Storlek på mjölkkannan?

Kaffeskallen

Active member
Jag skulle tro att jag har en kanna på runt 6 dl. Många gånger skummar jag bara mjölk för en person och kannan känns då för stor. Svårt att ha hur lite mjölk som helst i kannan. Det blir lätt för mycket bubbel och fräs och djävulskap. Frågan är: Borde jag köpa en mindre kanna? Hur små kannor finns det?
 

Heffa

Well-known member
Jag har en superliten Ilsa Anniversario som jag tycker är perfekt för att göra en Mezzo till mig själv med... vet inte riktigt hur mycket den rymmer, men när jag skummar mjölken så blir det alldeles lagom.
 

Joche

Active member
Mycket tycke och smak handlar det om. Provade nyligen med en 3dl kanna men den kändes liten, den försvann nästan i handen. Upplever oxå att det går lite väl fort i den lilla kannan jämfört med en lite större vid samma mjölkmängd.
 

Englund

Well-known member
Jag skulle tro att jag har en kanna på runt 6 dl. Många gånger skummar jag bara mjölk för en person och kannan känns då för stor. Svårt att ha hur lite mjölk som helst i kannan. Det blir lätt för mycket bubbel och fräs och djävulskap. Frågan är: Borde jag köpa en mindre kanna? Hur små kannor finns det?

Kannorna är anpassade för att man ska ha mjölk upp till pipens början. Det kan man givetvis pruta både upp och ner på en aning, men inte för mycket...då blir det precis som du säger "bubbel och fräs" alternativt att det rinner över kanten om man har i för mkt mjölk.

Är priset avgörande så satsar man på 2-3 enklare rostfria kannor, annars är Motta Europa och Ilsa Anniversario grymma kannor!
 

Englund

Well-known member
Nej inte särskilt...om du vill hålla mjölken varm lite längre så hjälper mer gods i kannan till med detta men annars brukar man ju vilja använda mjölken asap.
 

Neo

Well-known member
Själv har jag 3 kannor: 1liters, 0.5 liters samt en 3,5. Köpte den minsta enbart för att jag har kort ångrör på min maskin. Blir lättare att "spara" på mjölken då.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp