Morgonkoppning på Njutbar

AA

Skottjägare
I morse kl. 08.00 så genomfördes en koppning på Njutbar. Det var kaffe från da Matteo i skålarna och vi var 4 pers närvarande.

Kaffena som testades var följande:
(kommentarer är mina och vi var inte alltid överrens)

1. Finca El Bosque från Guatemala
Detta kaffe hade en fin balans mellan sötma och syra. Jag lyckades inte hitta något speciellt att ta på mer än en liten uns bärighet i bakgrunden.

2. Fazenda Lagoa från Brasilien
Det grymmaste kaffet! Helt galet mycket smör och mjölkchoklad. Det första jag tänkte på var videokväll med popcorn och ett stort choklad. Riktigt annorlunda och riktigt gott.

3. Nyamagabe Cooperative från Rwanda
En gräddigt bärig krämighet. Det kändes som om kaffet hade en högre viskositet än dom andra. Riktigt gott.

4. Vild Limu från Etiopien
Här måste vi gjort något fel. Detta kaffe hade jag högst förväntningar på men blev grymt besviken. Det smakade som om jag fick hela munnen full av torkat hö. Det hade en kärvhet som inte verkade vara rätt. Ta omdömmet med en nypa salt då det förmodligen något blev fel men vi hade 2 skålar som smakade lika.

1. och 3. testade vi även (i all hast) som espresso och bägge hade en syrlighet som helt klart var trevlig. Det skulle nog krävts lite mer test för att bilda en riktig uppfattning.

Trevligt sätt att börja dagen på!

Ha de´

/AA
 

josef

Well-known member
vad kul! Vild limu har jag kört i presskanna och ja, nåt fel måste det blivit. Jag älskar den, vinös är den verkligen, som det utlovas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp