Sidan 14 av 16 FörstaFörsta ... 41213141516 SistaSista
Resultat 105 till 112 av 123
    Enda skillnaden mellan vanliga spouts och naket tycker jag är att creman med naket blir mer voluminös men luftigare och sjunker ihop snabbt på ett ganska fult sätt. Dock är det lite snyggt att titta på kaffet som kommer ur naket..

Senior Member Coffea-Arvensiss avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ska man prata kaffekemi så är det ju olika sorters vatten beroende på vart i landet man bor.
    Vad skulle t.ex. kunna få ett vatten med hög järnhallt att bli ett gott kaffe?
    Bortsett från citronjuice/syra vet jag inte om något som får bort järnsmak på ett bra sätt.
    Vattnets smak påverkas ju också till viss del av årstid/väder.
    "-Gott kaffe växer på Buskar."

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    jag har botaniserat vidare!
    efter att ha kört extraktion med och utan naket pf för att sen pressa igenom aeropressen kunde jag inte känna någon som helst skillnad mellan kaffena. Det känns inte helt ologiskt att det är just i creman eventuella skillnader borde hamna, nån som kan verifiera mina tankar?
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Det låter ju rimligt. Naket ger mer/annorlunda crema IMO, så ev smakskillnad borde väl sitta där också.

Som nybörjare måste jag hålla med om att det blir skillnad i smak. Dock bör betänkas att mitt PF är tillverkat i aluminium!

Jag drog fram Dremeln och tre timmar och c:a tio kapskivor senare var man naken, så att säga. De shots jag dragit efter detta har haft mer crema, mer "Guinness(TM)-effekt", och lite mer kropp och sötma i smaken. Jag blev faktiskt lite förvånad över resultatet, eftersom jag inte förväntade mig så stor skillnad (största anledningen till modden var att kunna få mer feedback, och på så sätt lära mig snabbare när jag gör fel), så placebo tror jag inte på i mitt fall.

När jag tänker efter så tror jag att skillnaderna har med tre saker att göra:
    - Gamla oljor som härsknat i spouten (svårt att rengöra ordentligt där)
    - Mindre crema kan bero på friktionen när espresson rinner (som Ditho föreslog)
    - Utfällning av metall i kaffet

Man bör tänka på att kaffe innehåller syror, som absolut kan binda metaller. I vilken utsträckning vet jag dock inte. Mitt PF är ju som sagt gjort av aluminium, en metall som definitivt lämnar ifrån sig smak även vid låga temperaturer (Coca-Cola i glasflaska kontra burk, någon?). Nu kommer ju kaffet med 90+ grader, vilket gör en rejäl skillnad.

Allt detta är ju dock teoretiskt. Själv upplevde jag (oväntad) skillnad - så även vänner, som jag bjudit på espresso både före och efter modden. Men även om all denna smakskillnad är helt inbillad, så är de faktum att man dels ser extraktionen (och därmed alla eventuella brister i sin teknik), och dels slipper hålla på och rengöra PF hela tiden även de stora fördelar med att köra naket. För att inte tala om den estetiska faktorn.

My 2 c.

//Andreas

Citat Ursprungligen postat av mts Visa inlägg
    jag har botaniserat vidare!
    efter att ha kört extraktion med och utan naket pf för att sen pressa igenom aeropressen kunde jag inte känna någon som helst skillnad mellan kaffena. Det känns inte helt ologiskt att det är just i creman eventuella skillnader borde hamna, nån som kan verifiera mina tankar?
    Det verkar märkligt eftersom jag nästan aldrig får en shot som smakar exakt likadant, knappt så att de är likadana om du drar ut två enkla ur samma portafilter... subtila skillnader borde det bli mellan de tre...

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    Citat Ursprungligen postat av Jay Visa inlägg
    Det verkar märkligt eftersom jag nästan aldrig får en shot som smakar exakt likadant, knappt så att de är likadana om du drar ut två enkla ur samma portafilter... subtila skillnader borde det bli mellan de tre...
    det är inte direkt så att jag testade en gång och bestämde att "så är det nog" utan jag har testat ett flertal gånger. Naturligtvis är det inte identiska shots, vore fantastiskt om jag kunde trycka ur likadana shots med silvia... men efter rätt många år med henne så kan jag få fram hyfsat konsekventa shots (sett til rinntider, period innan blondning och såna mätbara faktorer).
    Men istället för att dissa min slutsats kan du väl göra ett eget försök och återkomma med dina erfarenheter? jag tror nog att fler kommer vara av samma åsikt som jag.
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Citat Ursprungligen postat av fork Visa inlägg
    Som nybörjare måste jag hålla med om att det blir skillnad i smak. Dock bör betänkas att mitt PF är tillverkat i aluminium!

//Andreas
    Vad skulle det annars varit tillverkat av? Stål?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •