Nakenfilter = godare kaffe?

Marv

Well-known member
Jag tycker också att det smakar bättre med naket filter. Har inte fördjupat mig i det utan är bara nöjd.
 

Fabian

Well-known member
Håller med om att det är onödigt att kaffet ska rinna genom metall-PF, när det kan ta raka vägen genom det nakna.
Det vore ju intressant om det fanns filterkorgar i andra material att testa med.
 

Pac

Maskindoktorn
Det räcker att konstatera att kromet försvinner i botten på portafilterhållaren medan den används. Någonstans skall metallen försvinna.

En sak är i alla fall säker. Den lär inte förångas... :nowink:
 

andcar

Well-known member
Är inte det här en fråga för BadCoffee-gänget?
Testa ett naket, ett portaflon, ett nytt och ett lite lagom slitet pf.
-Vad säger ni, när kommer det testet?
 

Joche

Active member
Ceteris paribus - Allt annat lika

Är inte det här en fråga för BadCoffee-gänget?
Testa ett naket, ett portaflon, ett nytt och ett lite lagom slitet pf.
-Vad säger ni, när kommer det testet?

Ett sådant test ställer enormt stora krav för att bli rättvisande. Det enda som får variera är just pf. Allt annat, kaffe, tampning, temp, tryck, tider, malgrad; allt, måste vara exakt lika annars går det inte att avgöra vad som beror på vad.
 

josef

Well-known member
Ett sådant test ställer enormt stora krav för att bli rättvisande. Det enda som får variera är just pf. Allt annat, kaffe, tampning, temp, tryck, tider, malgrad; allt, måste vara exakt lika annars går det inte att avgöra vad som beror på vad.
Så shoot. Tre-fyra gör 10 espresso var på respektive metod, två kan använda ett kaffe och två ett annat. Eller så. Använd verktyg för att mäta i värsta fall. De är duktiga grapparna.
 

Buffeln

Well-known member
Man kan ju använda en sådan här.

getimage.aspx


La Marzocco Swift. Kvarn med automatisk tampning. Då slipper man den parametern.
 

jojo

Well-known member
Filterkorgarna bör också vara identiska om man ska testa. Dessutom måste alla handtag sitta i samma/samma sorts maskin/bryggrupp.
 

josef

Well-known member
Filterkorgarna bör också vara identiska om man ska testa. Dessutom måste alla handtag sitta i samma/samma sorts maskin/bryggrupp.
det är ju självklarhet i detta sammanhanget. Swiften däremot är jag skeptisk mot. Den ger förmodligen samma resultat gång på gång, men om vi tar bft på åsög. som exempel, så har ingen shot blivit riktigt bra om de malt på den. Om de istället använder supper jollyn så får baristan nästan alltid till grymma skott. Men det kan självklart bero på inställningar i swiften.
 

Buffeln

Well-known member
det är ju självklarhet i detta sammanhanget. Swiften däremot är jag skeptisk mot. Den ger förmodligen samma resultat gång på gång, men om vi tar bft på åsög. som exempel, så har ingen shot blivit riktigt bra om de malt på den. Om de istället använder supper jollyn så får baristan nästan alltid till grymma skott. Men det kan självklart bero på inställningar i swiften.

Troligtvis. Jag har fått bra kaffe från swift vid flera tillfällen. De krävs ju dock att baristan kan utrustningen. ;)
 

MrBean

Well-known member
Att dekantera en espresso

Att luft(syre) krävs för att få fram vissa smaker:
Många vet ju detta när det handlar om vin, viktigt på unga viner. Och nej, det räcker inte med att dra ur korken! det skall kanteras på karaff!
En korrekt upphälld pilzner, beställ en pilz i tyskland på ett ölhak och det tar 4-5 minuter att tappa upp ölen eller som Irländarna gör med sin Gunniess. Denna ölkultur är få förunnade i sverige, tyvärr!(Magnus Ugglas 4s gäller även på svenska barer...)
Så att syret berikar en espresso som exponeras i en friare atmosfär under en längre tid vid naken extrahering än via PF och sputs ner i koppen tror jag spelar störst roll för smaken.
Att det är ovanligt att få naket på stan handlar nog om att det skulle synas direkt när de fuskar samt att det blir lite mer skvätt...tänk de på stan som inte ens orkar torka av ångpipen.

Att kromet följer med kaffet ut är en obehaglig tanke...så även teflon...vad är bäst? mässing? hrmmm... varför är det ingen som gör i syrafastrostfritt? finns det? i så fall är jag mycket intresserad! länk plz :)
 

jojo

Well-known member
De kör naket på det där lilla stället på karlavägen som ligger i en möbelbutik. Där har de lite ambition också.. minns bara inte vad det heter.
 

Joche

Active member
Att luft(syre)

Att kromet följer med kaffet ut är en obehaglig tanke...så även teflon...vad är bäst? mässing? hrmmm... varför är det ingen som gör i syrafastrostfritt? finns det? i så fall är jag mycket intresserad! länk plz :)

Det finns flera skäl till att använda mässing. Lätt att tillverka delar av massing, billigt, god värmeledningsförmåga mm. Kromet finns där för att skydda mässingen. Att kromet rinner med kaffet ner i kopen... vet inte, tror det mesta som lossnar är det som mekaniskt nöts bort vid rengöring. Sen är frågan om det lilla kromet som följer med ner i koppen är i en form som kan reagera ed något i vår kropp.

Mer om mässing:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mässing

Stålvarianterna har en lägre vämeledningsförmåga MEN viktigast är kostnaden som blir avsevärt högre.
 

josef

Well-known member
såg idag att mellqvist söder slängt bort två pf med spouts och har alltså 3 st nakna nu. GILLAS! Dessutom erbjuds en kort dubbel i enkelkopp på menyn, Portland kallas det visst (dubbel ristretto i enkelkopp). Gillas verkligen. Mycket gott. Mycket sylt.
 

Cillalåda

Well-known member
Att luft(syre) krävs för att få fram vissa smaker:
Många vet ju detta när det handlar om vin, viktigt på unga viner. Och nej, det räcker inte med att dra ur korken! det skall kanteras på karaff!

Så att syret berikar en espresso som exponeras i en friare atmosfär under en längre tid vid naken extrahering än via PF och sputs ner i koppen tror jag spelar störst roll för smaken.

Att kromet följer med kaffet ut är en obehaglig tanke...så även teflon...vad är bäst? mässing? hrmmm... varför är det ingen som gör i syrafastrostfritt? finns det? i så fall är jag mycket intresserad! länk plz :)

Tror på ovan nämnda tetori, och vill tillägga att syrafast eller i folkmun rostfritt inte skulle hålla sig just rostfritt med den hantering som PF ofta utstår. Kostnaden blir också betydligt högre och inte att förglömma tyngden och hårdheten i materialet. :unsure:
 

josef

Well-known member
någon som har testat portaflonhandtagen och kan uttrycka sig om skillnaden? Nu närmast blir det frukost på Mellqvist med naket kaffe!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,706
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp