Podsmaskin bättre än en manuell?

Mr Q

Well-known member
Hej,

På jobbet har vi en podsmaskin som brygger gudomligt kaffe. Nu har jag utrustat mig med tamper, matta, finmalt kaffe och brygger precis på gränsen till dropp i min Giada, likväl kommer den inte i närheten av den goda smaken och rika creman som jobbpodsaren har.

Skar'e behöva vara på detta viset?:huh:
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Såklart att det inte ska vara på det viset. Podsmaskiner kan göra helt okej kaffe, men inte i närheten av hur gott det kan bli i en manuell maskin. Spontant så låter det som du använder gammalt och inte speciellt kul kaffe? Och då blir det naturligtvis smak därefter.
 

Buffeln

Well-known member
Du behöver ha ett flöde av kaffe ur spouten. Det skall inte droppa, då kommer det inte att smaka gott. Du behöver alltså gå upp lite i malningsgrad, men prova först att dosera lite mindre och se om det hjälper. Det är sedan mycket svårt att komma rätt med färdigmalet kaffe eftersom malningsgraden behöver ställas om beroende på kaffesort, färskhet och till och med väder (nej, inget skämt). En egen kvarn kommer att lyfta kaffet till nya höjder från dag 1 och tillåta dig att justera malningsgrad efter de tidigare nämnda parametrarna.
 

Mr Q

Well-known member
Aha en kvarn verkar vara tricket alltså.
Jag testade faktiskt att mala kaffe själv på Zoegas kaffestation på snabbköpet idag. Nu förstår jag hur det går om man ställer in på för finmalet, för kaffet blev som mjöl och espressomaskinen fick fnatt när jag skulle brygga. :lol: Så lagom är väl som alltid bäst kanske?
 

larjo11

Well-known member
Aha en kvarn verkar vara tricket alltså.
Jag testade faktiskt att mala kaffe själv på Zoegas kaffestation på snabbköpet idag. Nu förstår jag hur det går om man ställer in på för finmalet, för kaffet blev som mjöl och espressomaskinen fick fnatt när jag skulle brygga. :lol: Så lagom är väl som alltid bäst kanske?

Japp! En egen kvarn som kan mala för espresso är tricket.
Var den däringa kaffestationen en sån där man ser på de flesta mataffären? Brukar inte vara så purfärska bönor i dem. Sedan lagras de, mot alla principer, ljust och luftigt. Fast det ser vackert ut:blush:

Går man till affären så måste man använda samma kvarn o notera ned malningsgraden. Så man vet vart man var om det blev bra eller vart man ska justera ifrån.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp