Hjälp - min Andreja tappar trycket!

Musicman

Well-known member
Hej,

Efter att varit utan maskin i över två månader har jag nu precis börjat köra igenom sköna espressos....Men igår började följande hända när jag satt fast portafiltret och börjar extrahera: Efter ca 10 sekunder går ju maskinen upp i tryck till 9-10 bar och håller det tills kaffet är klart. Nu tappar den trycket ner till 8 bar, upp igen till 9 och så vidare. Det liksom pulserar under bryggningen....det är korta intervaller, bara en tiondel åt gången men sker under hela bryggningen. Vad är det som håller på att hända?:(

Musicman
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Tog bort mitt vattenfilter (kalkfilter) så nu har det blivit bättre. Dock - nu är trycket på ibland över 10-10,5bar när jag extraherar. Är det ok eller för mycket? Vad kan man göra?

Mvh,
 

Bjarne

Well-known member
Ska inte måla fan på väggen, men ta av locket och kolla att allt är torrt och rent inuti maskinen. Jag har nämligen lämnat in min Vetrano för en knapp vecka sedan då den inte klarade att hålla trycket. Troligen är det ett läckage då det pyste ånga ut i innanmätet och det ser inte kul ut i maskinen just nu.

Vet inte vad det beror på, men jag har stora problem med mycket kalk i vårt vatten. Väntar spänt på domen från service-experterna :unsure:
 

Musicman

Well-known member
Oj - det var som sjutton! Ser vi tendenser på dålig kvalite´ här från Quickmill måhända? En annan forummedlem hade också problem med sin Andreja Premium...Inte så kul...

Hur öppnar man locket förresten och se ner i maskinen?:blush:

Hur länge får du vänta på din att bli färdig?

Mvh,
 

MartinForsberg

Well-known member
Musicman, har du garanti på servicen den var inne på så tycker jag du skall höra av dig till dem och få den åtgärdad av dem eftersom de borde stå för det tycker jag.
 

Bjarne

Well-known member
Oj - det var som sjutton! Ser vi tendenser på dålig kvalite´ här från Quickmill måhända? En annan forummedlem hade också problem med sin Andreja Premium...Inte så kul...
Kan vara slumpen. Kan vara en "dålig batch" också.
Hur öppnar man locket förresten och se ner i maskinen?:blush:
På Vetranon är det först att lyfta på översta locket som kopparna står på, sen på det undre locket är det två skruvar framtill och en skruv bak.
Hur länge får du vänta på din att bli färdig?
Tar nog 2 veckor innan de hinner kolla på den, sen får vi se vad åtgärderna blir.
 

Musicman

Well-known member
Tack Bjarne för tipset - och Martin. Jag har hört av mig till Espressomania och skall se vad de har att säga. De har som sagt varit toppen hittills.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp