Val av espressomaskin och kvarn

andreask

Member
Jag går just nu i tankarna på att införskaffa både espressomaskin och kvarn. Givetvis vill jag inte köpa något innan kaffeforumet har gett sitt utlåtande. Jag är ute efter bra utrustning, som håller i flera år och som fortfarande känns rolig att jobba med när man utvecklas i hantverket!

Jag har främst tittat på Isomacs utbud när det gäller espressomaskiner, närmare bestämt La Mondiale, Rituale, Alba, Tea, Millenium och Zaffiro. Hur uppfattar ni Isomac? Är det någon av nämnda modeller som ni kan rekommendera? Vad kan ni annars rekommendera?

En bra kvarn är ju ett måste och efter lite efterforskningar känner jag mig väldigt lockad att beställa en Mazzer Mini Electronic. Har ni några andra tips på bra kvarnar, gärna utan doseringshus?

Jag ser gärna att den total prislappen inte överstiger 25 000 kr. Tacksam för alla tips!
 

MiC

Well-known member
Spännande budget helt klart. :)
Jag är inte rätt man att rekommendera någon maskiner i den prisklassen, men har ögonen öppna inför en stundande uppgradering.

Eftersom priset inte begränsar dig allt för mycket så bör du undersöka bland annat rotorpump vs vibratorpump. Enkel- vs dubbelkokare. HX/E61 osv...
Finns många trådar att förkovra sig i när det gäller ovan eller för att hitta mer information.
Storlek på maskinen, vattenanslutning mm är bra om man också tar ställning til. Om det nu är så att man inte har möjlighet att ansluta direkt finns risk att några maskiner faller bort.

Kan säga att det är en ganska stark skepsism mot märket Isomac här på forumet. Om det i dagsläget är berättigat kan nog ytterst få ge ett bra svar på. :)
 

Buffeln

Well-known member
Kan säga att det är en ganska stark skepsism mot märket Isomac här på forumet. Om det i dagsläget är berättigat kan nog ytterst få ge ett bra svar på. :)

Rätta mig gärna om jag har fel, men vad jag vet har ingen hackat på Isomacs dyrare maskiner. Kritiken har gällt deras billigare maskiner och framförallt kvarnarna. Eller vad säger KG?
 

MiC

Well-known member
Rätta mig gärna om jag har fel, men vad jag vet har ingen hackat på Isomacs dyrare maskiner. Kritiken har gällt deras billigare maskiner och framförallt kvarnarna. Eller vad säger KG?

Jo, det stämmer säkert. Jag menar märket i generella ordalag och tror inte jag skrev att det finns någon som hackar på det, bara att de flesta inte ser Isomac som ett alternativ, eller nämner det speciellt någonstans. Om det beror på KG's erfarenheter eller inte låter jag vara osagt. Ett antal seriösa maskinhandlare saluför inte Isomac, andra gör det visserligen, kanske har detta med saken att göra?

Känner att jag är ute på hal is och hoppas att ingen halshugger mig för mina tankar kring ämnet.
 

jojo

Well-known member
Jag är ruskigt nöjd med min Isomac Millenium. Resultatet slår minst 90% av alla caféer i stockholm.
 

Joche

Active member
Isomac maskiner

När min gammal espressomaskin (skall nog skriva en tråd om den) havererade för några år sedan fick vi lite panik och efter bara några dagar hade jag köpt en Isomac Brio. Valet föll på den för att den hade en inbyggd kvarn och fick möjlighet att få några smakprov hos Karin på Isomac Café (numera på Magasin 11). Jag och min fru har varit väldigt nöjda med maskinen och njutit i fulla drag av den. Heller aldrig haft några problem med den. Det hela är nu drygt tre år sedan och jag har under en tid gått och suktat efter något bättre / större / häftigare.

P g a tidigare erfarenhet så var Isomac högt på listan och jag har surfat runt lite för att se vad andra tycker.

Det finns några tester på Coffe Geek på Zafirro och Millenium och det såg bra ut.

Mats Johansson på daMatteo har varit med och satt Millenium som testvinnare i en test i någon kvällstidning för några år sedan.

Sedan två veckor står en Millenium i mitt kök. Mitt första intryck när jag packade upp den var att detta är en snygg maskin, en av de snyggaste jag sett. Den ger ett mycket gediget kvalitetsintryck. Jag har inte haft så mycket tid att trimma oss samman ännu men jag får till riktigt bra espressos även med den enkla kvarn jag har. Den behöver 20-30 minuter på att bli riktigt varm och då är den v a r m. Har inte heller haft tid att mäta temperaturer och tryck ännu. (bara på tekranen som höll 84C i koppen vilket är bra enligt tenördar).

Ångkapaciteten är oerhörd och det är lätt att få till tekniken med ångning/skummning.

Jag är mycket nöjd och kan varmt rekomendera en Millenium.

Lycka till med ditt köp!

Joche
 

Fabian

Well-known member
Om jag var du skulle jag satsa på Alex Duett, förutsatt att du är sugen på ett sånt utseende den har. Annars, skulle jag nog ta en Dalla Corte Mini, den är riktigt läcker tycker jag. Enligt mig ska du definitivt ta en dubbelkokare i alla fall. Mazzer Mini E är ett givet bra val.
 

fredrikv

Member
Jag har ju egentligen ingen aning om din bakgrund, men jag får intrycket av att du - liksom jag - är nybörjare och söker efter din första maskin.

Hittade nyss ett inlägg från en engelsman som kan vara värt att läsa innan man plöjer ner en månads- (eller kanske det är en dags-)lön i en kaffemaskin.

Någon som har en känsla för andrahandsvärdet på maskiner i 25.000-kronorsklassen, jämfört med tex Silvia+Rocky som ju verkar hålla 70-80% av priset efter ett par tre år?

/Fredrik
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hittade nyss ett inlägg från en engelsman som kan vara värt att läsa

Det är inte värt att läsa, om man inte läser bara för nöjets skull då. Det finns ingen vettig information att hämta där. Antingen är han helt bakom flötet ellet totalt opraktisk med två tummar mitt i handen. Nej förresten, med två tummar mitt i varje hand, och en tredje i pannan (istället för hjärnceller).

Eller så är det bara ett flamebait. Whatever.


innan man plöjer ner en månads- (eller kanske det är en dags-)lön i en kaffemaskin.

Det är en rejäl skillnad mellan en dualboiler och en vanlig HX eller enkelkokare typ Silvia. Jag skulle alla dagar rekommendera att man köper en dualboiler, om man har råd med det.

Någon som har en känsla för andrahandsvärdet på maskiner i 25.000-kronorsklassen

Jag tror att många av de dyrare apparaterna har blivit devalverade tack vare Izzo Alex Duett (den har inte funnits länge). Den har allt, till ett överkomligt pris.

Någon som vill köpa min Brewtus för en tiotusing, så köper jag en Duett? Nehe... inte det.
 

HeMo

Well-known member
... tack vare Izzo Alex Duett (den har inte funnits länge). Den har allt, till ett överkomligt pris.

Den har ju det mesta, men jag som är van vid ordentliga vred och isolerade rör på giotton kan ju tycka att det är lite synd att de har sparat in på det (nåja, rören är i alla fall ledade) .

Till ursprungsfrågan om Isomac: Min enda erfarenhet av Isomac är min brors millenium. En mycket bra hx-maskin som dessutom är riktigt snygg (den har dock också enklare vred och icke isolerat ångrör). Med tanke på budgeten på 25 tkr känns ju inte zaffiron som ett alternativ eftersom den varken har hx eller dubbla kokare.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jag som är van vid ordentliga vred och isolerade rör på giotton kan ju tycka att det är lite synd att de har sparat in på det

Lite trist är det att den inte har ett isolerat ångrör, det kan man väl eventuellt byta ut. Det är bra bekvämt med ett isolerat rör faktiskt.

Men vad är det på vreden som inte är ordentliga? Jag måste ha missat något...:unsure:
 

zix

Well-known member
Håller helt med KG om artikeln, den är kul att läsa, men bara som nöjesläsning och för att man ska kunna garva lite åt honom och sig själv - hans slutsatser och resonemang är helt kokobakvända, precis som de bör vara i en ironisk artikel. Flamebait, ja, kanske det, på det gamla sättet. Hade en kompis som ett tag höll på med såna insändare till diverse tidningar...

Den nya Bezzeran, BZ07, ser väl fin ut annars. Om man vill lägga ännu mer pengar finns ju Galatea Domus eller Ellise 1-grupp. Om du inte hellre vill ha en levamaskin - då blir det helt andra modeller.
 

HeMo

Well-known member
Lite trist är det att den inte har ett isolerat ångrör, det kan man väl eventuellt byta ut. Det är bra bekvämt med ett isolerat rör faktiskt.

Men vad är det på vreden som inte är ordentliga? Jag måste ha missat något...:unsure:

Det är väl att ta i att de inte är ordentliga, men de är i alla fall inte lika gedigna som exempelvis de på giotto premium. Jag gillar känslan i de lite större vreden, att de är enklare att öppna och framförallt att de inte behöver dras åt när man stänger dem. Men det är ju mer min subjektiva synpunkt. Isolerade rör är viktigare.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag gillar känslan i de lite större vreden

Större är ofta skönare. Eller... storleken har ingen betydelse! (säger hon till mig i alla fall...) ;)

att de är enklare att öppna och framförallt att de inte behöver dras åt när man stänger dem.

Hmmm, Brewtusens vred behöver inte heller "dras åt". Trist om det är sämre på den punkten på Duetten. Bäst är i alla fall sådana där spakar som det är på Mondialen, de är riktigt sköna!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp