Modifiera Dalla Corte

Ante

Well-known member
Nu har jag funderat på detta länge nog. Jag vill ha möjligheten att stänga av ångan på Dallacorten.

När jag bara ska ta en enkel så känns det onödigt att värme-elementen i ångkokaren ska gå för fullt, så nu har jag hittat en lämplig brytare och allt annat som behövs.

Tanken är att sätta en brytare på en av kablarna som går till värmeelementet i ångkokaren. Jag har redan testat att köra maskinen med en av kablarna frånkopplad och det funkade fint.

Nu skulle jag bara vilja ha lite feedback plus ev tips och råd, har jag tänkt helt galet eller missat något som i slutändan kommer att leda till en trasig maskin osv.

Här är kopplings-schemat där jag ritat ut vars jag kommer att bryta strömmen.

dallacorte_mini_mod.jpg


Behöver även feedback på vars jag ska placera brytaren, bilden nedan visar den tänkta placeringen. Eventuellt byter jag plats på dem så att strömknappen är överst och ångknappen närmast ångvredet.
dallacorte_mini_mod2.jpg


Så vad tror ni är det bara att köra eller är detta overkill och riskabelt?
 

Ernst

Well-known member
Låter som en bra idé tycker jag. Miljövänligt och därmed modernt och bra. :) Men jag tror inte att koppvärmaren blir varm utan att ångkokaren är på.

Jag tycker att du ska försöka hitta en dubbelswitch att ersätta originalknappen med. Då slipper du göra åverkan på karosseriet. Då är det inte så känsligt hur knappen ser ut heller - alla reglage på maskinen har ju redan olika utseende.
 

MartinForsberg

Well-known member
Lite tips:

1. Varför inte fråga leverantören/tillverkaren av maskinen vad de tycker om hur du tänkt, kanske de kan ha någon viktig input i frågan!

Jag tycker det se helt okej ut att bryta strömmen som du tänkt, men jag skulle göra som i punkt 2 nedan.

2. Försök om möjligt att använda en brytare som bryter båda ledarna till kokaren - då minskar du risken för att du eller någon annan skall tro att kokaren är strömlös när strömbrytaren till kokaren är avslagen, det kan ju vara så att du bryter nollan och inte fasen och då är ju ledarna fram till kokaren fortfarande spänningssatta. Får du inte plats med en brytare som bryter båda ledarna så som du vill ha den placerad skulle du kunna sätta en kontaktor någonstans inuti maskinen som bryter båda ledarna och som strömbrytaren kontrollerar.

3. Jag tycker du skall undvika dubbel- eller trippel-brytare om du inte kan hitta sådana som klara att bryta lika mycket som en enkelbrytare, i regel är effekttåligheten vid brytning coh slutning lägre på flerpoliga brytare på samma utrymme plus att du inte får med funktionaliteten i punkt två ovan med att båda ledarna bryts!

Vill du ha mer hjälp med det elektriska så skicka ett PM så skall jag göra vad jag kan för att hjälpa dig.

Det finns som sagt var en möjlig risk att maskinen blir lite mer temperaturkänslig om du slår av och på kokaren under gång eftersom det påverkar maskinens hela temperatur, men jag tror det är marginellt.
 

Ante

Well-known member
Har funderat och bestämt mig att kanske sätta knappen på undersidan av "ut-sticket" som huserar brygghuvudet så den kommer inte att synas, jag har ju redan borrat och kapat i chassit så det gör mig inte så mycket.

Just nu är allt kopplat och klart och jag testkör det hela med knappen omonterad då jag inte är riktigt hundra med placeringen ännu.
 

Ante

Well-known member
Tack för all input btw och jag har faktiskt mailat Dallacorte om detta men dom svarar inte ens. Dom brukar alltid svara men jag tror att det här med att ändra på deras maskin är något dom inte vill hjälpa till med överhuvudtaget.

[Edit:]Brytaren jag har nu är två polig så det är lätt fixat att bryta båda ledarna till kokaren
 

wesaft

Well-known member
Jag gillar dina tankar och sen att du fixar till det, bra jobbat.

Tänker lite samma sak ibland när jag drar igågn min stora kokare för at överhetta den lilla HX-slingan för att göra mig en espresso.
 

Lars

Well-known member
Är det inte så att vattnet till bryggkokaren förvärms genom att det leds genom ångkokaren?Att stänga av ångkokaren borde då (åtminstone teoretiskt) påverka temperaturstabiliteten eftersom "kallt" vatten pumpas in i bryggkokaren under bryggningen.
 

Nickeh

Well-known member
Skulle det inte vara möjligt att "bredda" monterings hålet för ström knappen och få plats med två brytare bredvid varandra....

Annars lät en tre läges brytare som den smidigaste lösningen. Av, Bara espreso, espresso och ångkokare...
 

Ante

Well-known member
Bredda monteringshålet hade vi som plan men både jag och Sara tyckte att det skulle se för ihopktryckt ut med två knappar bredvid varandra. Treläges brytare känndess för krångligt, funderade ett tag på det men jag kom fram till att jag skulle behöva koppla om så pass mkt och hitta en brytare som klarade av allt så latheten tog över och strök den iden åt mig.

Anyways... Tadaa!
steam.jpg


Är super-nöjd knappen,är lättåtkomlig och syns knappt. Mätte dock som ett fyllo och kapade upp ett för stort hål:nowink: men det löste jag med att sätta dit biten som jag sågade ut som en täckplåt. Troligtvis kommer jag dock att älta det misstaget så pass länge att jag får krypa till korset och be en plåtslagare bocka till en ny ( ev några extra fronter också). Då kan jag iaf passa på att måla dem och testa lite andra idéer jag har i skallen. Så farligt är det inte, men det blev inte perfekt vilket alltid är svårt att leva med.

Fler bilder finns i ett album på min profil, mitt webbkonto börjar bli fullt av kaffbilder :coffee:
 

Ante

Well-known member
Är tätat och trippel-kollat, men du har rätt ska nog böja till ett litet plasthölje som håller vattnet borta om det nu skulle börja läka.
 

Ante

Well-known member
Var förbi hos Costas nyss och provkörde Superminin som han fått hem och switchen till ångkokaren är kopplad på samma sätt som den jag monterade. Lite dumsnålt att inte mini kommer med den möjligheten från fabrik...
 

hrbrun

Well-known member
Är inte det så att den funktionen numera finns på DC Minin..? Eller blandar jag ihop det med Mini Vivaldin...?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp