Nakenfilter = godare kaffe?

jojo

Well-known member
Hej kaffeentusiaster!

Jag provade idag att köra med ett nakenfilter på min maskin. Det som slog mig förutom att det ser lite tufft ut under extraktionen är att kaffet verkar smaka mer/godare (!)

Jag flyttade mitt vanliga dubbelfilter till den nya filterhållaren som jag köpt och körde igång utan att göra några justeringar på kvarnen eller liknande. Resultatet är att det helt plötsligt dök upp smaker i kaffet som jag inte känt tidigare.

Någon som har upplevt samma sak?
 

Buffeln

Well-known member
Låter ju lite märkligt. Jag kan inte se att spouten skulle kunna påverka smaken nämnvärt, om den inte är kall, eller smutsig. Du kan inte bara fått till ett riktigt bra skott?
 

jojo

Well-known member
Det var det jag också tyckte. Att det inte borde påverka smaken.

Mitt tidigare dubbelfilter var inte smutsigt eller kallt.

Har du ett nakenfilter själv Buffeln?
 

jojo

Well-known member
En möjlig grej skulle kunna vara att det nya handtaget bara suttit i bryggruppen i några minuter. Kaffet kanske kyldes ned någon grad och blev godare. Jag ska prova imorgon när handtaget fått sitta i lite längre.
 

Ernst

Well-known member
Hur länge handtaget sitter i borde spela mindre roll med naket. Kaffet kommer ju aldrig i kontakt med själva handtaget. Kan det vara så att det vanliga "spoutade" handtraget inte är i när du kylflushar? Då skulle ju handtaget behålla den höga tempen från när det satt i gruppen. Och då kanske kaffet bränns när det kommer ur filtret och träffar handtaget och spouten?
 

Buffeln

Well-known member
Nej, jag kör själv inte naket filter. Jag har bara svårt att se skillnaden. Du får köra flera skott av varje och se om du tycker att intrycket består. I så fall har vi ett nytt ämne att nörda ner oss i efter att vattentesterna är färdigdiskuterade... :)
 

Joche

Active member
Jag tror att det är fullt möjligt att det kan bli bättr kaffe med nakenfilter. Har inte sett i verkligheten men utifrån bilder på bryggning med NF så är slutsatsen att mindre kaffe får kontakt med syret i luften. Jag förmodar även att en del gosaker i kaffet faktiskt fastnar på metallen när det rinner ner i koppen. Detta syns ju oxå när man efter bryggning sköljer av ur handtaget, det rinner ut rester från bryggningen.
 

josef

Well-known member
Japp blir smakskillnad. Du slipper att det kommer i kontakt med metallen (kromet, eller i värsta fall mässingen om det är lite slitet) i botten på pf och spouts, och, detta gäller framförallt caféer/kaffebarer, så slipper man att massa gammalt kaffe ligger i botten på pf. Mindre kontakt med annat än vatten, speciellt metaller av olika slag (vissa ger mer smak än andra), gör gott för kaffet.
 

Joche

Active member
Det där med att kontakten med krom och eller mäsing skulle påverka smaken torde inte ha något att göra med att metallen släpper till kaffet. Däremot att saker ur kaffet fastnar tror jag på. Ju högre kvalitet på filterdelarna desto mindre problem. Jämför med en vaxad bil där vattendroppar inte kan fastna. Fast vi skall nog inte börja vaxa... Men att rengöra ordentligt är bra. Använd dock inte sådant som slipar tex svinto för då ökar ytan på vilken grejor kan fastna.
 

MrBean

Well-known member
Vad hände med de revolutionerande PF med teflon?

Men jag håller med om att det nog handlar nog om mer syre som reagerat med kaffet i espresson. Det är onekligen lite friare atmosfär runt skälva extraheringen än i PF.
En av alla dessa magiska krafter som påverkar kaffet ;)
 

Ante

Well-known member
Vad hände med de revolutionerande PF med teflon?

Priset på dem var lite högt för privatmarknaden kan man väl säga men, Costas kör då med Portaflon på La Marzoccon. Tror även Dom kör med ångrör som har teflon beläggning.

Angående naket vs vanligt pf så tror jag absolut att du kan känna en smakskillnad. Tycker själv att jag hittar mer toner och nyanser när jag kör naket.(insert bad joke here)
 

josef

Well-known member
Det där med att kontakten med krom och eller mäsing skulle påverka smaken torde inte ha något att göra med att metallen släpper till kaffet. Däremot att saker ur kaffet fastnar tror jag på. Ju högre kvalitet på filterdelarna desto mindre problem. Jämför med en vaxad bil där vattendroppar inte kan fastna. Fast vi skall nog inte börja vaxa... Men att rengöra ordentligt är bra. Använd dock inte sådant som slipar tex svinto för då ökar ytan på vilken grejor kan fastna.
Kromen är inte så farlig, men mässingen... Testa ska du se, smaka första skottet efter rengöring av pf (om det slitits ner till mässingen i ditt pf), och så smakar du skillnaden efter ett par skott. Och mot naket. Jag tror att det är båda delar, att en del ämnen från kaffet kan fastna där också.

Men det här med syre har jag svårt att förstå, kaffet kommer ju inte i kontakt med mer syre i naket förrän efter extraktionen, kaffet ligger ju fortfarande slutet i en filterkorg. Somebody explain?
 

jojo

Well-known member
Ok, härligt med lite fart i detta ämne! :)

Jag sitter här nu med en av de godaste kopparna kaffe på länge - bryggd i nakenfiltret. Kaffet smakar alltså fortfarande godare i det nakna filtret trots att det suttit i gruppen över natten.

Jag kan lite snabbt kommentera det som sagts ovan.

1. Det stämmer att jag brukar köra mina cooling flushes med handaget utanför maskinen. Kanske inte är så bra. :p

2. Det josef säger om slitna filterhållare tror jag stämmer. Jag bytte däremot nyligen till mitt enkelhandtag eftersom det andra var så slitet. Satte över spoutsen från dubbelhandtaget till detta och det är i princip helt oanvänt.

Det var jämfört med smaken från det i princip oanvända enkla handtaget (som fått spoutsen från dubbelhandtaget) jag jämförde när jag bytte till det nakna. Smaken är alltså godare i det nakna än från en i princip oanvänd vanlig filterhållare.
 

Joche

Active member
Kromen är inte så farlig, men mässingen... Testa ska du se, smaka första skottet efter rengöring av pf (om det slitits ner till mässingen i ditt pf), och så smakar du skillnaden efter ett par skott. Och mot naket. Jag tror att det är båda delar, att en del ämnen från kaffet kan fastna där också.

Men det här med syre har jag svårt att förstå, kaffet kommer ju inte i kontakt med mer syre i naket förrän efter extraktionen, kaffet ligger ju fortfarande slutet i en filterkorg. Somebody explain?

Jag tror definitivt på att det kan vara skillnad mellan krom och mässing. Krom har en tätare och mer homogen yta än mässing varför mer kan fastna i mässingen än i kromet. Tvekar fortfarande att metall löses ut i kaffet.

Skillnaden mellan naket (utifrån bilder) och vanligt pf (utifrån erfarenhet) är att i pf rinner kaffet i en tunn stråle vilket gör att mer kaffe exponeras mot syre i luften - ev. oxidation sker bara i ytan varför en tjock stråle hade varit bättre ur det perspektivet.
 

Buffeln

Well-known member
Kromen är inte så farlig, men mässingen... Testa ska du se, smaka första skottet efter rengöring av pf (om det slitits ner till mässingen i ditt pf), och så smakar du skillnaden efter ett par skott.

Är det bättre eller sämre efter ett par skott? Om det är sämre skulle det tyda på att gamla kafferester fastnar i mässingen och sätter smak. Om däremot mässingen ger smak så borde det ju smaka bättre efter några skott när denna är "mättad" av kafferester.

Används inte mässing och rostfritt i all livsmedelsutrustning just för att det är smakneutralt? Någon som vet?
 

josef

Well-known member
Är det bättre eller sämre efter ett par skott? Om det är sämre skulle det tyda på att gamla kafferester fastnar i mässingen och sätter smak. Om däremot mässingen ger smak så borde det ju smaka bättre efter några skott när denna är "mättad" av kafferester.

Används inte mässing och rostfritt i all livsmedelsutrustning just för att det är smakneutralt? Någon som vet?
Bättre. anledningen är just att kaffeoljor sätter sig på ytan av filtret, och förhindrar reaktion med metallen. Alltså båda världar, ämnen fastnar och metallen ger smak. Har ni tänkt på varför kromen försvinner efter ett tag? Jag vet inte varför, men en sak är ju säker, kaffe rinner mot den hela tiden. Sedan om det beror mer på rengöringsmedel eller mer pga kaffet vet jag inte. Men kan konstatera att med användande av samma pf (la marzocco) på mellqvist söder och espressino så märktes en avsevärd snabbare slitning av kromet på mellqvist. Där sålde vi mycket, mycket mer kaffe de första tre veckorna än vad vi har gjort på Espressino, pga att mellqvist tog över ett redan känt ställe. Rengöring av filter etc har dock skett med samma rutiner och samma rengöringsmedel.

Fortsätt diskutera! Riktigt intressant. Kom med allehanda slutsatser. Det här med att mässing skulle vara mer poröst är intressant tycker jag.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har ni tänkt på varför kromen försvinner efter ett tag? Jag vet inte varför, men en sak är ju säker, kaffe rinner mot den hela tiden.

Ett ständigt droppande av vatten kan göra hål i vad som helst. Ett ständigt flöde av espresso kan... dra med sig en skvätt krom?

Det är därför jag har ett så bländande smile i min avatar. ;)
 

jojo

Well-known member
Yummy... drack precis en till dubbel från nakenfiltret.

En sak som kanske gör det godare är att man ser när det blondar innan det hamnar i koppen. Jag drar mina skott lite kortare nu när jag har naket.

Jag skulle kunna tänka mig dessa orsaker till att det blir godare:

1. Man avbryter innan det som "blondar" hamnar i koppen

2. Mer temperaturstabilt. Det kan inte gynna kaffet att rinna över metall (läs spouts, botten på filterhållaren mm) i onödan. Även om temperaturen där är nästan densamma är den sannolikt inte exakt densamma.

Efter att kaffet väl är bryggt och klart och lämnar filterkorgen vill vi inte att det ska påverkas av något alls helst.


3. Lättare att rengöra. Det ser smutsigt ut i filterhållaren riktigt snabbt även om man rengör nitiskt. Speciellt i den lilla böjen i spouten brukar det bli smutsigt, och det är jobbigt att rengöra där. Lättare att rengöra med naket. :)

4. Smak från metall/smak "sugs upp" i metallen (krom/koppar/etc) - svårt att avgöra exakt i vilken utsträckning detta påverkar men ser oaptitligt ut med slitna filterhållare.
 
Topp