Nybörjare?: Mjölkskummar tips!

Millow

Active member
Hej jag är så gott som nybörjare på espressomaskiner och kvarnar men jag tänkte dela med mig till alla andra nybörjare en sak som jag märkt.

Det största problemet för mig var att skumma mjölken med min Rancilio Rocky. Jag läste runt på guider osv men inget hjälpte, jag fick varm mjölk utan något fint skum i kannan hur jag än gick till väga.

När man läser runt säger alla att man ska ha igång sin maskin ett tag innan man börjar använda den. Och det är just det som jag upptäckt har grymt stor påverkan på hur bra mjölken blir skummad av någon anledning.

Jag brukade till en början vänta kankse 10-20 min på min Rancilio innan jag använde den men fick aldrig till mjölken. Det är samma sak nu om jag väntar så "länge", men väntar jag 30-40, gärna det längre, så får jag i princip alltid till mjölken.

Så ett tips till alla nybörjare som har problem med mjölkskumning, låt din maskin stå på i minst 40 min så borde det bli bättre, och läs de guider som du kan hitta här på forumet...

Någon som är lite mer erfaren kanske kan berätta varför eller om jag bara svamlar, men så är det med min maskin iaf.

Tillägg: Jag använder en 0,6L kanna
 

kellogs

Well-known member
Hej jag är så gott som nybörjare på espressomaskiner och kvarnar men jag tänkte dela med mig till alla andra nybörjare en sak som jag märkt.

Det största problemet för mig var att skumma mjölken med min Rancilio Rocky...


Kan det ha varit för att du använde kvarnen som du inte fick ngt skum ;)

Skämtåsido...tack för bra info.

Mvh Olof
 

Fabian

Well-known member
Jag kan inte riktigt se vad det skulle göra för skillnad för just mjölkskumningen. Visst är det bra att maskinen blir varm när man ska göra espresson, men när du skummar värmer maskinen fram en massa ånga i kokaren som du skjuter ut ur röret, då spelar det nog ingen roll om maskinen varit på 20 eller 40 minuter. Jag hade iaf aldrig problem med att göra bra microskum med silvian efter att den stått på runt 20 min
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp