Malmö Patisseriet i Lund

jha

Member
I morse stannade jag till vid restaurang Klostergatans nyöppnade konditori beläget mitt emot tågstationen i Lund. Det ligger inklämt mellan Espressohouse och Espressobar i Pressbyråns gamla lokaler.

http://patisseriet.com/

Peter Frennhoff serverade mig en makalös enkel på deras egen blandning ifrån Koppi.
20 kr för en enkel och 28 för en dubbel.
En enkel kostar alltså dubbelt så mycket som hos Espressobar intill som kör på Filicorikaffe.
Det är ingen som helst tvekan om att jag hellre betalar 20 kr för det fantastiska kaffet jag fick i morse. En riktig kick. Mina varmaste rekommendationer!

De sålde även påsar med Koppikaffe (250 g), dock inte samma som de hade i kvarnen. Priset för dessa var 75 kr.
Kul att det börjar arta sig med kaffeställen i Lund! Forza Lund!
 

josef

Well-known member
kaxigt att lägga sig mellan! Men det är nog det enda rätta, för att lät visa kunder på skillnaden.
 

Satyricon

Well-known member
Har besökt sagda pâtisserie två dagar i följd och beställt en enkel varje gång (Klostergatan). Dugligt kaffe, även om det inte är min stil (föredrar napolitanska blandningar), men framför allt bakverken tar hem segern i triumf. Mycket välgjorda, en del på Valrhonachoklad, därutöver äkta fransk citronpaj och fransk comté-ost. Lunds stockholmstätaste kaffeställe att döma av den dialekt som rådbråkades vid många av borden.
 

richard

Active member
försökte hitta en karta på var patisseriet ligger i lund men
hittar ingen ;S kanske bara ja som söker på fel ställe?
 

AA

Skottjägare
Var inne igår och drack en dubbel.
Helt OK men inget superspeciellt. Jag hade kanske skruvat upp förväntningarna lite väl mycket.
Kaffet var en blandning från Koppi som hade lite fruktighet, lite sötma men saknade syra. Ganska tam faktiskt. Kan tänka mej att det är ett kaffe som passar väldigt många pga att det inte sticker ut.

Hade tid funnits hade jag slevat i mej 5-10 bakelser. Dom såg så grymt goda ut!

/AA
 

Satyricon

Well-known member
Var inne igår och drack en dubbel.
Helt OK men inget superspeciellt. Jag hade kanske skruvat upp förväntningarna lite väl mycket.
Kaffet var en blandning från Koppi som hade lite fruktighet, lite sötma men saknade syra. Ganska tam faktiskt. Kan tänka mej att det är ett kaffe som passar väldigt många pga att det inte sticker ut.

Hade tid funnits hade jag slevat i mej 5-10 bakelser. Dom såg så grymt goda ut!

/AA

Ja, instämmer. Man går dit för bakelsernas skull ...
 

Almapeso

Well-known member
Eftersom det ligger på vägen hem från jobbet så brukar jag smita in när Remheden står där. Det var iofs ett tag sedan jag såg honom nu.

De andra gångerna har jag blivit serverad två helt okey cappucino på koppiblandning. Har försökt att konversera kring deras bönor men mötts av svalt intresse från personalen. Det verkar som att Patisseriets fokus ligger på cafét som helhet, inte espresso och olika blandningar. (vilket är helt okey)

Överlag ett mycket bra ställe av många i Lund nuförtiden.

Ja, instämmer. Man går dit för bakelsernas skull ...
 

onyman

Well-known member
Jag besökte Patisseriet i veckan. Det var bara OK, blev lite besviken: Miljön var lite tråkig, som vilket anonymt kafe som helst. Mackorna var goda och kaffet var..... bara OK. Uppskruvade förväntningar är inte bra...jag gissar att man måste se till att Remheden/Frennhoff jobbar innan man går dit?
 

jha

Member
Rätt man på rätt plats

Jag besökte Patisseriet i veckan. Det var bara OK, blev lite besviken: Miljön var lite tråkig, som vilket anonymt kafe som helst. Mackorna var goda och kaffet var..... bara OK. Uppskruvade förväntningar är inte bra...jag gissar att man måste se till att Remheden/Frennhoff jobbar innan man går dit?

Du gissar rätt.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp