köpa begagnad compak k-6, vad ska jag kolla på ?

mts

Well-known member
hej!

ska äntligen fixa en kvarn och lite lägligt så fick jag tag på en compak k-6. stor som ett hus men den duger för mina ändamål och plånboken förbjuder mig att köpa en mazzer mini e just nu.
Säljaren säger att malskivorna är bytta men vad behöver jag mer kolla på?
 

Daffy Duck

Well-known member
Kolla det allmänna skicket på den, det talar ganska väl om hur den har blivit behandlad.
Skruva gärna av den övre delen av malverket och titta hur det ser ut.
Känn på den undre så att den sitter stumt (i sidled), glappar det mycket kan lagret vara slut.
Prova den.
Titta på det malda kaffet. Jämnt och fint malet?
Skruva försiktigt inställningen mot finare och finare och lyssna på ljudet. Låter det "ssshhhhhh" är det bra, då går skivorna jämnt mot varandra. Hör du ett "ssshhh-ssshhh-ssshhh" är det inte heller någon fara. Eventuellt kan man behöva justera skivorna. Låter det däremot "tjugga!-tjugga!-tjugga!" kan man börja misstänka att något är vint i kvarnen. Då skulle i alla fall jag titta efter en annan, eller pruta rejält...
Om allt är okej har du hittat en riktigt trevlig kvarn!
Lycka till!
 

mts

Well-known member
tack där alla (daffy i synnerhet).

nästa fråga, hur och vad behövs för att skruva av malverket? (utifall att han jag köper inte är säker på sin sak)
 

Daffy Duck

Well-known member
Du behöver två stycken händer. En att hålla ner spärren och en att vrida ringen medsols med. Mejsel klarar du dig utan, såvida du inte ska göra några större ingrepp! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp