Sidan 1 av 16 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 123

Nakenfilter = godare kaffe?

Hej kaffeentusiaster!

Jag provade idag att köra med ett nakenfilter på min maskin. Det som slog mig förutom att det ser lite tufft ut under extraktionen är att kaffet verkar smaka mer/godare (!)

Jag flyttade mitt vanliga dubbelfilter till den nya filterhållaren som jag köpt och körde igång utan att göra några justeringar på kvarnen eller liknande. Resultatet är att det helt plötsligt dök upp smaker i kaffet som jag inte känt tidigare.

Någon som har upplevt samma sak?

Låter ju lite märkligt. Jag kan inte se att spouten skulle kunna påverka smaken nämnvärt, om den inte är kall, eller smutsig. Du kan inte bara fått till ett riktigt bra skott?
    "Man skall inte vara FÖR snål mot sig själv..."

Det var det jag också tyckte. Att det inte borde påverka smaken.

Mitt tidigare dubbelfilter var inte smutsigt eller kallt.

Har du ett nakenfilter själv Buffeln?

En möjlig grej skulle kunna vara att det nya handtaget bara suttit i bryggruppen i några minuter. Kaffet kanske kyldes ned någon grad och blev godare. Jag ska prova imorgon när handtaget fått sitta i lite längre.

Hur länge handtaget sitter i borde spela mindre roll med naket. Kaffet kommer ju aldrig i kontakt med själva handtaget. Kan det vara så att det vanliga "spoutade" handtraget inte är i när du kylflushar? Då skulle ju handtaget behålla den höga tempen från när det satt i gruppen. Och då kanske kaffet bränns när det kommer ur filtret och träffar handtaget och spouten?
    Tack för kaffet!

Nej, jag kör själv inte naket filter. Jag har bara svårt att se skillnaden. Du får köra flera skott av varje och se om du tycker att intrycket består. I så fall har vi ett nytt ämne att nörda ner oss i efter att vattentesterna är färdigdiskuterade...
    "Man skall inte vara FÖR snål mot sig själv..."

Jag tror att det är fullt möjligt att det kan bli bättr kaffe med nakenfilter. Har inte sett i verkligheten men utifrån bilder på bryggning med NF så är slutsatsen att mindre kaffe får kontakt med syret i luften. Jag förmodar även att en del gosaker i kaffet faktiskt fastnar på metallen när det rinner ner i koppen. Detta syns ju oxå när man efter bryggning sköljer av ur handtaget, det rinner ut rester från bryggningen.

Japp blir smakskillnad. Du slipper att det kommer i kontakt med metallen (kromet, eller i värsta fall mässingen om det är lite slitet) i botten på pf och spouts, och, detta gäller framförallt caféer/kaffebarer, så slipper man att massa gammalt kaffe ligger i botten på pf. Mindre kontakt med annat än vatten, speciellt metaller av olika slag (vissa ger mer smak än andra), gör gott för kaffet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •