Expobar Office Control ("Coffee Queen Crema mini")

Buffeln

Well-known member
Jag startar en ny tråd med frågor om denna eminenta HX-maskin.

Min första fråga om denna min nya heta maskin är om den inte är lite väl het. Den behöver kylflushas ca 10 sekunder om den har stått på en stund, men även ett antal sekunder mellan två skott. Detta känns lite mycket. Vad är normalt för en HX-maskin?
 

Fabian

Well-known member
Det låter som vanligt HX-beteende i mina öron. Det är även därför jag aldrig kommer äga en :) Jag menar inte att vara dissig eller så, men jag tycker det blir så himla mycket flushande och tömmande av spillbricka med bara en Silvia, så jag skulle nog aldrig orka med en HX
 

Tobiemme

Well-known member
tror att det är rätt normalt för E-61. jag får nästan alltid flusha en cappu-kopp - minst. tur för dig att du har en så fin och stor droppbricka! :)
 

Englund

Well-known member
Såg i din förra tråd att du har problem med skumningen...ett tips kan vara att byta steamtip till en med mindre hål så att du får mer tid på dig...
 

Ernst

Well-known member
Såg i din förra tråd att du har problem med skumningen...ett tips kan vara att byta steamtip till en med mindre hål så att du får mer tid på dig...

Det kan nog stämma Englund. På min maskin (samma fast nyare) har de bytt ut munstycket mot ett med bara ett hål.

Prova att täta hålet med en avbruten tandpetare eller vad som helst. ;)
 

Buffeln

Well-known member
Jag har fyra hål... :unsure: Det fräser till i fem sekunder och sedan är det klart (om man gör till en cappu). :( Nästan omöjligt att styra. Kanske skall byta munstycke ändå?
 

hahaha

Well-known member
Jag har fyra hål... :unsure: Det fräser till i fem sekunder och sedan är det klart (om man gör till en cappu). :( Nästan omöjligt att styra. Kanske skall byta munstycke ändå?

Ett annat sätt att få mer tid på sig är ju att sänka temperaturen i kokaren, som du var inne på från början. Med ett sånt ångtryck behöver du inte vara rädd för att skruva lite på pressostaten, och då behöver du inte heller flusha så mycket.
:)
 

Ernst

Well-known member
Det blev bättre med det gamla munstycket. Nu behövs mest lite träning för att komma rätt med mjölken.

Härligt! Välkommen tillbaka. Ska du kolla vilket tryck du har i kokaren? Och kanske även vilket pumptryck du har? Om du får tag på sån utrustning så vill jag gärna låna den också. :)
 

Buffeln

Well-known member
Helfen Sie bitte!

Är det någon vänlig själ som har utrustning för justering av kokartryck och/eller ett tryckhandtag att låna ut?
 

Ernst

Well-known member
Idag var jag och Buffeln på besök hos Crema. Ett mycket trevligt och lärorikt besök får jag säga. Skönt att någon har mer maskiner och delar hemma än vad jag har. ;) (Det gäller dig Buffeln också).

Vi fick låna ett av Crema tillverkat tryckhandtag att testa våra maskiner med. Det är gjort för Brasilia men passar okej på Expobaren också. Jag lånade handtaget först så får Buffeln ha det sen. När jag kom hem startade jag upp maskinen och testade trycket. Nålen vibrerade nånstans mellan 10 och 11 bar. Det borde vara lagom. Det där att man ska mäta medans man har flöde genom filtret löste sig automatiskt. Det läckte alldeles lagom vid filtret. :)

PS. Tack för kaffet Crema! Är du klar med din coola bar när vi lämnar tillbaka handtaget? ;)
 

Buffeln

Well-known member
Tack för hjälpen! Stort plus också för att du lyckades få Ica-kaffe att smaka helt okej. Det har jag aldrig lyckats med. :)
 

Buffeln

Well-known member
Ok, bryggtrycket är uppmätt och jag anar varför min maskin är varm med stort V. 13 bar! Undrar hur man lyckats få ut ok kaffe ur maskinen? Imorgon dyker jag ner under huven! :coffee:
 
C

crema

Guest
tror att du blandar ihop begreppen lite som jag har fattat det så är Expobar en hx maskin dina 13 bar i pf har inte med värmen att göra. utan värmen är kopplad till trycket i vatten tanken och för att du skall kunna kolla trycket i tanken så behöver du nog koppla på något till ångpipen jag har gamla ång tippar liggandes som vi kanske kan fixa till något.

p.s. misstänkte att du hade för högt tryck när du tycket att mitt ica kaffe var ok ;)
 

Buffeln

Well-known member
tror att du blandar ihop begreppen lite som jag har fattat det så är Expobar en hx maskin dina 13 bar i pf har inte med värmen att göra. utan värmen är kopplad till trycket i vatten tanken och för att du skall kunna kolla trycket i tanken så behöver du nog koppla på något till ångpipen jag har gamla ång tippar liggandes som vi kanske kan fixa till något.

p.s. misstänkte att du hade för högt tryck när du tycket att mitt ica kaffe var ok ;)

Jag vet att jag snurrade till det lite. Jag var trött. :blush: Jag är hemskt tacksam om du kan hjälpa mig att mäta kokar trycket. OPV ventilen skall få sig en omgång redan ikväll.
 

Buffeln

Well-known member
Nu jä-lar är det enkelt att göra kaffe! Justerade ner trycket till strax under 10 bar, vilket var vad OPV:n tillät innan det började pysa om plaståbäket till justerskruv. Hittade för övrigt en intressant artikel i ämnet:

http://coffeetime.wikidot.com/opv-over-pressure-valve

Hur som helst drog jag sedan ett något underdoserat, lätt kanaliserande skott som första test. Det smakade helt okej! Om man kan få upp lägstanivån på skotten såpass genom att ratta lite på en skruv så är det ju helt klart värt besväret! :) Nu skall jag bara titta till kokartrycket också så kanske man slipper flusha bort en mindre insjö varje dag...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp