Är det här en bra maskin?

Stefan Böna

Mr Microtext
Nog inga fel på den maskinen inte.

E61 är den bryggrupp som sitter i cafémaskinerna.

Åk in till KM och kolla på maskinerna vettja! Du bor ju nästgårds jämförelsevis! :D

//Stefan (som trivs med sin Silvia som har en variant av E61, men som gärna skulle byta upp sig)
 

theseal

Kaffeterroristen
jepps.

Faemas fantastiska grupphuvud som såg dagens ljus på just Faemas modell E61. (Idag heter den E61 Legend)

Används idag av många tillverkare av espressomaskiner, främst i prosumer-segmentet.

Dock saknar denna maskin väremväxlare, HX, och kräver att man ställer om maskinen mha en switch för att värma maskinen till "ångläge". Dricker du bra espresso funkar det, men blir lite meckigt med mycket flush och väntan ifall du gör latte eller cappu o dyl.

Det bör definitivt att få tag i en värmeväxlarmaskin, HX, där du kan skumma och göra kaffe oberoende av varandra och ytan väntetid, då den har två system i sig. (iofs värms det ena av det andra, men du förstår..)
 

theseal

Kaffeterroristen
En unico Splendor..
Vet inte om det är en HX maskin, men det har E61 grupphuvudet.

Om du kan tänka dig att handla beggat så finns det många exempel på fina maskiner som gått för halva det priset. det finns en tråd här på RK som behandlar just maskiner till salu på webben.

Om du idag har en Giada så tycker jag att du skall iallfall satsa på en HX maskin av lite kralligare art. Mitt tips är ECM Giotto Premium, robust sak som sålts relativt mycket av så utbudet är bra. Skottsäker maskin.
Fler tips kommer, är jag säker på.
 

Mr Q

Well-known member
En ECM Giotto Premium verkar ta litet tid att få fart på, ska en sån där stå på konstant?
 

Buffeln

Well-known member
En ECM Giotto Premium verkar ta litet tid att få fart på, ska en sån där stå på konstant?

Jag har en HX-maskin. Den är varm på en kvart. Tror inte att min Gaggia blir varm så hemskt mycket snabbare. Man får planera sitt liv en kvart i förväg bara, så löser det sig, eller alltid ha maskinen på. :)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
En unico Splendor..
Vet inte om det är en HX maskin, men det har E61 grupphuvudet.

Är en HX-maskin(har en själv som reservmaskin fast utan plastbitarna på sidan) som tillverkas av BFC och innehåller samma utrustning invärtes som BFC Junior Plus Levetta.

Min är till salu för 8500 pix om intresse finns (obetydligt använd sedan jag fick en BFC Pulsante direkt efter).
 

lupoo

Well-known member
Som nöjd Perfetta ägare sedan över 2 år så kan jag inte komma på något negativt. En gedigen och mycket robust ;) . Visst det är en enkelkokare och när det skall uppgraderas så blir det mest troligt dubbelkokare för mig, men jag kan leva med tiden det tar att gå till och från ångläge.

Finns en tråd om Perfettan här.(synd med att alla bilder har försvunnit, plind hade några riktigt fina :( )
 

Mr Q

Well-known member
Jag läste ett test om Unico Splendor här. Verkar väl sådär, vadan detta cool down han skriver om? För kort ångrör och svag ångkapacitet, stämmer det?
 

theseal

Kaffeterroristen
cool down menas nog tiden det tar för en enkelkokarmaskin att gå ner i temp vid omslag från ång-läge till kaffe läge.

Det finns många nöjda enkelkokar-ägare, men en hx är strået vassare om du eller någon i din omgivning gillar mjölk.
 

Gholam

Well-known member
Jag har en HX-maskin. Den är varm på en kvart. Tror inte att min Gaggia blir varm så hemskt mycket snabbare. Man får planera sitt liv en kvart i förväg bara, så löser det sig, eller alltid ha maskinen på. :)

Det är vid tillfällen som denna som man inser att helautomatiska maskiner inte är så tokiga när allt kommer omkring. Min är varm på 30s.
 

Buffeln

Well-known member
Det är vid tillfällen som denna som man inser att helautomatiska maskiner inte är så tokiga när allt kommer omkring. Min är varm på 30s.

Ja, om väntetid är den viktiga parametern i ekvationen så har du rätt. Jag har en C3 stående i källaren som också blir varm på 30 sekunder, men jag väljer av andra anledningar att låta den stå kvar. ;)
 

theseal

Kaffeterroristen
Ja, om väntetid är den viktiga parametern i ekvationen så har du rätt. Jag har en C3 stående i källaren som också blir varm på 30 sekunder, men jag väljer av andra anledningar att låta den stå kvar. ;)

helt korrekt.


"kort väntetid" parametern ger ju samtidigt "inte-top-of-the-line-temperaturstabilitet", dvs det är baksidan av myntet.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag läste ett test om Unico Splendor här. Verkar väl sådär, vadan detta cool down han skriver om? För kort ångrör och svag ångkapacitet, stämmer det?

Samma ångkapacitet som i BFC maskinerna, vilket jag och många med mig aldrig haft några problem med. Samma längd på ångröret som BFC, men har ej kulleden upp mot ventilen.
Cool down är det att man måste flucha brygggruppen före extrahering, vilket inte är någon nyhet på E-61 gruppen eller andra för den delen.

Jag har inte haft något att klaga på på min maskin. Snygg design och stabil maskin. Finns inga skillnader i prestandan jämfört mot BFC junior plus maskinerna, då det är samma innanför skalet.

(DC hade sin BFC med sig till Grythyttan)
 

theseal

Kaffeterroristen
Cool down har jag alltid utläst dom tid för nerkylning (som iofs kan göras mha flush) när man kopplar om en enkelkokarmaskin.

Flush är det jag referera till som den nerkylning av bryggruppen som görs på en HX maskin som stått en stund.


Är jag fel ute?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Coold own har jag alltid utläst dom tid för nerkylning (som iofs kan göras mha flush) när man kopplar om en enkelkokarmaskin.

Flush är det jag referera till som den nerkylning av bryggruppen som görs på en HX maskin som stått en stund.


Är jag fel ute?

Eftersom man skriver om det på en HX-maskin kan det inte vara annat.
 

theseal

Kaffeterroristen
Eftersom man skriver om det på en HX-maskin kan det inte vara annat.

*SMACK!*

Jag trodde uttalande gällde enkelkokar BFC:n..

Hur mycket man behöver flusha sin E61HX beror kraftigt på pressostatinställning och vattennivå i tanken m.m. Dessa parametrar påverka gissningsvis flush-längden mer än skillnaden mellan olika maskiner.

Till trådskaparen: oroa dig inte för "cool down", det är ett angemänt problem med HX maskinerna. Om du skall slanta dessa pengar på en ny, ballare maskin så är en E61 med HX ett naturligt steg. De är stabila, skottsäkra men lämnar ändå så mycket parametrar för baristan att det aldrig blir tråkigt.

/säl, som pillat en hel del med pressosta, vattenivå och flushning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp