Rosta rostat kaffe

Videoten

Well-known member
Som rubriken lyder.
Fungerar det att rosta på ett kaffe som redan är rostat.
Dvs. om jag rostar i min popcornmaskin, låter det stå ett dygn, smakar av och inser att det är lite för lite rostat.
Kan jag då rosta på bönorna några minuter eller blir det helt kajkiloppo då?
 

Axel

Well-known member
Går och går. Du kan även grilla en fisk därefter frysa den och grilla om den när du känner för det.
Tillskillnad från Torminator säger jag hellre för ljusrostat än omrostat.
 

Videoten

Well-known member
Bara för att göra eljest så rostade jag mer av samma bönor och mörkrostade ordentligt och blandade med dom ljusrostade.
Gott?
Mjääääää, kan jag väl inte påstå
Men nu vet ja, blir ut å experimentera i garaget ikväll när barnen somnat.
 

josef

Well-known member
förlåt, men måste skriva ett inlägg här. ALDRIG i livet! Rostaren har rostat bönorna enligt olika kurvor och massa sånt, och kommit fram till att såhär ska detta kaffe smaka. Det är ett konstverk, när det svalnat har rostaren bedömt att han är klar. När de svalnat är de KLARA. No more. Rostaren har gjort sitt konstverk, och det är din uppgift att exponera konstverket på ett vackert sätt, inte rita massa svarta streck över tavlan. För att översätta till kaffe, rostaren har rostat, du extraherar. Du gör ju självklart vad du vill med dem egentligen, och vill du rosta om och smaka det, fine. Men för min del så är det som att kasta skit på konstnären.

No offence, men kände att jag behövde säga något om vad jag tycker.
 

Videoten

Well-known member
Fast i det här fallet är jag konstnär (eller snarare dagiskluddare) malare, doserare, drickare osv.

Jag försöker lära, men det är svårt och fram för allt så blir det en massa koppar kaffe om dagarna.
 

jojo

Well-known member
josef: jag tyckte det lät som att kaffet rostades i videotens popcornmaskin vid "första rostningen". Vad jag förstår så tyckte jag inte att det lät som att han menade att det blev ett konstverk...
 

Stuggi

Member
Ja, det fungerar och Ja, det blir bra, vissa riktigt gamla italienska rostare gör just detta, dvs. rostar förbi första crack, låter rostningen avta, och sedan lägger de igång igen och tar den till vienna eller nåt. Prova med att låta bönorna svalna i en kastrull imellan eller nåt och se vad som händer. Kräver ganska jämn rost och mycket trial and error. Speciellt sura kaffen blir mera drickbara med den här metoden.
 

Malabar

Well-known member
Kan man (vore ju bra isåfall) rädda gamla avslagna ljsa bönor genom att skrämma upp dem i ugnen lite?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp