Presskannekaffe akuten!?

Gholam

Well-known member
Med stor risk för att det ska verka väldigt trivialt, men hur gör ni (i detalj) för att få ert bästa presskannekaffe om man ska bortse från val av bönor?
Jag håller nämligen på att förgiftas av den sörja jag får till från de olika presskannor, vattentemperaturer och malgrader jag varierar för att göra en kopp kaffe som jag vill ska smaka bättre än automatkaffet jag annars har att tillgå. (Och det är ingen bra kaffeautomat!!)
TACK!!!
 

Videoten

Well-known member
Jag är absolut ingen proffs men så här gör jag
Väger upp kaffet så jag får 7gr kaffe per 1,25dl vatten.
Maler bönorna med en manuell kvarn och maler då lite grövre.
Kokar upp kallt vatten i vattenkokare till alldeles innan själv koket, låter det stå i ca 20 sekunder innan jag häller över kaffet i presskannan.
Rör om ordentligt samt sätter på själva "presshuvudet" och låter det stå så i ca 4 minuter och pressar sedan sakta ner själva pressen till det tar stopp, går det trögt backar jag lite och sen fortsätter.

Så gör jag och det brukar bli väldigt gott kaffe.
 

Buffeln

Well-known member
Spontant så tycker jag det är svårt att misslyckas totalt om man har bra kaffe. Har man inte det, så är det svårt att lyckas. Jag gör ungefär så här:
  • Vattentemperaturen har jag aldrig kollat med termometer. Jag kokar upp vattnet, väntar tills det slutat bubbla och häller det sedan i kannan. Det brukar funka utmärkt.
  • Jag justerar malningsgraden tills de värsta sumpresterna försvinner ur koppen när den är urdrucken. Går möjligtvis tillbaka något mot det finare om jag vill ha krämigare kaffe.
  • Jag labbar med extraktionstid tills önskvärd smak uppnåtts och för att hitta de aromer som finns i kaffet. Har ung. 5 minuter som startvärde.
"Rätt" eller "fel", gott blir det i alla fall! :)
 

Buffeln

Well-known member
Dosering glömde jag. Kör ungefär 10 gram i en trekoppars kanna (0,35 l), men det varierar något beroende på kaffesort.
 

Englund

Well-known member
Dosering glömde jag. Kör ungefär 10 gram i en trekoppars kanna (0,35 l), men det varierar något beroende på kaffesort.

Det lät väldigt lite. Använder du ett vanligt "kaffemått"? De brukar grovt sägas ge 7 gr per skopa, och jag tycker nog de flesta kaffen blir bättre med 2,5-3 skopor...eller uppvägt ca 20 gr.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag kör ca 6g 7dl vatten slår på vattnet och rör runt. Låter det sedan dra ca 3,5 min så jag inte får ut så mycket beska ur bönan.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag räknar ett mått per kopp. Måttet är det som följde med till Silvian och en kopp är en deciliter.

Vägde måttet (struket) med några olika bönor och fick ungefär samma resultat med alla: 6-8 gram (bönornas vikt)/skopa.

Kör med ett mått, strax under struket, per deciliter vatten. Totalt 7 deciliter vatten och således 6,5-7 mått bönor.

//Stefan (som kanske inte doserar enligt "regelboken", men som får ett gott kaffe ändå)
 

rhide

Well-known member
Jag tar en av mina skumkannor, ställer den på vågen (så att vågen "nollas" med den på) och häller på kaffebönorna i den. Jag kör gärna syrliga och fruktiga kaffen som press, just nu är det gethumbwini. Sådana kaffen brukar vara ganska känsliga för underdosering, så jag har kört med ~17g per kopp, eller ~7,5g/dl. Tar man för mycket blir det lätt för starkt och kanske lite bittert, tar man för lite blir det bara blask. Lagom är bäst :coffee:
 

lupoo

Well-known member
Ang bönor: Rena espressoblandningar (rostningar) tycker jag inte brukar bli så bra i presskanna. Föredrar singelkaffen (ingen blandning bara en böna), tycker att det är gott i press med kaffen som har en smak som drar mot "sött och blommigt".

Ang temp: Viktigt att inte hälla på för hett vatten, då bränns kaffet och smaker beskt. Kokar upp i vattenkokaren och låter det sedan stå upp till minuten innan jag häller på.

Dosering: Bra att väga upp bönor före malnig. Böjar med grundregeln 6gr/dl och ser vad det ger, kan sedan justeras upp eller ner.

...och nymalt kaffe förstås, men det är väl en självklarhet...
 

stipok

Well-known member
Ytterligare ett problem till presskanneakuten.

Jag öppnade en påse Harrar Longberry från J&N igår och det smakar lite märkligt...
Visst borde väl ett kaffe som luktar blåbär också smaka blåbär? –Eller??? :huh:

När jag öppnar påsen så är där en tydlig doft av blåbär, men i mitt kaffe så finns inga sådana smaker alls. Kaffet blir iof ganska gott med fin kropp och friska övertoner men, som sagt, utan blåbär.

Jag tycker att jag följer i princip samma modell som beskrivet i flera press-trådar, även om jag inte väger utan använder det medföljande måttet. Tror att det blir ungefär samma kaffemängd. Gör jag något knas med presskannan eller varför får jag inga blåbär?

Tacksam för tips!

/nu handlar det visserligen inte om blåbärssoppa, men ändå! ;)
 

Musikarfelix

Well-known member
stipok, precis som du prövade jag Harrar från J&N. Som presskanna smakade det inte blåbär, jag kände knappt av smaken. Som espresso var det VÄLDIGT smakrikt, för jag lyckades få till mina shots otroligt bra med den här bönan. Så i min mening smakar den blåbär i espresso, men inte som presso eller misslyckade shots.

Jag måste bara veta, hur tömmer ni era kannor på sump?
 

stipok

Well-known member
Intressant att du upplever så olika smak från harrar longberry beroende på tillredningsmetod musikarfelix! kanske är blåbärsdoften alltför flyktig för att framträda i annat än espresso?

Sumpen brukar jag bara skölja ur kannan med massor av vatten:unsure:Har lite dåligt samvete varje gång för jag tror inte att det är så bra för avloppet, men hittills har jag sluppit stopp och dålig lukt. Kompost låter däremot både ansvarsfullt och klimatsmart.
 

nocavity

Active member
Hm, har precis avslutat en påse Harrar från J&N... tyckte jag hittade blåbärstoner i både espresson och presskannan. Tyckte den var lite bökig att få till som espresso, men till slut blev det bra. Till presskannan gick det knappt att misslyckas... blev bra varenda gång... kanske hade jag tur, eller så är jag pressproffs utan att veta om det :)

Brukar gräva ut sumpen och slänga i en mjölkkartong. Efter ett par tre påfyllningar viker jag ihop kartongen och skickar i komposten...
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp