jag köpte denna Kitchen Aidkvarn igår, för jag behövde en kvarn till press. Tänkte att den nog borde duga, och dessutom är den liten och snygg. Och wow vad jag blev positivt överraskad! Den uppfyller allt jag har sökt efter i evigheter (i kvarnväg), efter att jag avklarat en Isomac Prof Inox, Rocky, LaCimbali, Compak K3T och i princip jobbets Mazzer Mini, utan att gilla någon av dem, för att sedan se mig sittandes med en bunt tyska handkvarnar från 1900-talets första hälft. Den nya kvarnen jag skulle ha till press maler alldeles utmärkt espresso (efter kalibrering enligt den förträffliga manualen), som till och med min kräsne Pavoni med hull och hår sväljer. Dessutom uppfyller den mina önskemål avseende:

* den är snygg, liten och gedigen - med bön- och kaffehållare av glas
* tystgående - låter inte mycket mer än en handkvarn
* mycket lite kaffeslagg kvar i huset
* extremt lätt att byta malningsgrad mellan espresso och press - utan att mala ur någonting
* ger helt klumpfritt och fluffigt kaffe
* ganska billig, 1700 kr i butik.

Att den har kaffebehållare iställetför direktutlopp har ju för- och nackdelar. Det är ju lite bökigt att få över kaffet till filterkorgen, men då vi ofta kör press väger fördelarna över. Det bidrar förstås också till klumpfriheten, även om jag tror att de vertikalt monterade flata malskivorna (!) är största anledningen till detta.

Kan inget annat än att helhjärtat rekommendera denna pärla. Har dock bara använt den två dagar, men jag har ingen anledning att tro att den ska svika mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp