Recumbent-tankar... nån cykeldåre här?

zix

Well-known member
Jag går i allvarliga tankar att börja helårscykla till jobbet, nu kostar det för mycket att sprida avgaser med Saaben. Mitt problem är att det är lite för långt för att funka att cykla "som vanligt" dit. Jag är egentligen en rätt van cyklist, och har inget emot att ta i lite, men sträckan tar 50-65 minuter idag beroende på motvind och trötthet, det funkar inte med barnhämtning och att samtidigt rodda runt en 100% anställning. Buss ska vi inte tala om, det är ett undantag om man klarar sig under timmen i restid med västtragik min sträcka (Puketorp - Klippan för Gbg-folk).

Sträckan är ungefär två mil. Jag skulle behöva pressa ner det till runt halvtimmen i restid, alltså 35-40 km/h medel. För mycket för cykel, men faktiskt ungefär lika med vad man kommer upp i med bilen i alla köerna.
Tankarna gick först till elmoppe, det lär väl vara många som tittar på det nu. Men jag gillar egentligen cykel mycket bättre, och efter lite surfande börjar en idé ta form.

Trike ser otroligt mysigt, bekvämt och smart ut, inte minst den holländska Aerorider. Jag medger att Aerorider är så otroligt fräck att det är svårt att låta bli att springa till banken direkt.
Men dom där går knappast in på cykelbanorna i Gbg, så tillbaka till två hjul.

Då hamnar vi på en "recumbent" för att låna det engelska uttrycket, alltså liggcykel, med en bra anpassad hjälpmotor. Liggister är snabba ena.
En sån här goding till exempel:
http://www.challenge-recumbents.com/html/index.php?taal=en
med nåt sånt här:
http://www.ecospeed.net/prodemdu.html
Borde kunna ta mig rätt nära mitt mål. Eller?

Alltså, cykeloter, är jag ute och cyklar med mina idéer? Det är gissningsvis ungefär 30000 vi pratar om för en sån här lösning. Är jag på rätt väg? Styr mig rätt!
 

zix

Well-known member
Jo, regnet faller kallt och länge här... men med en sån får man nog se till att köra på vanlig väg, och då blir man genast konkurrent, en långsam sådan, till alla bilar. Jag är tveko till att det skulle fungera praktiskt med hur jag bor och jobbar. Annars är det ju ingen tvekan, aerorider och dylika är superfräcka.
 

AJ

Well-known member
Jag har också varit inne på en liggcykel som pendlare. Dock så faller det på att jag passerar Sthlms innerstad och då känns en liggcykel lite farlig. Man syns inte lika bra och det är lite svårare med överblicken, enligt min mening. Men har man bra cykelväg/väg som är lite mindre knixig så är det ju ett givet val. Snabbt och mkt bekvämare. Dock så är de ju dyra som du redan kommit på, det billigaste jag hittat är ca 20000:-. Men det brukar dyka upp några beggade ibland på HPV:s hemsida (Se svartvest länk) men även på blocket har jag sett ett par.
/A
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Efter idogt surfande har jag hittat en förvånansvärt billig liggist, en Fuenda: http://www.fuenda.com/

Det är Ligfietsshop Dronten och Challenge som har bildat en joint venture, för att få fram en billig liggist. Klicka på "Fuenda France" så kommer ni till en webbutik. 1 er modèle Fuenda : le Calipso 990 €

Lagom pris? Man blir sugen på att köpa en...

 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Snabbare (mindre luftmotstånd), bekvämare (jämför en vanlig cykelsadel mot sadeln på en liggist), mer ergonomiskt (skönare för rygg, osv) och roligare (hoppas jag).

En ActionBent blir rätt prisvärd med den låga dollarn. Undrar vad det skulle gå på totalt med frakt, tull och grejer? Funderar lite på en sådan här till nästa sommar: http://www.actionbent.com/gc27uh.html
 

zix

Well-known member
Jo, det går att hitta hojar mellan 10000 och 15000.
Det finns grymt många modeller. Man kan förstås försöka hitta en begagnad också.
Synd att Leitran ska vara så skrikful, för den verkar vara en redigt mycket mer prisvärd - och dessutom mer beprövad - velomobil än den där aeroridern jag länkade till i första posten.
 

Wannabe

Well-known member
Hmm. En fundering.
Om det går snabbare än en vanlig hoj. Varför kryllar det då inte av liggvarianter på tour de France?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
För att "vanliga cyklister" är bakåtsträvande knäppskallar. Eller i alla fall arrangörerna. Så liggcyklar är förbjudna i så gott som alla tävlingar.

De har tydligen fått dispans för Vättern runt, men i övrigt är de förbjudna. De blev förbjuda efter att 6 st liggcyklister deltog i en tävling i Norge... och de placerade sig på platserna 1-6. Varav en cyklade runt och rökte samtidigt, liggandes i sin cykel.

Ovanstående har jag i alla fall läst på liggisternas forum, om det stämmer eller inte vet jag inget om.
 

zix

Well-known member
Det stämmer att reglerna är såna att man måste ha den klassiska formen ("diamondback") i väldigt många tävlingar.
Eftersom man inte kan stå upp i backarna med liggcykel så brukar det sägas att den klassiska formen är bättre när det blir mycket uppför, men att liggcykeln vinner på raksträckor och i nedförsbackar. Beror säkert väldigt mycket på den som sitter på cykeln också.
 

zix

Well-known member
Men ställer vi frågan om varför reglerna är som dom är så kanske man lätt kan passa in KG:s svar där.
Att "endast DB"-regeln inte har förekommit innan liggcyklarna började användas i tävlingar är ju helt klart - annars skulle de aldrig kunnat vara med och sen bli förbjudna. Man kan ju undra hur konsumentcykeln hade sett ut idag om liggisarna hade fått fortsätta att vara med.

Men... det finnns väl fler här än jag som minns regeländringarna runt Stenmark? Vinner man för mycket är det inte heller bra...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
I praktiken ingen skillnad, bortsett från att utsläpp av restprodukter flyttat från avgasröret till någon annan plats. Mängden energi som behövs för att utföra ett arbete är konstant.

OK, då spelar det alltså ingen större roll om vi eldar kol eller bensin för energi, jämfört med t.ex. vindkraftverk, vattenkraftverk eller kärnkraftverk?

Ja, jag tycker att kärnkraftverken är bättre än att elda med kol.
 

zix

Well-known member
Det är klart att det hade varit skillnad!
El i sig är inte nödvändigtvis utsläppsfri och miljövänlig energi. Men den kan vara det. Olja aldrig bli vare sig utsläppsfri eller miljövänlig energi.

Sen är det förstås så att vi inte får fortsätta att lägga så jämra mycket energi på vårt resande. Bara en av många viktiga aspekter i ändringen mot en hållbar energianvändning, men en som jag för min del tänker göra något åt så fort som möjligt, genom att sluta åka den...**@€& bilen till jobbet.

Jag är helt med på att det inte är särskilt meningsfullt att byta bensinbil mot elbil och sen bara dra på precis som vanligt. (Fast jag vet trots det att hade jag elbil skulle jag skratta hela vägen till jobbet i alla bilköerna, lika mycket som jag nu lider varje gång man måste ner i krypfart och formligen ser avgaserna pyra ut ur rören där bak - precis lika mycket när bilen står still och puttrar i köerna som när den går i 70. Vilken idiotisk konstruktion egentligen! :huh:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hah, snacka om att hitta en gammal tråd vid en googling!

Är sedan ett par månader en stolt ägare av en Challenge Fujin Tour och kan varmt rekommendera den om någon är i köpestankar. Det är sjukt bekvämt att cykla jämfört med en vanlig ståcykel, och lite snabbare går det allt tack vare det låga luftmotståndet.

Vi har för övrigt fått en svenskt återförsäljare av Challenge liggcyklar, så om någon är nyfiken på liggcyklar kan ni kika in på www.liggcyklar.se

:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp