Nakenfilter = godare kaffe?

Marv

Well-known member
Det finns flera skäl till att använda mässing. Lätt att tillverka delar av massing, billigt, god värmeledningsförmåga mm. Kromet finns där för att skydda mässingen. Att kromet rinner med kaffet ner i kopen... vet inte, tror det mesta som lossnar är det som mekaniskt nöts bort vid rengöring. Sen är frågan om det lilla kromet som följer med ner i koppen är i en form som kan reagera ed något i vår kropp.

Mer om mässing:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mässing

Stålvarianterna har en lägre vämeledningsförmåga MEN viktigast är kostnaden som blir avsevärt högre.

För att få mässigen berbetningsbar brukar man blanda i bly. Jag skulle inte vilja ha detta i mitt kaffe.
 

MrBean

Well-known member
Finns många kvaliteer av sk. rostfritt... Bearbetningen är dyr tyvärr...

Borde inte manliga Barristor som kör naket bära kilt? bra marknadsförings tips!
(bara en passus....)
:)
 

Joche

Active member
Bly - skulle inte tro det

För att få mässigen berbetningsbar brukar man blanda i bly. Jag skulle inte vilja ha detta i mitt kaffe.

Den förhärskande mässingslegeringen tycks vara koppar och zink. Tror inte man av bearbetningsskäl blandar i bly i ämnen för pf tillverkning - blir för dyrt. pf är ganska enkla grejer att göra. De gjuts i ett stycke och maskinbearbetas på några ställen för att kunna montera spouts, handtag, fjäder ring. Naturligtvis lite slipning för att få en bra, ren, slät yta mot filtergruppen. Därefter kromning och klart. Ett naket filter torde vara ännu enklare att få till då inga spouts monteras.
 

Tobiemme

Well-known member
jag är helt inne på att det är godare med naket.
lutar åt (MrBeans teori) att det är syret som gör det. jämför förresten med creman man får vid nakenskott – helt absurd! :D
i min mun så är mjukheten den främsta skillnaden i smak. möjligtvis är det lättare att urskilja olika nyanser också, men där har jag inte jämfört så noga.
 

jojo

Well-known member
Skulle vilja bekräfta att det blir godare med naket. Sedan jag köpte mitt nakna har jag i princip bara kört med detta. Blir nästan löjligt bra just nu. :)
 

Ernst

Well-known member
Det enda som kan påverka det extraherade kaffet är ju PF, spouten och koppen. Om det är så mycket godare att köra naket borde det vara ännu godare att ställa undan koppen och brygga kaffet direkt i munnen! :D
 

Gustaf

Member
köpte ett naket pf till min gaggia idag. drog första skottet nyss... vilken skillnad! mitt dåliga samvete över att lagt massa pengar på ännu en kaffegrej försvann genast.
på senaste tiden har jag stört mig på en metallisk bismak i espresson och tänkte att det kanske var pf som var sliten. det verkar ju onekligen som det var fallet.
nu längtar jag till morgon kaffet.
 

hrbrun

Well-known member
Om två timmar hämtar jag mitt nya nakenportafilter. Det ska bli kul att testa!

Återkommer med rapport och bilder....
 

battra

New member
Hej (mitt första inlägg här) - jag dricker annars mer te än espresso, och var nyligen inblandad i en liknande diskussion på ett teforum - då gjorde jag nån sorts blindtest, bl.a. med vatten kokat i en vanlig kastrull, och jag blev förvånad över hur lätt det var att identifiera vatten som kokats på olika sätt. Kastrullvattnet hade en ganska skarp metallisk arom - rostfritt stål innehåller ju också krom.

Att kromet följer med kaffet ut är en obehaglig tanke...

Krom är faktiskt inte farligt (i måttliga mängder) - det är t.o.m. bra att få i sig lite krom - bara det inte sabbar smaken på kaffet (eller tét).
 

snabbkaffe

Well-known member
Syns inte när man har korg i, om man inte har någon slags superhjältesyn eller så ;)
Kanske syns lite vid spoutsen iofs, men vill man ha gott kaffe får man lida pin...

Färgen är tydligen inte heller slumpmässig, utan till för att man lättare ska se smuts vid rengöring.
 

FabianP

Well-known member
Annars har ju t.ex. Nesta här i Lund portafilter som är teflonbelagda, fast med grå/svart beläggning istället. :)

Hela tanken är väl att där typ inte skall vara någon smuts, och är där det, fixar ett snabbt drag med diskborsten det. Känns som fett overkill att ha hemma, men det blir väl inte mycket dyrare än att köpa ett original-portafilter. Dessutom; "There is no such thing as overkill" :cool:

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp