Har köpt kafferostare från Ö & B

Videoten

Well-known member
Så har jag varit och investerat i en kafferostare från Ö&B överskottsbolaget.
Alltså en varmluftspopcornmaskin av märket United till det överkomliga priset 110:-
Hann bara hem till familjen så var jag tvungen att gå ut i garaget och prova den.
Först körde jag 100gr. Kenya och snabbt gick det, fick dock röra lite i bönorna med en sked innan första crack kom igång.

Andra laddningen blev Etiopien Mocca Sidamo 80gram.
Där behövde jag dock inte röra någonting i trumman utan allt blåste på.
Men även där gick det otroligt snabb.
Körde på i dryga 5 minuter och började precis i vad jag tror var andra crack då jag avbröt det hela.
Blev inte tokmörka bönor.

Vad är nackdelen när det går så snabbt?
Vad jag förstår kör många på popcornmaskin, får även ni så snabb rostning?

Tjilevippen
 

Axel

Well-known member
Väldigt förenklat;Det är mellan 1st och 2nd crack som många av smakerna utvecklas. En för snabbtemp ökning är aldrig eftersträvansvärt och inte heller en för långsam då de bakas.
 

Videoten

Well-known member
Då är det alltså bara att leva med den snabba rostningen då frugan kastat ut mig från huset och spisen vid kafferostning och ekonomin som inte tillåter en riktigt rostare. (får först se om intresset kvarstår)
 

Videoten

Well-known member
Intressant artikel
Men jag tror jag börjar med att provrosta några gånger som den är innan man börjar äventyra och skruva isär den (även fast den var otroligt billig).
Men det brukar tendera till att man skruvar isär sen ligger det i någon låda isärplockat innan man inser 5år senare att man aldrig kommer skruva ihop igen.
 

zix

Well-known member
Jo, risken finns ju. Jag körde helt omoddat på min popcornpoppare så länge den höll (köptes på second hand för 1 kr, så det var ingen jätteförlust ekonomiskt när den skar ihop). Det funkade kanonfint till de mellanmörka rostningarna - om man skulle rosta mörkt så gick det för fort på slutet.
 

Videoten

Well-known member
Jo jag märkte att det verkligen rusade iväg på slutet av rostningen.
Man måste koncentrera sig totalt, duger inte att stå å göra något annat.

Nå jag kör väl ett tag får man se hur länge man ids med detta.
Håller intresset i sig kanske det blir en kafferostare.
 

zix

Well-known member
Det jobbiga med en sån rost är att man bara kan rosta sisådär 90-100g i taget. Men det kan vara riktigt smart om man samtidigt kan stå och rosta ungefär 300g i ugnen, så kan man få blandningen färdigrostad snabbare. Nu vart du ju utkörd ur huset så nån ugnsrostning blir det ju tyvärr inte för dig, men kanske ett tips för nån annan.
 

Videoten

Well-known member
Men å andra sidan så är det rätt kul att gå ut i garaget å få filosofera lite
Sen slår man upp portarna och den härliga rostdoften sprider sig
Förra gången kom två av grannarna och blev lite småimpade.

Sen att det bara går att rosta ca.100gr per gång gör inte så mycket.
Jag kan köra 2 omgånger varje kväll, sen får det ligga och mojsa till sig nån dag.
 

Videoten

Well-known member
OBS. jag är i prövostadiet.
Därav blir det en massa trial and error.

Men det är lika roligt som när man testade knallgas i kemisalen när man gick i 8:an
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp