Förvara bönor i kvarnen?

Millow

Active member
De flesta kaffekvarnar har ju en fin "kopp" ovanpå för att hälla bönor i. Hur länge håller sig bönorna som man häller i där i, ska man förvara dom i påsen och hälla i nya vid varje malning eller kan man fylla upp "koppen" för ett par dagar utan att det försämrar kvaliteten?
 

AJ

Well-known member
"Koppen" brukar kallas för hopper. Jag fyller bara upp min med så mkt som jag gör av med på en dag.
/A
 

Fabian

Well-known member
Jag fyller på för varje kopp, men hade kanske fyllt på för fler om jag var hemma för att dricka fler än en kopp om dagen
 

Wannabe

Well-known member
De flesta kaffekvarnar har ju en fin "kopp" ovanpå för att hälla bönor i. Hur länge håller sig bönorna som man häller i där i, ska man förvara dom i påsen och hälla i nya vid varje malning eller kan man fylla upp "koppen" för ett par dagar utan att det försämrar kvaliteten?


Jag vill minnas att frågan var uppe för något år sedan. Många svarade då att de hällde i för ett par-tre dagars förbrukning utan att känna någon nämnvärd skillnad. Själv måttar jag bara i det som jag för stunden ska förbruka eftersom jag ofta varierar mellan olika bönor, blandningar och bryggmetoder.
 

larjo11

Well-known member
Jag förvara mina bönor i påsen men en stor påsförslutare har oxo några lufttäta burkar. Bönorna trivs bäst mörkt och lufttätt.
Häller bara i det som går åt för en kopp. Då är det lättare att byta sort oxo. Har 2-3 olika sorter på gång samtidigt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,719
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp