Bosch kaffekvarn.

Baumer

Member
Hej!
Jag har möjlighet att få köpa en kvarn begangnat. Ägaren säger att den kostade mellan 900 och 1000 nypris, att den är keramisk och ganska liten till storlek. Men han har inte lyckats ta fram varken bild eller länk till annan sida där man kan läsa om den. Har ni någon tanke om vilken kvarn det kan vara och således har några erfarenheter från den. Eller har ni några åsikter i övrigt om ett köp som detta?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad jag vet så har Bosch ingen "riktig" espressokvarn i sitt sortiment. Inte i Svedala i alla fall.

Kvarnen ifråga är nog en kaffekvarn för brygg och press. De brukar skylta med att de kan mala till espresso, men det är ytterligt sällan detta är sant i detta prisspann (i alla fall malning i ett längre och dagligt perspektiv).

Men vem vet? Skulle nog tänka en och två gånger på detta och kanske hellre köpa en Solis om man är ute efter en mindre kvarn. Solisen lär gå att modda för espressomalning, har jag läst.

//Stefan (som anser att en kvarn ska brukas för det den är tänkt för)
 

Baumer

Member
Hm. Nu är jag verkligen i valet och kvalet. Jag får den alltså för 400kr. Den ska bara ha användts ett fåtal gånger. Och tydligen var den kanske inte jätteliten, åtminstone 30 cm hög.
Han säger nu, vilket han inte sa tidigare, att han inte kan garantera vilken sorts mekanik den har. Men han säger att han inte kan urskillja några knivar när han ser ner i den.
Jag kanske köper den. Och om jag inte gillar resultat får jag väl helt enkelt sälja vidare den eller använda den till att göra gott bryggkaffe. Det smakar ju det också.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Köp den inte. I alla fall inte om du vill göra espresso med den.

OM du trots allt vill köpa den, se till att hitta NÅGON information om den på internet innan köp.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ja, det måste ju finnas en modellbeteckning på kvarnen i alla fall?

//Stefan (som har en fungerande Rocky och en defunkt Hugin att förfoga över för tillfället)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Näeh, den är stendöd. Defekt i min bok betyder något som inte är 100% helt, men som kan funka ändå. Min Hugin stendog! Den gav upp ett skri och stannade för gott. Defunkt.

Eller så har jag allmänt taskig ordning på termer och ord, helt enkelt... :unsure:

//Stefan (som tycker om språk, men som kanske inte alltid använder rätt ord)
 

Wannabe

Well-known member
Vad jag vet tillverkar de endast kvarnar med knivar, och det ska du inte köpa. Den enda kvarnen som finns på deras hemsida är denna, med knivar.
http://www.boschappliances.com/kitc..._coffee-makers_coffee-grinders_MKM6003UC.html

Mitt råd, spar pengarna till en bättre kvarn, eller ge dem till välgörande ändamål.
För övrigt låter det lite skumt (om du inte känner säljaren förståss) att han inte kan klämma fram en bild eller ett serienummer eller något annat som talar om var det är för kvarn.

Du kan alltid fråga hur man ställer in malgrad. Mig veterligen går inte det att ställa in på knivvarnar, utan man låter bara kvarnen gå längre tid för att få det mer finmalt.
 

zix

Well-known member
Som wannabe säger, fråga om malgrad och om det ställs in eller om man helt enkelt bara mal längre. Är det det sista så är det en skärkvarn. Isåfall ska du absolut inte ge 400 för den, en motsvarande ny Krups kostar ungefär lika mycket, eller till och med mindre.
Det finns rätt mycket OEM och rebranding inom kaffemaskinsbranschen, så visst kan det vara nåt annat än den vanllga skärkvarnen. Undrar om jag inte har sett Boschmärket på Petrakvarnarna nån gång för längesen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144200
Är det en Petrakvarn så skulle jag nog påstå att Solis/Dualit är bättre. Malskivorna på Petrakvarnen ser rätt konstiga ut.
 

Baumer

Member
Wannabe och Zix:

Den har en funktion där man kan ställa in malningsgrad. Så det är ju bra.
Den Petramaskinen du länkade till Zix låter som något liknande. Prisklassen stämmer med det som ägaren uppgivit och även utrymmet för bönor (250g) är samma.
En solis skulle vara ett alternativ om det handlade om att köpa nytt. Men eftersom jag får en praktiskt taget oanvänd kvarn för mer än halva priset så är det ju lockande. Ekonomin låter mig för tillfället inte unna precis vilken lyx som helst, men nu har jag kommit till den punkten då jag är trött på färdigmalet espressokaffe, men samtidigt gått in i en återvändsgränd där jag inte ens kan vända tillbaka till vanligt bryggkaffe.

Jag ska i alla fall ta mig en titt på maskinen imorgon.
Tack för alla tips än sålänge.
 

zix

Well-known member
Vill ju inte sänka dina förhoppningar, men du... det är svårt att hitta bra, eller ens halvbra espressokvarnar för 500-1000. Bästa hoppet är nog en beggad Rocky eller minimoka. Men visst, ett halvår kanske du står ut.
annars kan man alltid skaffa en zassenhaus eller peugeotkvarn och sätta skruvdragare på den. Det lär slå både Petra och Solis med hästlängder. Jag vet, för jag har malt i turkisk zass med borrmaskin, tills jag slet ut den (kvarnen, inte borrmaskinen). Den blev lika bra espresso med den som med minimokan.
 

Baumer

Member
Jag förstår inte riktigt hur du använder borrmaskinen när du maler kaffe. Det låter ju dock väldigt spännande.

Men nu köpte jag kvarnen. Och efter att ha experimenterat lite med malningsgard och så, är jag faktiskt väldigt nöjd. Det gör stor skillnad mot det som jag gjort tidigare. Jag är ju när allt kommer omkring en "färsking" som "trivs här" bland alla kaffenördar, så det får duga nu ett tag framöver. När jag byter upp mig kan jag nog få den såld för inte mycket mindre än vad jag betalade.
Jag köpte bönor på ett café och lät dem göra mig en enkel espresso med dem. Här märker jag ju dock skillnaden på vad bra utrustning och erfaret hantverk kan göra. Men mitt mål är dock att komma så nära den kvalitén som möjligt med min blygsamma kvarn och maskin. Den var nämligen mycket god.
 

zix

Well-known member
Ah, då fick man lite exp då.
Jag förstår inte riktigt hur du använder borrmaskinen när du maler kaffe. Det låter ju dock väldigt spännande.
Man tar en manuell kvarn (jag hade alltså en turkisk kvarn av märke zassenhaus).
Sen tar man loss vevhandtaget. Då sticker det upp en axel som är ungefär lika tjock som ett normalt betongborr, och som ser ut ungefär som betongborret gör i den ände som stoppas i chucken på borrmaskinen.
Man fäster nu skruvdragaren eller borrmaskinen i axeln. Sen håller man i kvarnen och sätter på borren/skruvdragaren. Voila, motordriven kvarn med koniskt malverk :)
 

lupoo

Well-known member
Går även att använda borrmaskin/skuvdragare utan att behöva "bygga om kvarnen". Min gamla Peugeot kvarn har en kupolmutter (8 mm tror jag) som håller fast själva veven. Men med en hylsa av rätt storlek på skruvdragaren, sen är det bara att köra.
2139746188_3b65a620bd.jpg

Detta är när jag och sonen mal det egenrostde julklappskaffet till släkten.
 

webguide

Member
Går även att använda borrmaskin/skuvdragare utan att behöva "bygga om kvarnen". Min gamla Peugeot kvarn har en kupolmutter (8 mm tror jag) som håller fast själva veven. Men med en hylsa av rätt storlek på skruvdragaren, sen är det bara att köra.
2139746188_3b65a620bd.jpg

Detta är när jag och sonen mal det egenrostde julklappskaffet till släkten.

Intressant, har en likadan kvarn som jag köpt på loppis för 50 spänn.
Jag lyckas dock inte ställa in malningsgraden som jag vill, har du nått tips?
 

Baumer

Member
Ah, då fick man lite exp då.

Man tar en manuell kvarn (jag hade alltså en turkisk kvarn av märke zassenhaus).
Sen tar man loss vevhandtaget. Då sticker det upp en axel som är ungefär lika tjock som ett normalt betongborr, och som ser ut ungefär som betongborret gör i den ände som stoppas i chucken på borrmaskinen.
Man fäster nu skruvdragaren eller borrmaskinen i axeln. Sen håller man i kvarnen och sätter på borren/skruvdragaren. Voila, motordriven kvarn med koniskt malverk :)

Wow. Det är ju riktigt kul att det funkar. Borrmaskiner är bra. Om man inte har en vinöppnare än kväll då man behöver det, så kan en skruvdragare eller borrmaskin komma väl till pass.
 

Bjarne

Well-known member
@Baumer: Jag skulle personligen inte köpa en Petra/Bosch utan istället gå på en Solis/Dualit. Iallafall om du tänkt göra någon slags espressomalning.

Bosch:en mal bra för Moka och press, men jag var tvungen att modda spärren för att få till espresso, och då skriker den så man tror den ska gå sönder. Ingen modd jag rekommenderar BTW ;)

Solis/Dualit är väl inte heller i klass med Rocky eller liknande i den prisklassen, men klart lättare att hålla ren, mer kontroll på malgraden (sidan istället för botten) och kaffet "ramlar ner" i behållaren istället för att "kastas in i behållarsidan" som det blir på Bosch:en

Såg att kaffemaskinen säljer dem för 1.195 nu, så där skulle jag lägga pengarna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp