Söta bönor?

AA

Skottjägare
Nån som har tips på bönor som ger söt espresso?
Det skall vara låg syra och liten kärvhet. Nötighet är välkommet.

Några förslag?

Ha de´

/AA
 

Axel

Well-known member
Tror inte att det var svaret han sökte Mike. :)

Charles nya indiska smakar tydligen söt etiop och inte indier. Kanske vore det något?
 

Fabian

Well-known member
J&N Brasilien Yellow Bourbon är nog den sötaste jag provat. Karamelligt söt och mycket mjuk, låg syra och med en liten hint av nötighet.
 

Martini

Active member
De Sica från Kaffemaskinen kanske?

Var ett tag sedan jag använde den, tyckte den var trevlig utan att sticka så mycket.
 

josef

Well-known member
haugaard daterra reserve, har inte testat som espresso, men i aeropress och i presskanna blir den riktigt söt
 

demo

Well-known member
När ja säger att en böna är söt betyder de inte att jag känner själva sötman som "socker söt" utan mer att jag inte känner att den är besk, om de nån som förstår vad jag menar?

Jag testade panama sweet honey från JN och den va ABSOLUT inte besk och man kände inga beska toner allls, de tycker jag är en MKT söt böna såfall.

Men hitls av alla shot tycker jag den smakar riktigt illa!!!
Jag får en mkt syrlig smak som liksom är MKT MKT koncentrerad, som oblandad saft typ.

Förstår nån? den sätter sig i halsen och känns exakt som oblandad saft "koncentrerad" fast i kaffe form och kaffesmak då. mkt syrlig och smakar itne alls gott.

Mina shot har vart alla från smått överdoserad till "normal" doserad.
Extraktions tider på allt mellan 20-40 sek och allt fårn 1,5 till 4 cl.

Alla har smakat TYP samma.

SKA den smaka såhär? på den sista fick jag MKT fin creema tjock och fin ungefär en 4cl på 29sek. hadde tigerränder och såg riktigt oljig och fin ut. PERFEKT shot på bild.

Men smakade samma som tidigare. Den sticker in i hjärnan!!

Ska dem smaka så?
kanske ska testa som press istället såfall

eller har ja inte fått till den än.

lång tråkigt inlägg kanske men fan va besviken ja blev när ja vntat så länge på de här "söta" kaffet.
 
Jag har inte heller fått till den riktigt som espresso. Jag kör den nu endast i aeropressen och där funkar den kanon tycker jag, så prova den som press istället som du själv föreslog så får du nog smaka det där söta kaffet. :)
 

demo

Well-known member
ja fick till den tror ja!!

men en fråga nu om själva hantverket.

Jag får ibland SVART på ena sidan av creman. när de är lite är de skitsnyggt och de ser ut som fläckar och är grymt snyggt och ser grymt gott ut.

men idag blev de välidgt väldigt mkt sånt på sidan. Nån som vet vad de är? och varför? bra eller dåligt tecken?
 

mts

Well-known member
brukar bli så med färskt kaffe och möjligen hård tampning/fin malning, sen eftersom silvians spouts inte allti är helt våg så rinner det bara på ena sidan och voila :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp