Nakenfilter = godare kaffe?

leitzler

Well-known member
På Barista Camp 2009 snackade vi om hur kaffets smak påverkades av fallhöjden mellan sprout och kopp. Bara för att kasta in en brandfackla sådär.. :)
 

snabbkaffe

Well-known member
Kaffet smakar även bättre Söndag kväll jämfört med Tisdag morgon.
Fredag kväll är också en helt ok kaffetid. Akta er för Måndag kväll bara. Riktigt elak smak!
;)
 

FabianP

Well-known member
Det intressanta är om ni kom fram till något angående det? Själv hade jag gärna haft så att man precis får ut koppen under spoutsen, och brukar också sätta en distans för just detta, men det kanske bara är idioti? :)

/Fabian
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Enda skillnaden mellan vanliga spouts och naket tycker jag är att creman med naket blir mer voluminös men luftigare och sjunker ihop snabbt på ett ganska fult sätt. Dock är det lite snyggt att titta på kaffet som kommer ur naket..
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Ska man prata kaffekemi så är det ju olika sorters vatten beroende på vart i landet man bor.
Vad skulle t.ex. kunna få ett vatten med hög järnhallt att bli ett gott kaffe? :huh:
Bortsett från citronjuice/syra vet jag inte om något som får bort järnsmak på ett bra sätt.
Vattnets smak påverkas ju också till viss del av årstid/väder.
 

mts

Well-known member
jag har botaniserat vidare!
efter att ha kört extraktion med och utan naket pf för att sen pressa igenom aeropressen kunde jag inte känna någon som helst skillnad mellan kaffena. Det känns inte helt ologiskt att det är just i creman eventuella skillnader borde hamna, nån som kan verifiera mina tankar?
 

JKolmo

Well-known member
Det låter ju rimligt. Naket ger mer/annorlunda crema IMO, så ev smakskillnad borde väl sitta där också.
 

fork

New member
Som nybörjare måste jag hålla med om att det blir skillnad i smak. Dock bör betänkas att mitt PF är tillverkat i aluminium! :eek:hmy:

Jag drog fram Dremeln och tre timmar och c:a tio kapskivor senare var man naken, så att säga. De shots jag dragit efter detta har haft mer crema, mer "Guinness(TM)-effekt", och lite mer kropp och sötma i smaken. Jag blev faktiskt lite förvånad över resultatet, eftersom jag inte förväntade mig så stor skillnad (största anledningen till modden var att kunna få mer feedback, och på så sätt lära mig snabbare när jag gör fel), så placebo tror jag inte på i mitt fall.

När jag tänker efter så tror jag att skillnaderna har med tre saker att göra:
- Gamla oljor som härsknat i spouten (svårt att rengöra ordentligt där)
- Mindre crema kan bero på friktionen när espresson rinner (som Ditho föreslog)
- Utfällning av metall i kaffet

Man bör tänka på att kaffe innehåller syror, som absolut kan binda metaller. I vilken utsträckning vet jag dock inte. Mitt PF är ju som sagt gjort av aluminium, en metall som definitivt lämnar ifrån sig smak även vid låga temperaturer (Coca-Cola i glasflaska kontra burk, någon?). Nu kommer ju kaffet med 90+ grader, vilket gör en rejäl skillnad.

Allt detta är ju dock teoretiskt. Själv upplevde jag (oväntad) skillnad - så även vänner, som jag bjudit på espresso både före och efter modden. Men även om all denna smakskillnad är helt inbillad, så är de faktum att man dels ser extraktionen (och därmed alla eventuella brister i sin teknik), och dels slipper hålla på och rengöra PF hela tiden även de stora fördelar med att köra naket. För att inte tala om den estetiska faktorn. :cool:

My 2 c.

//Andreas
 

Jay

Well-known member
jag har botaniserat vidare!
efter att ha kört extraktion med och utan naket pf för att sen pressa igenom aeropressen kunde jag inte känna någon som helst skillnad mellan kaffena. Det känns inte helt ologiskt att det är just i creman eventuella skillnader borde hamna, nån som kan verifiera mina tankar?
Det verkar märkligt eftersom jag nästan aldrig får en shot som smakar exakt likadant, knappt så att de är likadana om du drar ut två enkla ur samma portafilter... subtila skillnader borde det bli mellan de tre...
 

mts

Well-known member
Det verkar märkligt eftersom jag nästan aldrig får en shot som smakar exakt likadant, knappt så att de är likadana om du drar ut två enkla ur samma portafilter... subtila skillnader borde det bli mellan de tre...

det är inte direkt så att jag testade en gång och bestämde att "så är det nog" utan jag har testat ett flertal gånger. Naturligtvis är det inte identiska shots, vore fantastiskt om jag kunde trycka ur likadana shots med silvia... men efter rätt många år med henne så kan jag få fram hyfsat konsekventa shots (sett til rinntider, period innan blondning och såna mätbara faktorer).
Men istället för att dissa min slutsats kan du väl göra ett eget försök och återkomma med dina erfarenheter? jag tror nog att fler kommer vara av samma åsikt som jag.
 

Jay

Well-known member
det är inte direkt så att jag testade en gång och bestämde att "så är det nog" utan jag har testat ett flertal gånger. Naturligtvis är det inte identiska shots, vore fantastiskt om jag kunde trycka ur likadana shots med silvia... men efter rätt många år med henne så kan jag få fram hyfsat konsekventa shots (sett til rinntider, period innan blondning och såna mätbara faktorer).
Men istället för att dissa min slutsats kan du väl göra ett eget försök och återkomma med dina erfarenheter? jag tror nog att fler kommer vara av samma åsikt som jag.
Det var ingen dissning, det var bara en förbryllning att de var så identiska.... min erfarenhet av dagligt arbete är att även med en automatisk mazzer som ska dosera exakt och med shots från samma portafilter så finns diskrepans. Och då avfyrar jag runt 400 shots om dagen.
Sett till rinntider etc. så är det ingen säker garant för smaken heller. När man fyrar av shots som ser perfekta ut, så kan de ofta smaka långt ifrån förväntat resultat, även om de ser rätt ut.
Om du gör test hur du tampar, så kommer resultatet också bli annorlunda. Så varför naken portafilter inte skulle ge ytterligare variation förstår jag inte. Hur och vad detta består av kan ju förstås diskuteras.

Edit: dessutom skriver du att du inte märker någon nämnbar skillnad mellan din espressobryggare och aeropress, vilket var vad jag svarade på från början. Återigen, ingen dissning, men du nämner det inte i ditt svar.
 

mts

Well-known member
hmm då har jag antagligen varit otydlig. Jag har testat ett flertal ggr nu (är man uttråkad så är man) med att göra en shot i naket filter, en shot med spouts. Medan andra shoten körs i maskinen aeropressar jag den första. Flertalet gånger nu så tycker jag att smakskillnaden på kaffet är minimal efter att bägge har fått äran att decrematiserats.
Klart större skillnader på shots som inte fått åka aeropress... räkna in ett visst mått placebo i det hela men slutsatsen är fortfarande densamma.
 

Jay

Well-known member
hmm då har jag antagligen varit otydlig. Jag har testat ett flertal ggr nu (är man uttråkad så är man) med att göra en shot i naket filter, en shot med spouts. Medan andra shoten körs i maskinen aeropressar jag den första. Flertalet gånger nu så tycker jag att smakskillnaden på kaffet är minimal efter att bägge har fått äran att decrematiserats.
Klart större skillnader på shots som inte fått åka aeropress... räkna in ett visst mått placebo i det hela men slutsatsen är fortfarande densamma.
På jobbet bytte vi från dubbel till trippelbaskets för ett tag sedan, och den dosering och malning som vi fick ändra till ändrade inte själva grundsmakerna i kaffet, men gjorde att de mer subtila smakerna kom fram helt klart, samt att vi fick ett helt annat flöde och viskositet i shotsen. Jag har inte kört naket på ett tag, men när vi gjorde det på en hemmamaskin sist så blev det fantastiskt mycket bättre av någon anledning. Undrar varför?

Hur menar du att du aeropressar den första? Och tampar du båda korgar exakt lika?
 

Mayhem

Well-known member
Kanske en dum fråga, men varför?
För att få bort creman, och därmed kunna undersöka huruvida skillnaden man får med ett nakenfilter sitter i creman eller ej? (Nej jag är själv högst tveksam till att det skulle vara möjligt att testa på detta vis, men så antar jag i alla fall att mts har resonerat...)
 

mts

Well-known member
det är inte laboratoriska tester vi pratar om utan upprepade experiment med tillgänglig utrustning... använder f.ö samma korg som jag växlar mellan pf med spouts och naket (LM dubbelkorg) och försöker i möjligaste mån tampa så likt jag kan... får nog förtydliga mig lite.

1. gör en espresso
2. kör den genom aeropressen samtidigt som du gör en till
3. drick den första och försök få ungefär samma tid tills du dricker den andra (så de är lika gamla genom hela processen dvs.)
Varför aeropressen? jo jag har noterat att creman skiljer sig markant åt mellan mina nakna skott och de med spouts, väckte en gammal tanke om att crema smakar skit (jimseven va?) och därför tar jag bort den med aeropressen.

slutsatsen får man dra med schyssta generealiseringar och hålla sin tvärnördighet en smula kort, normala människor pekar och skrattar åt oss ändå :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp