Nakenfilter = godare kaffe?

FabianP

Well-known member
Ljusgrått eller vitt hade varit rätt mycket mer stylish, väl mycket öststat över den färgen. Fast det måste kanske vara någon mörk färg, har inte järnkoll på teflons egenskaper och möjligheter. Men lite sugen blir man ju, Synessohandtag passar snyggt som fasen i Silvian... :)

/Fabian
 

Nysquist

Active member
Första skottet efter rengöringen smakar ju aldrig kalas. Metall, stelhet, dålig kopp och ibland hemskt bittert. Vi börjar dagen med att trycka några skott från varje grupp i avloppet för att återfetta våra bajonetter så kaffet inte rinner i direkt kontakt med metallen.
Kanske är det här som naket har sin överlägsenhet i hemmabruk. Personligen har jag inte råd att spilla massa kaffe på att återfetta sprout och pf varje morgon. I fall av de nakna filtret och teflon slipper jag detta... jippi!?
 

snabbkaffe

Well-known member
Jag finner bara det lite otroligt att kaffet skulle plocka upp så fruktansvärt mycket smak genom beröring av filterhandtaget under ett par sek.

Vattnet har väl färdats genom grus och skit och åtskilliga mil metallrör innan det når kranen. Därefter ligger det i en plastbehållare i kaffemaskinen. Värms upp i kokaren och ligger där ett tag. Går vidare ut genom portafiltret innan det träffar kaffet.

Är vattnet helt ofärgat av bismaker efter detta?

Sedan träffar vattnet kaffet och kaffe/vattenblandningen träffar filterkorg och sedan handtag innan det rinner ner i koppen.

Är det nu fullt med bismaker?

Den enda skillnaden jag ser är aningens mer temporär crema, samt att jag till mycket större del kan sortera bort dåliga skott innan jag smakat på dom. Alltså möjlighet att analysera skottet okulärt, vilket självklart är kanon! :)

Ett lyckat skott smakar dock likadant hos mig, oberoende av handtagstyp.
Må det isf vara att mina smaklökar är helt värdelösa ;)
 

lupoo

Well-known member
Men faktum är att det smakar metall (och annat som inte hör till kaffet) i det första "skottet" efter rengöring. Att ej servera detta första skott gör man inte på den "seriösa kaffebaren" utan det åker i slasken, ett sk "sink-shot."
Själv använder jag "fulkaffe" i några skott efter att handtagen eller maskin har fått smaka rengöringsmedel. Ett billigt sätt att få dit lite kaffeoljor igen.

Naket eller klätt? Kör med bägge och det är lite i perioder. Vet inte om det gör så mycket i smaken, koll på extraktionen får man. Men när det "rinner gôtt" spelar det inte så stor roll om det är naket eller klätt.

Å andra sidan så börjar ju kaffet smaka allt mer som det på Espresso House om man börjar slarva med renligheten i maskin och kvarn.

Nu vet jag inte om jag hamnade OT eller om det blev lite allmänt svammel i tråden från min sida , fredag em och lite trött i huvudet samt för lite kaffe.....
 

peterparnes

Well-known member
Jag har provat lite fram och tillbaka med naket eller inte och min slutsats är att naket ger mer kropp i kaffet och enligt mig och mina gäster ger ett godare kaffe.
 

spice

Active member
Snart får man väl skippa koppen också och extrahera direkt i munnen för att inte kaffet ska ta smak från koppen..
 

AA

Skottjägare
Att kaffet skulle ta smak av portat tror jag inte på. Att det är roligare att titta på ett skott via nakenportat håller jag däremot med om. Att ett skott direkt efter rengörning eller uppstart av maskinen inte smakar hallon håller jag med om men att det har med metall som följer med ner i koppen tror jag inte på.

Om någon känner eller inbillar sig att det blir bättre med nakenportat så är det ju bara att gratulera. Mycket billigare uppgradering än så är ju svår att finna.

Jag kan ha helt fel, jag är bara nybörjare.

Ha de gott allihop!

/AA
 

martink78

Well-known member
Om någon känner eller inbillar sig att det blir bättre med nakenportat så är det ju bara att gratulera. Mycket billigare uppgradering än så är ju svår att finna.

Jag kan ha helt fel, jag är bara nybörjare.

Ha de gott allihop!

/AA

Ja, jag tycker nog du har fel, nakenfilter är inte speciellt billigt. Iaf inte till Pavan.. :)
 

Jay

Well-known member
Det blir skillnad med nakenfilter, om man gillar det eller inte är ju en annan sak. Kan det bero på att man kör ner en dubbel rakt ner och inte separerar shotsen för att sedan återförenas i koppen?
 

Jay

Well-known member
Första skottet efter rengöringen smakar ju aldrig kalas. Metall, stelhet, dålig kopp och ibland hemskt bittert. Vi börjar dagen med att trycka några skott från varje grupp i avloppet för att återfetta våra bajonetter så kaffet inte rinner i direkt kontakt med metalleni!?
har du précis flushat igenom PF med vatten tomt när den sitter fast i grupphuvudet när du kör igenom den med kaffe som smakar illa?
 

AA

Skottjägare
Det blir skillnad med nakenfilter, om man gillar det eller inte är ju en annan sak. Kan det bero på att man kör ner en dubbel rakt ner och inte separerar shotsen för att sedan återförenas i koppen?

Hur menar du med att du separerar shotsen?
Oavsett så tycker jag det är BS på hög nivå att det är skillnad på ett nakenskott och ett skott gjort i ett porta med botten. Visst är det roligare med naket men godare? BS.
Jag blir gärna bevisad om motsatsen.

Den som hävdar att det är skillnad mellan naket/teflon/portaflon/krom är välkommen hem till mej så kör vi blindtest med dom olika. Jag har dom, jag har testat, ingen skillnad.

Kanske är det så enkelt att jag i princip bara dricker enkla och där finns ingen skillnad? :D

/AA
 

snabbkaffe

Well-known member
Det blir skillnad med nakenfilter, om man gillar det eller inte är ju en annan sak. Kan det bero på att man kör ner en dubbel rakt ner och inte separerar shotsen för att sedan återförenas i koppen?

Skillnad i smak blir det uppenbart för många.
Kanske är skillnaden endast mental för att de vill att det ska smaka bättre.
Kanske är den verklig men vissa känner inte den för att de inte vill känna den

Mental eller ej spelar ju dock egentligen ingen roll. Det är bara att gratulera de där det blir bättre :)

Finns det något seriöst blindtest att läsa? Hade varit intressant. Jag vill häva min mentala block och få godare shots!
 

Nysquist

Active member
har du précis flushat igenom PF med vatten tomt när den sitter fast i grupphuvudet när du kör igenom den med kaffe som smakar illa?

Maskinen är grundligt rengjord och har stått så under natten. Den är som den är varje morgon klockan 05:30... lite tjurig, som jag. Men som Lupo skrev så skulle inget seriöst café sälja första shotten, den är inte lika god än heller kalibrerad för maximal extration.

Naket har gett mig de tydligaste och starkaste karaktärerna av mörk choklad som vårat huskaffe har att erbjuda. Det var en "wow" känsla, men inte den godaste koppen jag tryckt av samma kaffe.

Jag tycker dock inte att ett nakenfilter är lättare att jobba med hemma så som i cafét. Naken filtret smakar något annat, men då var väl ändå smaken som den där... baken?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp